Siirry suoraan sisältöön

Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CO85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö

Opettaja

  • Johanna Berg

Ryhmät

  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
  • 23.09.2024 09:00 - 18:00, Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatio TH00CO85-3002
  • 24.09.2024 09:00 - 16:00, Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatio TH00CO85-3002

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Oppimateriaalit

Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Mental Health Care in the Era of Growing Global Risk and Uncertainty: A Recovery and Person-Centred Approach Teoksessa A. Higgins, N.Kilkku & Gristofersson G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 394-408). Springer, Switzerland. 221-248 https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
• Leamy M, Bird V, Le Boutillier C, Williams J, Slade M (2011) A conceptual framework for personal recovery in mental health: systematic review and narrative synthesis, British Journal of Psychiatry, 199, 445-452
• Thomas E., Despeaux K. 2018. Person-oriented recovery of individuals with serious mental illnesses: A review and meta-analysis of longitudinal findings. Am Psychiatric Association: 69:259–267. doi: 10.1176/appi.ps.201700058.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät, ks Digicampus

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö:
-Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
-Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
-Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
-Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
-Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
-Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Ajoitus:
Lähipävät 23.-24.9.2024 Oulun Ammattikorkeakouluin tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävän anto n. kuukautta ennen jakson aloitusta.

Tarkemmat tiedot ks Digicampus

Arviointiasteikko

H-5