Siirry suoraan sisältöön

Johtajuuden muutosLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BP36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Anne Rouhelo
Ryhmät
  • YTEKES23V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S23 (verkko)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Lukupiirin kirjalista. Yhden lukupiirin (ryhmän) kaikki opiskelijat lukevat saman valitsemansa kirjan. Ilmoittautuminen lukupiiriin/kirjaan opintojakson alettua.

Juuti, P. 2023. Johtamisen murros.
Rantanen, J ym. 2020. Johda tunneilmastoa.
Mäki, A. 2022. Johtamisvainu: näkemyksellisyyttä johtamiseen.
Pirinen, H. 2023. Esihenkilö muutoksen johtajana.
Suominen, K. Aaltonen, P. & Mantere, S. 2024. Aikaansaava organisaatio.
Burkeman, O. 2022. Neljätuhatta viikkoa.

Muu opintojakson materiaali ilmoitetaan Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Etäopetus (Zoom-etäyhteys), ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät. Opintojaksolla on avainluentoja, yhteistä keskustelua, lukupiirityöskentelyä sekä oman johtamisosaamisen arviointia, kehittämistä ja reflektointia. Opiskelijoiden tulee varata aikaa lukupiirityöskentelyyn, joka tapahtuu ryhmässä sovittujen aikataulujen mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää etäopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op), hyl./T1-K5
Lukupiiritehtävä (2 op), hyv./hyl.
Opetukseen osallistuminen (1 op)

Sisällön jaksotus

Syksyn 2024 opintojakso toteutuu verkko-opintoina Zoom-etäyhteydellä.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Aikataulu:
29.8.2024 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
9.10.2024 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
5.11.2024 klo 9:00–12:00 Etäopetus zoomin välitykselläå
6.11.2024 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
28.11.2024 klo 9:00–14:00 Etäopetus zoomin välityksellä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: 5 opiskelijaa.

Opintojakso sopii myös vapaasti valittavaksi opinnoksi. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:ssa opintojakso on. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Saat tiedon hyväksymisestä Pepin kautta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn. Kurssin suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Lukupiiritehtävä, hyv./hyl.
Työskentely alkaa 9.10. ja lukupiiritehtävän esitykset 6.11.2024

Yksilöllinen oppimistehtävä, hyl./T1-K5
Oppimistehtävän palautus 24.11. ja esitykset 28.11.2024.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 25.01.2024

Ajoitus

24.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Anne Rouhelo
  • Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKEK23
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K23
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus/etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op), hyl./T1-K5
Lukupiiritehtävä (2 op), hyv./hyl.
Opetukseen osallistuminen (1 op)

Sisällön jaksotus

Kevään 2024 opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena (eli opetusta järjestetään kampuksella ja verkossa).

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Aikataulu:
24.1.2024 klo 12.30–14.00 Opetus toteutuu kampuksella
25.1.2024 klo 12.30–15.30 Etäopetus zoomin välityksellä
28.2.2024 klo 9.00–11.30 Etäopetus zoomin välityksellä
20.3.2024 klo 9.00–11.30 Etäopetus zoomin välityksellä
15.5.2024 klo 9.00–14.00 Etäopetus zoomin välityksellä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Jan Holmberg
  • Anssi Lähde
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YTEKES22V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S22 (verkko)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op), hyl./T1-K5
Lukupiiritehtävä (2 op), hyv./hyl.
Etäopetus (1 op)

Sisällön jaksotus

Etäopetuskerrat:

5.9. klo 12.30-15.30
Opintojakson esittely, tehtävänannot ja käsiteluento.

9.10. klo 12.30-15.30
klo
12.30-13.30 vieraileva luennoitsija
13.30-14.30 avainluento
14.30-15.30 ryhmätehtävä.

10.10. klo 09.00-14.00
klo
09.00-12.00 avainluennot
12.00-14.00 lukupiiritehtävä.

6.11. klo 12.30-15.30 
klo
12.30-14.30 lukupiiritehtävän esitykset
14.30-15.30 avainluento.

28.11. klo 12.30-14.00
Oppimistehtävän esitykset pienryhmissä ja opintojakson palaute.

Etälinkki ilmoitetaan myöhemmin Itslearning-verkko-oppimisympäristössä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 16.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Anu Vaihekoski
  • Tuuli Lahti
Ryhmät
  • YTEKEK22
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä opiskelijan itsensä hankkimat lisämateriaalit.

Opetusmenetelmät

- Kontaktiopetus
- Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen ja tähän liittyvä lukupiirityöskentely
- Oman johtamisosaamisen arviointi ja kehittäminen (raportti ja siihen pohjautuva suullinen esitys)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Kontaktiopetuksen aikana perehdytään teoriatietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävössä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu: 88h
Kontaktiopetus: 16h
Lukupiirityöskentely: 25h
Työskentely verkko-oppimisympäristössä: 4h

Yhteensä: 133h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa erilaisia johtamisoppeja, sekä osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana.

Kevään 2023 kontaktiopetus toteutetaan etäyhteyksin. Linkki etäyhteyteen löytyy verkko-oppimisympäristöstä.
23.01 kello 12:30-14:00
24.01 kello 12:30-15:30
21.03 kello 09:00-11:30
16.05 kello 09:00-15:30

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuuli Lahti
  • Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
  • YTEKEK21
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

- Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen ja lukupiirityöskentely
- Johtotehtävissä toimivan henkilön haastattelun suunnittelu, toteutus ja analysointi
- Oman johtamisosaamisen arviointi ja kehittäminen
- Lähiopetus sisältäen luentoja, suullisen esityksen ja keskustelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: 12h
Itsenäinen opiskelu: 123h
Yhteensä: 135h

Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa erilaisia johtamisoppeja ja tietää, miten johtaminen on muuttunut ajassa. Hän myös osaa analysoida ja kehittää itseään johtajana.

Kevään 2022 lähiopetuspäivät toteutetaan etäyhteyksin:
27.01.2022 kello 12:30-14:00
15.02.2022 kello 09:00-11:30
16.02.2022 kello 09:00-11:30
23.03.2022 kello 09.00-11:30
20.04.2022 kello 09:00-15:45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.