Siirry suoraan sisältöön

Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatioLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CO85

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 45

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Vastuuopettaja

Katja Heikkinen

Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Oppimateriaalit

Ks Digicampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Jaksoon liittyvät oppimistehtävät ks. Digicampus

Sisällön jaksotus

Jaksoon kuuluvat intensiivipäivät järjestetään Oulussa 2.-3.10.2023.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2):
Opiskelija
-kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään
kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa
nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4):
Opiskelija
-kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä
kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä
arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten
toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja
ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5):
Opiskelija
-kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista
kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan
tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä
tiedosta synteesin.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan
uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja
ammatillista.