Siirry suoraan sisältöön

Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S23: YERISOS23

Tunnus: YERISOS23

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2023

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa asiantuntijatehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehitytään esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehitetään osaamista vaativalle asiantuntijatasolle. Erityissosiaaliohjaus-koulutus on yksi Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Professional-polun koulutuksista. Professional–polun koulutukset tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana omalla alalla. Opintojen aikana pureudutaan oman alan kehittämisen haasteisiin sekä tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uusia verkostoja sekä hankkinut valmiuksia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimiseen. Erityissosiaaliohjauksen koulutuksen suorittanut osaa toimia itsenäisesti, eettisesti ja vastuullisesti sosiaalialan ja lähialojen vaativissa erityissosiaaliohjaustehtävissä yhteistyössä asiakkaiden ja eri toimijoiden kanssa. Hän hyödyntää erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja sosiaaliohjauksellisia menetelmiä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä erilaisissa elämäntilanteissa ajaen asiakkaiden etua hyvinvointipalveluissa sekä toimien yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Hän toimii innovatiivisesti erilaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä arvioi ja kehittää omaa osaamistaan. Koulutus painottaa asiakkaiden toimijuutta, asiakaslähtöisyyttä ja voimavarojen vahvistamista asiakkaan tarpeisiin sekä elämäntilanteeseen perustuen.

Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI), joissa työskentelykieli on englanti.

Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä erityissosiaaliohjauksen opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä.

Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op

Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja lähiopetuksena. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina. Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.

Opinnäytetyö on työelämän ja hankkeiden kanssa yhteistyössä tehtävä kehittämisprojekti, jossa opiskelija toimii projektipäällikkönä. Opinnäytetyö voidaan toteuttaa Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) tai työelämän toimintaympäristössä. Kehittämisprojektina toteutettavaan opinnäytetyöhön voidaan kytkeä muita opintoja soveltuvin osin. Opinnäytetyö toteutetaan kolmikantamallin mukaisesti. Tämä tarkoittaa yhteistyötä opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämämentorin välillä koko koulutuksen ajan. Yhteistyössä toimii tarpeen mukaan myös rahoittaja. Kehittämisprojektille muodostetaan monipuolista asiantuntijuutta edustava ohjaus- ja projektiryhmä, jotka tukevat kehittämisprojektin toteutusta.

Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä.

Tehtävänimikkeitä: sosiaaliohjaaja, erityissosiaaliohjaaja, palveluohjaaja, kouluttaja, asiantuntija

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Sosiaali- ja terveysalalla yleisten kelpoisuusehtojen lisäksi on olemassa myös alakohtaista sääntelyä johtamistehtävissä toimimiseen. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden

Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Kerran vuodessa järjestettävä kansainvälinen Master Schoolin seminaari on osa opintoja. Osa opetuksesta voidaan toteuttaa englanniksi.

Yhteistyö eri työelämäorganisaatioiden kanssa sekä verkostoituminen ovat osa opintoja. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa yhteistyö voi ulottua myös kansainvälisiin korkeakouluihin ja kansainvälisiin työelämäkumppaneihin. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea oikeutta suorittaa tutkintoon sisällytettäviä JOO-opintoja (JOO = joustava opinto-oikeus) Turun yliopiston, Åbo Akademin, Diakonia-ammattikorkeakoulun, Yrkeshögskolan Novian ja Humanistisen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.

Soveltavan TKI-toiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa TKI-hankkeissa.

Tutustu tarkemmin: Terveys- ja hyvinvointialaan liittyvät tutkimusryhmät ja hankkeet.

https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat/#!csrfmiddlewaretoken=8Q1GMLwiMLlHFd6N5AHCmfXwEIYZioQhUCs3oS1AEO9YYrZpWBg3zIEGKr0H2C7F&research_categorym2m=4&sort=0

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:

· toimia itsenäisesti ja vastuullisesti sosiaalialan ja lähialojen vaativissa erityissosiaaliohjaustehtävissä yhteistyössä asiakkaiden ja eri toimijoiden kanssa
· hyödyntää erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä itsenäisesti ammatillisessa työssä
· edistää sosiaaliohjauksellisin menetelmin ja eettisesti oikein asiakkaiden hyvinvointia sekä tukea heidän lähiyhteisöjään elämäntilanteissa ja arkielämän muutoksissa
· hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä ajaa asiakkaiden etua yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
· painottaa työssään toimijuutta, asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden voimavaroja heidän tarpeittensa ja elämäntilanteittensa mukaisesti
· toimia innovatiivisesti erilaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa
· arvioida osaamistaan ja kehittää itsenäisesti omaa ammattitaitoaan.

Pedagogiset toimintatavat

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään. Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin yksi - kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa.

Opiskelija laatii opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jossa hän valitsee koulutusten tarjonnasta opintoja, jotka liittyvät mm. opinnäytetyön toteuttamiseen. Erityissosiaaliohjauksen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.

Arviointi

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Frameworkiin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Opintojaksot ja opinnäytetyö arvostellaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa. Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 2024-2025 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024 5. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 5. / 2025
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

35 15 25 15 15 10 5 5 5 7.5 7.5 3.3 3.3 3.3
YERISOS23-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
YERISOS23-1002
Sosiaaliohjauksen ammatillinen tietoperusta

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
TH00BQ00 Osallisuus ja toimijuus hyvinvointipalveluissa 5 5 5 2.5 2.5
TH00BQ01 Ohjausosaamisen perusteet 5 5 5 1.7 1.7 1.7
YERISOS23-1003
Erityissosiaaliohjauksen toimintaympäristöt

(Valitaan kaikki)

5 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00BQ02 Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus 0 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BQ03 Sosiaalioikeus ja lainsäädäntöosaaminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
YERISOS23-1004
Erityissosiaaliohjauksen ammatillisia erityiskysymyksiä

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
TH00BQ04 Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä 5 5 5 2.5 2.5
TH00BQ05 Erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita 5 5 5 2.5 2.5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20 5 15 5 10 5 1.7 1.7 1.7 5 5 1.7 1.7 1.7
YERISOS23-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 5 15 5 10 5 1.7 1.7 1.7 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BZ49 Lastensuojelun perusteet 3
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30 15 15 5 10 5 10 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10 10 10 3.3 3.3 3.3
Yhteensä 90 45 25 20 25 15 10 10 10 8.4 8.4 8.4 7.5 7.5 3.33 3.33 3.33

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

35
YERISOS23-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5
YERISOS23-1002
Sosiaaliohjauksen ammatillinen tietoperusta

(Valitaan kaikki)

10
TH00BQ00 Osallisuus ja toimijuus hyvinvointipalveluissa 5
TH00BQ01 Ohjausosaamisen perusteet 5
YERISOS23-1003
Erityissosiaaliohjauksen toimintaympäristöt

(Valitaan kaikki)

5
TH00BQ02 Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus 0
TH00BQ03 Sosiaalioikeus ja lainsäädäntöosaaminen 5
YERISOS23-1004
Erityissosiaaliohjauksen ammatillisia erityiskysymyksiä

(Valitaan kaikki)

10
TH00BQ04 Erityissosiaaliohjaus ammatillisena työnä 5
TH00BQ05 Erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
YERISOS23-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
TH00BZ49 Lastensuojelun perusteet 3
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10