Palveluohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP32-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.06.2024 - 18.09.2024
Ajoitus
18.09.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
- Marjo Vähäkangas
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTEKES24VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 18.09.2024 09:00 - 11:30, Palveluohjaus TH00BP32-3008
- 25.09.2024 10:00 - 15:00, Palveluohjaus TH00BP32-3008
- 14.11.2024 09:00 - 11:30, Palveluohjaus TH00BP32-3008
- 04.12.2024 08:30 - 11:30, Palveluohjaus TH00BP32-3008
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· Suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Sisältö
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali:
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsinki: Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry.
Hietapakka, L., Karjalainen, P., Liukko, E. & Sinervo, T. (2019). Monialaista palvelujen yhteensovittamista tarvitsevien asiakkaiden sekä työ- ja toimintakyvyn tukitarpeiden tunnistaminen Suomessa. Tutkimuksesta tiiviisti 52. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Hirsikangas, S. (2021). Hoitoon sitoutuminen, siihen yhteydessä olevat tekijät ja palveluohjausintervention vaikutukset terveyspalveluja paljon käyttävillä asiakkailla. Oulun yliopisto. Lääketieteellinen tiedekunta. Väitöskirja. http://urn.fi/urn:isbn:9789526230528
Hudon, C., ym. (2020). Case Management in Primary Care for Frequent Users of Health Care Services: A Realist Synthesis. Annals Family Medicine 18 (3), 218–226. doi: 10.1370/afm.2499
Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon sote-palveluja tarvitsevat ihmiset keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiön Julkaisu 12. KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiö
Kieli- ja kulttuurisensitiivinen palveluohjaus. (2023). Juntunen & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25133/search/palveluohjaus?db=24
Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus – vai molemmat? Diak Puheenvuoro 32. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://issuu.com/diak_publications/docs/puheenvuoro_32_web
Perheiden palveluohjaus. (2023). Kero & Kosunen Terveysportissa: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/shk25134?toc=1121629
Ristolainen, H.; Roivas, P.; Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 241-266. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-
Saarinen, S. & Kilkku, N. (2021). Ohjauksen käsitteet mielenterveys- ja päihdetyössä – näkyykö asiakkaan osallisuus? Kuntoutus, 44(2), 25–35. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.109477
Suomen Palveluohjausyhdistys, SPO ry. (2021). Mitä palveluohjaus on? https://bin.yhdistysavain.fi/1594782/dfB9oRpewIcY2vxAiDjZ0VUj8T/Mit%C3%A4%20palveluohjaus%20on.pdf
Syöpään sairastuneen tuki ja palveluohjaus. (2020). Terveysportti: https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/shk/article/pjh01983/search/palveluohj
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitehtävän palautus ITSiin 27.11.2024 ennen klo 16.00, ja viimeistellyn esityksen palautus ITSiin 8.12 2024.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, aktiivinen osallistuminen etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin, parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.
Kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu ilmenevät kirjallisessa paritehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson hyväksytyksi suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä itsenäistä tiedonhakua ja paneutua kurssimateriaaliin sekä osoittaa nämä kirjallisessa tehtävässä; osallistua aktiivisesti etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin; osallistua vastuullisesti parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Oppimistehtävä 4 op
Opetukseen osallistuminen 1 op
KIRJALLISEN TEHTÄVÄN (4 op) OHJE
Tehtävä toteutetaan parityönä. Parit muodostetaan ensimmäisenä kurssipäivänä. Oppimistehtävä perustuu kurssikirjallisuuteen, itse etsittyyn lisämateriaaliin sekä asiantuntija- ja/tai asiakashaastatteluihin. Raportissa kuvataan omassa työssä/organisaatiossa toteutuva asiakaslähtöinen palveluohjausprosessi ja työskentelyä uudistavat toimenpiteet.
Tehtävän teossa on haastateltava 1–2 eri ammattialojen asiantuntijaa ja/tai asiakasta omassa tai jossain muussa organisaatiossa. Haastattelussa voit hyödyntää ao. oppimistehtävän sisältöön liittyviä kysymyksiä.
Oppimistehtävässä edellytettävä sisältö:
1. Määritelkää, mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palveluohjaus haastateltavan sote-alan toimintaympäristössä. Hyödyntäkää kurssikirjallisuutta, itse etsittyjä lähteitä ja omaa reflektiotanne.
2. Kuvailkaa lyhyesti asiakasryhmä, jonka palveluohjaukseen perehdytte. Kuvatkaa lyhyesti, mitkä lait ja muut ohjeet ohjaavat ammatillista työtä ja/tai palveluohjausta, ja miten.
3. Perustelkaa, mikä on palveluohjauksen merkitys eri näkökulmista (asiakas, sote-henkilöstö, esihenkilö/t, hyvinvointialue/organisaatio).
4. Kuvailkaa ja arvioikaa, miten kyseisen asiakasryhmän palveluohjaus toteutuu valitsemassanne työssä/organisaatiossa tällä hetkellä (tieto palveluohjauksesta, sen saatavuus ja saavutettavuus, sisältö, eettisyys, menetelmät ja työvälineet, moniammatillinen yhteistyö, henkilöstön osaaminen, johtaminen ym.). Voitte hyödyntää tässä myös haastatteluja oman pohdinnan tueksi.
5. Pohtikaa, miten ja kenen kanssa edellä kuvailemaanne palveluohjausta pitäisi ko. organisaatiossa kehittää edellisen kohdan havaintojen perusteella, jotta se olisi entistä asiakaslähtöisempää ja tuloksellisempaa? Miltä tulevaisuuden vaikuttava palveluohjaus voisi näyttää? Haastattelut voivat tukea myös tätä kysymystä.
Muotoseikat ja palautus:
Oppimistehtävässä kannattaa hyödyntää kuviota tekstin lisäksi (esim. itse piiretyt/lähteistä viitatut). Tehtävä tehdään Turun AMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukaan (MESSI – raporttipohja). Se sisältää kansilehden, sisällysluettelon, johdannon, asiasisällön sekä lähdeluettelon. Tehtävän laajuus enintään 12–15 sivua. Älä ylitä sivumäärää, sillä se on osa ohjeistusta.
Tehtävä palautetaan 27.11 2024 klo 16.00 mennessä Its learningiin. Lisäksi jokainen pari tuottaa lyhyen (5–8 dian) esityksen työstään Its learningiin (esim. PP, Prezi ym.). 4.12 2024 työt esitetään pienryhmissä. Palautteen perusteella viimeistellyt oppimistehtävät tallennetaan Its learningin palautuslaatikkoon 8.12 2024.
Sisällön jaksotus
Palveluohjaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
Opetus:
18.9 klo 9.00-11.30 Orientaatio opintojaksolle, palveluohjauksen taustaa, keskeiset käsitteet
25.9 klo 10.00-15.00 Palveluohjaus menetelmänä, asiakaskeskeisyys, etiikka
14.11 klo 9.00-11.30 Itsenäistä opiskelua/Palveluohjaus eri näkökulmista
4.12 klo 8.30-11.30 Seminaari (pakollinen läsnäolo)
Linkit etätapaamisiin löytyvät Tuudosta sekä ITS työtilasta.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson ensimmäinen ja viimeinen opetuskerta ovat läsnäolopakollisia koko opetuskerran ajan.
Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, aktiivinen osallistuminen etäluentoihin ja opetuskertojen aikana järjestettäviin ryhmäkeskusteluihin, parityöhön (kirjallinen työ, johon kuuluu haastattelutehtävä) sekä e-seminaariin koko sen keston ajan.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arvosana perustuu oppimistehtävään.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole ollut läsnä ensimmäisellä ja viimeisellä opetuskerralla tai ei ole osallistunut aktiivisesti paritehtävän tekemiseen ja sen esittämiseen. Raportti on palautettu myöhässä/raporttia ei ole palautettu ollenkaan/raportin sisältö ei vastaa tehtävän antoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.
3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.
4. Raportti sisältää omaa pohdintaa
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.
3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.
3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.
5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.