Siirry suoraan sisältöön

PalveluohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BP32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Marjo Vähäkangas
Ryhmät
  • YTEKES24V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali:

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsinki: Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry.

Hietapakka, L., Karjalainen, P., Liukko, E. & Sinervo, T. (2019). Monialaista palvelujen yhteensovittamista tarvitsevien asiakkaiden sekä työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistaminen Suomessa. Tutkimuksesta tiiviisti 52. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Hirsikangas, S. (2021). Hoitoon sitoutuminen, siihen yhteydessä olevat tekijät ja palveluohjausintervention vaikutukset terveyspalveluja paljon käyttävillä asiakkailla. Oulun yliopisto. Lääketieteellinen tiedekunta. Väitöskirja. http://urn.fi/urn:isbn:9789526230528

Hudon, C., ym. (2020). Case Management in Primary Care for Frequent Users of Health Care Services: A Realist Synthesis. Annals Family Medicine 18 (3), 218–226. doi: 10.1370/afm.2499

Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon sote-palveluja tarvitsevat ihmiset keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiön Julkaisu 12. KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiö

Kieli- ja kulttuurisensitiivinen palveluohjaus. (2023). Juntunen & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25133/search/palveluohjaus?db=24

Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus – vai molemmat? Diak Puheenvuoro 32. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://issuu.com/diak_publications/docs/puheenvuoro_32_web

Perheiden palveluohjaus. (2023). Kero & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25134?toc=1121629

Ristolainen, H.; Roivas, P.; Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 241-266. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-

Saarinen, S. & Kilkku, N. (2021). Ohjauksen käsitteet mielenterveys- ja päihdetyössä – näkyykö asiakkaan osallisuus? Kuntoutus, 44(2), 25–35. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.109477

Suomen Palveluohjausyhdistys, SPO ry. (2021). Mitä palveluohjaus on? https://bin.yhdistysavain.fi/1594782/dfB9oRpewIcY2vxAiDjZ0VUj8T/Mit%C3%A4%20palveluohjaus%20on.pdf

Syöpään sairastuneen tuki ja palveluohjaus. (2020). Terveysportti: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/pjh01983/search/palveluohj

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitehtävän palautus ITSiin 27.11.2024 ennen klo 16.00, ja viimeistellyn esityksen palautus ITSiin 8.12 2024.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, aktiivinen osallistuminen etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin, parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.

Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu ilmenevät kirjallisessa paritehtävässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson hyväksytyksi suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä itsenäistä tiedonhakua ja paneutua kurssimateriaaliin sekä osoittaa nämä kirjallisessa tehtävässä; osallistua aktiivisesti etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin; osallistua vastuullisesti parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Oppimistehtävä 4 op
Opetukseen osallistuminen 1 op

KIRJALLISEN TEHTÄVÄN (4 op) OHJE
Tehtävä toteutetaan parityönä. Parit muodostetaan ensimmäisenä kurssipäivänä. Oppimistehtävä perustuu kurssikirjallisuuteen, itse etsittyyn lisämateriaaliin sekä asiantuntija- ja/tai asiakashaastatteluihin. Raportissa kuvataan omassa työssä/organisaatiossa toteutuva asiakaslähtöinen palveluohjausprosessi ja työskentelyä uudistavat toimenpiteet.
Tehtävän teossa on haastateltava 1–2 eri ammattialojen asiantuntijaa ja/tai asiakasta omassa tai jossain muussa organisaatiossa. Haastattelussa voit hyödyntää ao. oppimistehtävän sisältöön liittyviä kysymyksiä.

Oppimistehtävässä edellytettävä sisältö:
1. Määritelkää, mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palveluohjaus haastateltavan sote-alan toimintaympäristössä. Hyödyntäkää kurssikirjallisuutta, itse etsittyjä lähteitä ja omaa reflektiotanne.
2. Kuvailkaa lyhyesti asiakasryhmä, jonka palveluohjaukseen perehdytte. Kuvatkaa lyhyesti, mitkä lait ja muut ohjeet ohjaavat ammatillista työtä ja/tai palveluohjausta, ja miten.
3. Perustelkaa, mikä on palveluohjauksen merkitys eri näkökulmista (asiakas, sote-henkilöstö, esihenkilö/t, hyvinvointialue/organisaatio).
4. Kuvailkaa ja arvioikaa, miten kyseisen asiakasryhmän palveluohjaus toteutuu valitsemassanne työssä/organisaatiossa tällä hetkellä (tieto palveluohjauksesta, sen saatavuus ja saavutettavuus, sisältö, eettisyys, menetelmät ja työvälineet, moniammatillinen yhteistyö, henkilöstön osaaminen, johtaminen ym.). Voitte hyödyntää tässä myös haastatteluja oman pohdinnan tueksi.
5. Pohtikaa, miten ja kenen kanssa edellä kuvailemaanne palveluohjausta pitäisi ko. organisaatiossa kehittää edellisen kohdan havaintojen perusteella, jotta se olisi entistä asiakaslähtöisempää ja tuloksellisempaa? Miltä tulevaisuuden vaikuttava palveluohjaus voisi näyttää? Haastattelut voivat tukea myös tätä kysymystä.

Muotoseikat ja palautus:
Oppimistehtävässä kannattaa hyödyntää kuviota tekstin lisäksi (esim. itse piiretyt/lähteistä viitatut). Tehtävä tehdään Turun AMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukaan (MESSI – raporttipohja). Se sisältää kansilehden, sisällysluettelon, johdannon, asiasisällön sekä lähdeluettelon. Tehtävän laajuus enintään 12–15 sivua. Älä ylitä sivumäärää, sillä se on osa ohjeistusta.

Tehtävä palautetaan 27.11 2024 klo 16.00 mennessä Its learningiin. Lisäksi jokainen pari tuottaa lyhyen (5–8 dian) esityksen työstään Its learningiin (esim. PP, Prezi ym.). 4.12 2024 työt esitetään pienryhmissä. Palautteen perusteella viimeistellyt oppimistehtävät tallennetaan Its learningin palautuslaatikkoon 8.12 2024.

Sisällön jaksotus

Palveluohjaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Opetus:

18.9 klo 9.00-11.30 Orientaatio opintojaksolle (pakollinen läsnäolo)
25.9 klo 10.00-15.00 Palveluohjauksen taustaa, keskeiset käsitteet ja etiikka
14.11 klo 9.00-11.30 Itsenäistä opiskelua/Palveluohjaus eri näkökulmista
4.12 klo 8.30-11.30 Seminaari (pakollinen läsnäolo)


Linkit etätapaamisiin löytyvät Tuudosta sekä ITS työtilasta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson ensimmäinen ja viimeinen opetuskerta ovat läsnäolopakollisia koko opetuskerran ajan.

Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, aktiivinen osallistuminen etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin, parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arvosana perustuu oppimistehtävään.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole ollut läsnä ensimmäisellä ja viimeisellä opetuskerralla tai ei ole osallistunut aktiivisesti paritehtävän tekemiseen ja sen esittämiseen. Raportti on palautettu myöhässä/raporttia ei ole palautettu ollenkaan/raportin sisältö ei vastaa tehtävän antoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.

3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.

4. Raportti sisältää omaa pohdintaa

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.

3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.

3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.

5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

23.01.2024 - 24.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Marjo Vähäkangas
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKEK24
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K24
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Oppimateriaalit

Oppimistehtävä ja sitä tukeva materiaali It´s learningissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksen (7.2, 24.4) ja verkko-opetuksen (23.1, 6.3, 27.3) menetelmin. Verkko-opetus toteutuu 6.3. ja 27.3. Teamsissä. Linkki löytyy ITSlearning-alustalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssitehtävän palautus ITSiin 17.4 2024 ennen klo 16.00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, haastattelu- ja kirjoitustehtävä; aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin, parityöhön sekä seminaariin

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia

Oppimistehtävä 4 op
Opetukseen osallistuminen 1 op

Sisällön jaksotus

Palveluohjaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Opetus:
23.1.2024 klo 10.00-11.30 Orientaatio opintojaksolle
7.2 2024 klo 9.00 -14.00 Palveluohjauksen taustaa, keskeiset käsitteet ja etiikka
6.3 2024 klo 9.00 - 12 Palveluohjaus eri näkökulmista
27.3 2024 klo 12.30-15 Ryhmätyöskentelyä
24.4 2024 klo 12.30-15 Seminaari

Linkit etätapaamisiin löytyvät myös ITS työtilasta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.

3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.

4. Raportti sisältää omaa pohdintaa

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.

3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.

3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.

5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

16.06.2023 - 14.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • YTEKES23V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S23 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Oppimateriaalit

Oppimistehtävä ja sitä tukeva materiaali It´s learningissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu etäopetuksena verkko-opetuksen menetelmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia

Oppimistehtävä 4 op
Verkko-opetukseen osallistuminen 1 op

Sisällön jaksotus

Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
¨
Opetus:
13.9.2023 klo 10.00-11.30/ Opintojakson aloitus ja oppimistehtävä.
24.10.2023 klo 9.00 -15.30 / Palveluohjauksen käsitteellinen haltuunotto ja asiakasryhmäkohtainen tarkastelu
14.11.2023 klo 9.00 - 11.00 Palveluohjauksen asiakasryhmäkohtainen tarkastelu
4.12. 2023 klo 9.00 - 11.30 / Oppimistehtävän yhteinen käsittely

Opetus toteutetaan etäyhteydellä. Zoom -linkki löytyy ITS työtilan jakson etusivulta tai toimitetaan kalenterikutsuna.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.

3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.

4. Raportti sisältää omaa pohdintaa

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.

3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.

3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.

5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Hille Halonen
  • Ilkka Uusitalo
Ryhmät
  • YTEKEK23
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja etäopetuksena sekä verkko-opetuksen menetelmin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan

Sisällön jaksotus

Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
¨
Opetus:
7.2.2023 klo 9-11.30 ICT B2026
7.3.2023 klo 9.-15.00 etänä Zoom linkki ilmoitetaan myöhemmin
28.3.2023 klo 9-15.00 etänä Zoom linkki ilmoitetaan myöhemmin
Opetus toteutetaan lähi-ja etäopetuksena.

Huom: ohjelma päivittyy myöhemmin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.
Tarkempi arvioinnin kriteerit ja arviointikehikko löytyy Itsin jakson työtilasta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Anssi Lähde
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKES22V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S22 (verkko)
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Oppimateriaalit

Oppimistehtävä ja sitä tukeva materiaali It´s learningissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu etäopetuksena verkko-opetuksen menetelmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia

Oppimistehtävä 4 op
Verkko-opetukseen osallistuminen 1 op

Sisällön jaksotus

Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
¨
Opetus:
29.9.2022 klo 10.00-15.45 / Opintojakson aloitus ja oppimistehtävä. Palveluohjauksen käsite ja merkitys sote -alalla / IU
27.10.2022 klo 9.00 -14.00 / Palveluohjauksen asiakasryhmäkohtainen tarkastelu, AL
9.12. 2022 klo 8.15-14.00 / Oppimistehtävän yhteinen käsittely AL, IU

Opetus toteutetaan etäyhteydellä. Zoom -linkki löytyy ITS työtilan jakson etusivulta tai toimitetaan kalenterikutsuna.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.

3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.

4. Raportti sisältää omaa pohdintaa

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.

3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.

5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.

2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.

3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.

4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.

5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 08.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Hille Halonen
  • Ilkka Uusitalo
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKEK22
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K22
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti lähi- ja etäopetuksena sekä verkko-opetuksen menetelmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia

Sisällön jaksotus

Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
¨
Opetus:
2.2.2022 klo 12.30-14.00
3.2.2022 klo 8.15-15.45
8.3.2022 klo 8.15-15.45
Opetus toteutetaan lähi-ja etäopetuksena.

Huom: ohjelma päivittyy myöhemmin

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.