Liiketoiminnan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011631
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa
Sisältö
- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Opettaja
- Kimmo Tarkkanen
Ryhmät
-
PTIETS24APTIETS24A
-
PTIETS24BPTIETS24B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa
Sisältö
- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan laatima luentomateriaali.
Omavalintainen liiketoimintaan liittyvä kirja.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin viimeisellä tapaamiskerralla järjestetään tentti perustuen kurssin teemoihin, luentomateriaaliin ja muuhun jaettuun materiaaliin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyön tekeminen, henkilökohtainen lukemisto josta kirjoitetaan essee sekä tentti luentotemoista.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan kurssin sisällössä, materiaalissa ja yrityskehityksen ohjauksessa. .
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Aikaisemman yrittäjyyden / liiketoimintasuunnitelman perusteella voidaan käynnistää AHOT-prosessi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 42 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 10 tuntia
Sisällön jaksotus
Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.
Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.
Jokaisella viikolla uusi teema.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Materiaalit ja tehtäväpalautukset: It's Learning
Muut yhteydenotot: Tapaamiskerralla ja sähköpostitse
Läsnäoloa seurataan ja sillä on vaikutusta arvosanaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
- 50% ryhmätyön yrityskehityksen esitykset ja loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma). Liiketoimintasuunnitelma on pakollinen ja edellyttää ryhmässä opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jota seurataan läsnäololla ja jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta. Alle 50% läsnäolo heikentää lineaarisesti henkilökohtaista arvosanaa ryhmätyöstä.
- 25% henkilökohtainen lukupaketti/essee
- 25% monivalintatentti
Hylätty (0)
Ryhmätyön loppuraportti palauttamatta.
Alle 50% kokonaispisteistä kerätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.
Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.
Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.
Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.
Ilmoittautumisaika
05.10.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Kimmo Tarkkanen
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTIETS23APTIETS23A
-
PTIETS23BPTIETS23B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa
Sisältö
- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin aikana järjestetään tentti perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 42 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 10 tuntia
Sisällön jaksotus
Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen esitykset ja loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma)
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtainen tentti
Liiketoimintasuunnitelma on pakollinen ja edellyttää ryhmässä opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.
Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.
Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.
Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.
Ilmoittautumisaika
30.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
70 - 80
Opettaja
- Kimmo Tarkkanen
- Otieno Mbare
Ryhmät
-
PTIETS22R1PTIETS22, R1
-
PTIETS22R2PTIETS22, R2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa
Sisältö
- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin aikana järjestetään tentti perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos liiketoimintasuunnitelman muodossa palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 24 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 20 tuntia
Yht. 130 tuntia
Sisällön jaksotus
Lähiopetus viikoittain. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä pienryhmissä. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuote, asiakassegmentit, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen loppuraportti (liiketoimintasuunnitelma)
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtaiset tentit
Ryhmätyö edellyttää opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin.
Ryhmän yritysidean suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö ryhmän kesken ei toimi tai se on hankalaa. Palautetta ei ole pystytty hyödyntämään ryhmässä. Liiketoimintasuunnitelmassa on epäjohdonmukaisuuksia ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla. Kurssin materiaalia ja muita lähteitä on käytetty suppeasti. Kurssilla esillä olleita käsitteitä ei ole hyödynnetty suunnitelmassa. Suunnitelma on vain vähäisiltä osin toteuttamiskelpoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia omassa ja ryhmän työssä. Osallistuu ryhmän keskusteluihin, on aktiivinen liiketoimintasuunnitelman laatimisessa ja ottaa vastuuta ryhmän tehtävistä.
Ryhmän yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Liiketoimintasuunnitelma on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus. Kurssin käsitteiden soveltaminen omaan liiketoimintasuunnitelmaan osoittaa asiantuntemusta. Suunnitelma on monelta osin toteuttamiskelpoinen. Esitys on selkeä, ymmärrettävä ja myyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu ja löydetty itsenäisesti ja sen käyttö on perusteltua. Opiskelija osallistuu ryhmän keskusteluihin aktiivisesti, aloitteellisesti ja vastuullisesti, sekä vie ryhmää asiatiedossa syvemmälle.
Ryhmän yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu innostavasti, vastuullisesti, ja yhteisymmärryksessä koko ryhmän kanssa. Lähteitä ja kurssimateriaalia on käytetty monipuolisesti.
Liiketoimintasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä, ymmärrettäviä, johdonmukaisia, myyviä ja luovia. Suunnitelma on suurelta osin toteuttamiskelpoinen.
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 75
Opettaja
- Kimmo Tarkkanen
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTIETS21R2PTIETS21, R2
-
PTIETS21R1PTIETS21, R1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää yrityksen toiminnot ja keskeiset liiketoimintaprosessit
- osaa liiketoimintaprosessien kuvaamisen ja hallinnan periaatteet
- osaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja keskeiset tunnusluvut
- tunnistaa erilaisia tiedonhallinnan tarpeita liiketoiminnassa
Sisältö
- liiketoiminnan suunnittelu
- yrityksen materiaali-, tieto- ja talousprosessit
- liiketoimintaprosessien hallinta
- liiketoiminnan kehittäminen
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali sekä omavalintainen kirja/lukupaketti
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksen tietoiskut, ryhmätyö, henkilökohtainen lukemisto, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin aikana järjestetään tentti ja/tai välitenttejä perustuen tietoiskuihin ja muuhun jaettuun materiaaliin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelija liiketoiminnan perusteisiin yrityskehityksen avulla. Työssä kehitetään liikeideaa, yritystä ja sen toimintoja monipuolisesti strategisesta ja operaatiivisesta näkökulmasta. Yrityskehitystä tehdään pienryhmässä ja sen tuotos palautetaan, esitellään ja arvioidaan. Opiskelija suuntaa omia oppimistavoitteitaan valitsemalla itseään kiinnostavan liiketoimintaan liittyvän kirjan tai lukemiston. Tentin tavoitteena on tukea liiketoiminnan peruskäsitteiden tuntemusta ja ymmärtämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: 30 tuntia
Ryhmätyö: 50 tuntia
Henkilökohtainen lukupaketti: 30 tuntia
Tentti: 20 tuntia
Yht. 130 tuntia
Sisällön jaksotus
Lähiopetus viikoittain tai joka toinen viikko noin 3 tuntia. Lähiopetuksessa käsitellään teemoja mm. tuotteen käsite, markkinointiviestintä, asiakkuuden hallinta, tieto- ja tavaravirrat, laadun käsite, liiketoimintamallit, talous ja siihen liittyvät käsitteet. Lähiopetus toteutetaan alun tietoiskuina ja workshop-työskentelynä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana määräytyy seuraavin painoarvoin:
50% ryhmätyön yrityskehityksen loppuraportti
25% henkilökohtainen lukupaketti
25% henkilökohtaiset tentit
Alla mainittujen arviointikriteerien lisäksi ryhmätyö edellyttää opiskelijalta henkilökohtaista aktiivisuutta, jonka arvioinnissa voidaan hyödyntää vertaispalautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija näkee alalle ja yritykselle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraus suhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.