Suomen kieli ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00CS06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24CPTIVIS24C
-
PINFOK25Information and Communications Technology (international), K25
-
PINFOK25BPINFOK25B
-
PINFOK25APINFOK25A
-
PINFOK25CPINFOK25C
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
tammi–huhtikuu 2025
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Opettaja voi pisteiden perusteella tulevaa arvosanaa perustellusta syystä korottaa (esim. ammatillista viestintää edistävä vuoropuhelu opintojakson aikana) tai laskea (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 45
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24BPTIVIS24B
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
tammi–huhtikuu 2025
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Opettaja voi pisteiden perusteella tulevaa arvosanaa perustellusta syystä korottaa (esim. ammatillista viestintää edistävä vuoropuhelu opintojakson aikana) tai laskea (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 45
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24APTIVIS24A
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
tammi–huhtikuu 2025
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Opettaja voi pisteiden perusteella tulevaa arvosanaa perustellusta syystä korottaa (esim. ammatillista viestintää edistävä vuoropuhelu opintojakson aikana) tai laskea (esim. epäammatillinen ryhmän vuorovaikutusta rikkova viestintä).
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 03.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Aino Ritala
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24DPTIVIS24D
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Mahdollisesti Kauppinen, A.; Nummi, J. & Savola, T. (2012 tai uud.). Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
syys–joulukuu 2024
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Aino Ritala
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24EPTIVIS24E
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Mahdollisesti Kauppinen, A.; Nummi, J. & Savola, T. (2012 tai uud.). Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
syys–joulukuu 2024
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Aino Ritala
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIVIS24FPTIVIS24F
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Mahdollisesti Kauppinen, A.; Nummi, J. & Savola, T. (2012 tai uud.). Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
syys–joulukuu 2024
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Aino Ritala
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIETS24APTIETS24A
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Mahdollisesti Kauppinen, A.; Nummi, J. & Savola, T. (2012 tai uud.). Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
syys–joulukuu 2024
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Aino Ritala
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PTIETS24BPTIETS24B
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat:
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- asiatyylin tunnuspiirteet
- alakohtaisten tekstien analyysi ja kirjoittaminen
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Mahdollisesti Kauppinen, A.; Nummi, J. & Savola, T. (2012 tai uud.). Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 36 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 34 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 20 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 20 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 20 t).
Sisällön jaksotus
syys–joulukuu 2024
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearningia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.