Human Rights, Social Inclusion and Recovery Approach (5 cr)
Code: TH00CO85-3002
General information
- Enrollment
-
02.07.2024 - 30.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master of Advanced clinical practice, Mental health and substance abuse care
- Teachers
- Johanna Berg
- Course
- TH00CO85
Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 23.09.2024 time 09:00 - 18:00 (9 h 0 min) |
Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatio TH00CO85-3002 |
OAMK tila
|
Tue 24.09.2024 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Ihmisoikeudet, osallisuus ja toipumisorientaatio TH00CO85-3002 |
OAMK tila
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö:
-Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
-Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
-Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
-Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
-Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
-Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio
Ajoitus:
Lähipävät 23.-24.9.2024 Oulun Ammattikorkeakouluin tiloissa. Lisäksi ennakkotehtävän anto n. kuukautta ennen jakson aloitusta.
Tarkemmat tiedot ks Digicampus
Objective
The student critically evaluates mental health and substance abuse work in accordance with international and national human rights recommendations and regulations - evaluates and develops his/her own activities and the activities of the work community from the perspective of human rights, inclusion and recovery orientation -critically examines mental health and mental health challenges from different theoretical perspectives -develops and implements customer-oriented, inclusion-enhancing and stigma-reducing methods
Content
Ethical principles of mental health and substance abuse work Human rights and participation in mental health and substance abuse work Stigma and the prevention of exclusion Theoretical starting points of mental health (concepts, including health and well-being) and mental health challenges (e.g. biomedical, experiential, TIC) Client and person centeredness and citizenship Experience and recovery orientation
Materials
Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K. 2022. Mental Health Care in the Era of Growing Global Risk and Uncertainty: A Recovery and Person-Centred Approach Teoksessa A. Higgins, N.Kilkku & Gristofersson G.K. (toim.), Advanced Practice in Mental Health Nursing (s. 394-408). Springer, Switzerland. 221-248 https://doi.org/10.1007/978-3-031-05536-2
• Leamy M, Bird V, Le Boutillier C, Williams J, Slade M (2011) A conceptual framework for personal recovery in mental health: systematic review and narrative synthesis, British Journal of Psychiatry, 199, 445-452
• Thomas E., Despeaux K. 2018. Person-oriented recovery of individuals with serious mental illnesses: A review and meta-analysis of longitudinal findings. Am Psychiatric Association: 69:259–267. doi: 10.1176/appi.ps.201700058.
Teaching methods
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely
International connections
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Completion alternatives
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä.
Student workload
Oppimistehtävät, ks Digicampus
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä