Siirry suoraan sisältöön

Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S24: YKLABS24

Tunnus: YKLABS24

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2024

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Turun AMK:n Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master School tarjoaa korkeatasoista asiantuntija- ja johtajakoulutusta monialaisessa ja kansainvälisessä yhteisössä. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen ja loistavaan uraan työelämän ammattilaisena. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehityt esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehität osaamistasi vaativalle asiantuntijatasolle.

Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan myös englanninkielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI), joissa työskentelykieli on englanti.

YAMK-opinnäytetyössä ratkaistaan työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma. Opinnäytetyön aihe voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen, palvelun tai prosessin kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) toimeksiantona. Aiheen voit hankkia myös erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista. Opinnäytetyö tehdään yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön toteuttaminen edellyttää kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiantuntijatyöhön. Työskentely toteutuu kolmikantamallin mukaisesti opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämentorin/yhteyshenkilön yhteistyössä koko koulutuksen ajan. Ohjaus toteutuu pääsääntöisesti ryhmäohjauksena opinnäytetyön ohjaajan/opettajatuutorin kanssa sovittavilla tavoilla.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Sosiaali- ja terveysalalla yleisten kelpoisuusehtojen lisäksi on olemassa myös alakohtaista sääntelyä johtamistehtävissä toimimiseen. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa European Qualification Framework (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Kerran vuodessa järjestettävä kansainvälinen Master Schoolin seminaari on osa opintoja. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.

Yhteistyö eri työelämäorganisaatioiden kanssa sekä verkostoituminen ovat osa opintoja. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa yhteistyö voi ulottua myös kansainvälisiin korkeakouluihin ja kansainvälisiin työelämäkumppaneihin. Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinessa: http://campusonline.fi/ Elinkeinoelämä osallistuu koulutuksen kehittämiseen.

Soveltavan TKI-toiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa TKI-hankkeissa.

Tutustu tarkemmin: Terveys- ja hyvinvointialaan liittyvät tutkimusryhmät ja hankkeet.

https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat/#!csrfmiddlewaretoken=8Q1GMLwiMLlHFd6N5AHCmfXwEIYZioQhUCs3oS1AEO9YYrZpWBg3zIEGKr0H2C7F&research_categorym2m=4&sort=0

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.

BIOANALYTIIKKA

Kliininen asiantuntijuus – bioanalytiikka on yksi Professional Excellence -polun koulutuksista. Professional Excellence –polun koulutukset tarjoavat sinulle mahdollisuuden kehittää nykyistä osaamistasi vaativalle asiantuntijatasolle. Opintojen aikana syvennyt oman alan kehittämisen haasteisiin. Valmistuttuasi olet kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uutta tietoa omalle alallesi ja hankkinut työkaluja omalla uralla etenemiseen. Kliininen asiantuntijuus koulutuksessa opiskelijan vaativan erityistason osaaminen laajenee. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto luo edellytyksiä toimia itsenäisesti kliinistä erityisosaamista vaativissa laajennetuissa asiantuntijatehtävissä, suunnitella ja uudistaa laadukkaita laboratoriopalveluita, jotka edistävät hyvää asiakas- ja potilaskokemusta kustannustehokkaasti ja turvallisesti. Koulutuksessa saavutettava osaaminen vastaa kansainvälisen laajavastuisen asiantuntijan (Advanced Clinical Practitioner) osaamistavoitteita. Laajavastuisen asiantuntijan roolissa tunnusomaisia piirteitä ovat itsenäisempi työrooli, koordinaatio- ja konsultaatiotehtävät sekä näyttöön perustuva toiminnan kehittäminen omassa työssä ja työyhteisössä.

Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä bioanalytiikan opinnoista. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavat opinnot. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä. Syventävien opintojen keskeiset sisällöt ovat: Jatkuva laadunparantaminen kliinisessä laboratoriossa, kliinisen laboratoriotyön asiantuntijuuden syventäminen sekä laboratoriomenetelmät kehittyvässä kliinisessä laboratoriossa.

Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op

Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä. Kliinisen asiantuntijan työtehtäviä voi olla sosiaali- ja terveysalan julkisella tai yksityisellä sektorilla.

Tehtävänimikkeinä voivat olla esim. asiantuntija, lähijohtaja kuten osaston- tai apulaisosastonhoitaja, tiimivastaava, suunnittelija, projektipäällikkö

Osaamistavoitteet

BIOANALYTIIKKA

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· toimia laajavastuisena asiantuntijana lainsäädännön ja tehtävänkuvaa koskevan ohjeistuksen mukaisesti osoittaen vastuullisuutta, ammatillisuutta ja eettisyyttä
· toimia itsenäisesti laajennetuissa asiantuntijatehtävissä kliinisen laboratorion eri toiminta-alueilla
· toteuttaa ja suunnitella kliinisen laboratoriotyön menetelmien käyttöönottoa ja kehittämistä
· uudistaa ja kehittää palveluita ihmislähtöisesti ja näyttöön perustuen kliinisen laboratorion eri toiminta-alueilla
· edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä kliinisen laboratoriotyön sekä terveysalan moniammatillisissa verkostoissa

Pedagogiset toimintatavat

Pedagogisten opetusjärjestelyjen lähtökohtana on sosiaalikulttuurinen oppimiskäsitys, innovaatiopedagogiikka sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä.Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen, kriittiseen ajatteluun, oman alan tietojen ja taitojen syventämiseen sekä kehittämisosaamisen tietoperustan tavoitteelliseen rakentamiseen. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi arkipäivää kuukaudessa. Opetus toteutetaan hyödyntäen innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä. Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäopiskelua. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Opinnot sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä työskentelyä. Oppimisessa hyödynnetään työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä.

Bioanalytiikan syventävät opinnot toteutetaan yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun, Savonia ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun, Yrkehögskolan Novian, Oulun ammattikorkeakoulun ja Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnot sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä työskentelyä. Oppimisessa hyödynnetään työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön syventävien opintojen osuus (30 op) toteutetaan valtakunnallisena verkkototeutuksena eri paikkakunnilla (Pori, Jyväskylä, Turku ja Tampere).

Radiografian syventävien opintojen osuus (20 op) toteutetaan valtakunnallisena verkkototeutuksena.

Arviointi

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen arviointi on ohjaavaa, kehittävää ja jatkuvaa. Se kohdistuu sekä opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheisiin että oppimistuloksiin. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Arvioinnin kohteena on myös opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan palautetta toimeksiantajilta. Opintojakson hyväksymisen edellytyksenä on siihen kuuluvien osioiden suorittaminen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1) tai toteutussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojaksojen osalta arvosanalla hyväksytty tai suoritettu.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 Syksy 2024 Kevät 2025 Syksy 2025 Kevät 2026 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 5. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026
YDINOSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 40)

40 30 10 20 10 5 5 10 10 3.3 3.3 3.3 2.5 2.5 1.7 1.7 1.7
YKLABS24-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
YKLABS24-1002
Kliininen asiantuntijuus - bioanalytiikan kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

30 20 10 10 5 5 3.3 3.3 3.3
TH00CS91 Datan hallinta bioanalytiikassa 5 5 5 2.5 2.5
TH00CS92 Uusien menetelmien käyttöönotto kliinisessä laboratoriossa 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00CS93 Uudet menetelmät ja teknologiat kliinisessä laboratoriossa 5 5 5 2.5 2.5
TH00BQ58 Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa 5 5 5 2.5 2.5
TH00BS01 Preanalytiikan ja kliinisten laboratoriopalveluiden ohjaus ja konsultointi 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BS02 Bioanalytiikan asiantuntijuuden syventäminen 5 5 5 2.5 2.5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20 5 15 5 10 5 1.7 1.7 1.7 5 5 1.7 1.7 1.7
YKLABS24-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 5 15 5 10 5 1.7 1.7 1.7 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BU48 Vapaasti valittavat opinnot 20 5 15 5 10 5 1.7 1.7 1.7 5 5 1.7 1.7 1.7
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30 15 15 5 10 5 10 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10 10 10 3.3 3.3 3.3
Yhteensä 90 50 40 25 25 25 15 12.5 12.5 8.4 8.4 8.4 12.5 12.5 5.03 5.03 5.03

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 40)

40
YKLABS24-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5
YKLABS24-1002
Kliininen asiantuntijuus - bioanalytiikan kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

30
TH00CS91 Datan hallinta bioanalytiikassa 5
TH00CS92 Uusien menetelmien käyttöönotto kliinisessä laboratoriossa 5
TH00CS93 Uudet menetelmät ja teknologiat kliinisessä laboratoriossa 5
TH00BQ58 Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa 5
TH00BS01 Preanalytiikan ja kliinisten laboratoriopalveluiden ohjaus ja konsultointi 5
TH00BS02 Bioanalytiikan asiantuntijuuden syventäminen 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
YKLABS24-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
TH00BU48 Vapaasti valittavat opinnot 20
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10