Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen: YLIKES19_KOPIO
Opetussuunitelman tunnus: YLIKES19
- Tutkintonimike
- Tradenomi (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2019
- Opetuskieli
- suomi
Koulutuksen kuvaus
Liiketoiminnan kehittämisen koulutus on työelämälähtöinen ylempi AMK-koulutus (90 op), jonka tavoitteena on antaa valmiudet kehittyä hyvää asiantuntemusta vaativissa johtamis- ja asiantuntijatehtävissä sekä edistää kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua, aloitekykyä sekä tiimityö- ja verkostoitumistaitoja.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen kokoavina teemoina liiketalouden organisaatioissa ovat johtamisosaaminen ja liiketoiminnan kehittämisosaaminen. Tavoitteena on oppia ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia ja pystyä luomaan kokonaiskuvaa toiminnan muutostarpeista sekä toteuttaa tarvittavia kehittämistoimia.
Opintoihin kuuluu ydinosaamiseen liittyviä sekä laajentavia ja vapaasti valittavia opintoja
- ydin- ja laajentava osaaminen (50 op),
- vapaasti valittavat opinnot (10 op),
- opinnäytetyö (30 op).
Opiskelija voi erikoistua laajentavan osaamisen opinnoissa ja opinnäytetyöskentelyssä valitsemalla opintoja esimerkiksi seuraavilta vaihtoehtoisilta aihealueilta: henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö, markkinointi sekä asiakas- ja verkostosuhteet sekä talousjohtaminen. Vapaasti valittavia opintoja voit valita myös muista saman tasoisista koulutuksista.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksessa esimies- ja johtamistoimintaa tukeva liiketoimintaosaaminen yhdistyy tutkimus- ja kehittämistaitoihin. Erikoistumista tapahtuu laajentavan osaamisen opintojen ja vapaasti valittavien opintojen kautta sekä 30 opintopisteen laajuisessa opinnäytetyössä Työelämäyhteys rakentuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa, osaamista ja asiantuntijuutta sekä mahdollistaa samalla työnantajaorganisaation toimintojen kehittämisen. Opinnäytetyössä korostuu työelämän, työn tai työyhteisön kehittäminen sekä valmius itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä soveltavansa tutkimustietoutta analyyttisesti ja kriittisesti.
Opintojen suunniteltu kesto on 2,0 vuotta ja opinnot on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohessa. Opiskelu toteutetaan monimuotoisena. Lähiopetusta on keskimäärin kahtena arkipäivänä kuukaudessa. Opiskelussa korostuvat yhteisöllisyys ja tiimityö. Koulutus toteutetaan ja opintosuoritukset tehdään pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opetussuunnitelmassa on mukana joitakin englanninkielisiä opintojaksoja ja opiskelija voi osallistua Turun ammattikorkeakoulussa tai partneriyliopistoissa järjestettäviin intensiivi- ja vaihto-opiskeluohjelmiin.
Tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin esimerkiksi yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa hakukelpoisuuden tieteellisiin jatko-opintoihin. Jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle yliopistot voivat asettaa ehtoja esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen suorittanut toimii yleensä joko asiantuntija-, kehittämis- tai johtamistason tehtävissä eri alojen yrityksissä tai julkissektorilla. Sijoittumistutkimukset (esimerkiksi Tradenomiliiton tekemät) osoittavat, että tutkinnolla on vaikutusta urien ja työnkuvien kehitykseen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija käy henkilökohtaiset oppimissuunnitelmakeskustelut (HOPS) tutoropettajan kanssa heti opintojen alettua ja silloin sovitaan opintojen aihekohtaisista painotuksista ja henkilökohtaisista osaamistavoitteista.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen johtamisopintojen moduulin tavoitteena on luoda teoreettinen ja käytäntöön soveltava ymmärrys liiketoimintalähtöisistä johtamisopinnoista,
- joissa korostuu innovaatio ja strategisen johtamisen merkitys lisäarvona yritykselle
- jotka luovat pohjan ymmärtää, analysoida, soveltaa ja kehittää työyhteisöä yrityksessä tai
organisaatiossa
- joissa tuotetaan käytännön valmiuksien ohella osaamista tehdä ja tuottaa kehittämistehtävissä soveltavaa tutkimusta
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät moduulin tavoitteena on, että opiskelija oppii käytännön kautta sekä tulkitsemaan erilaisilla tutkimusmenetelmillä tuotettuja tutkimusten tuloksia että analysoimaan itse laadullisia ja määrällisiä tutkimusaineistoja. Opintojaksojen suorittamisen jälkeen opiskelijalla on metodologiset valmiudet suorittaa itsenäisesti opinnäytetyön tasoinen tutkielmatyö valitsemiaan menetelmiä soveltaen. Lisäksi opiskelijalla on valmiudet kriittisesti arvioida erilaisia tutkimuksia ja julkaisuja, joissa on käytetty erilaisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät- moduulin suoritettuaan opiskelijan odotetaan pystyvän: ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen ja tieteellisen kirjoittamisen kriteerit, kirjoittamaan tutkimussuunnitelman, luomaan teoreettisen viitekehyksen työllensä, ymmärtämään opinnäytetyön kriteerit. Opiskelijan tulee pystyä etsimään itsenäisesti oman tieteenalansa julkaisuja alansa keskeisistä tietokannoista, suorittamaan tutkimusaiheen aineistonhankintaa sekä arvioimaan kriittisesti lähteiden luotettavuutta ja noudattamaan tiedon eettisen käytön periaatteita. Työelämävalmiuksina kehittyvät: Tutkimustiedon hyväksikäyttö, analyyttinen ja kriittinen ajattelu.
Liiketoiminnan kehittämisen moduulin vaihtoehtoisilla yksittäisillä opintojaksoilla syvennetään ja laajennetaan tiedollisia valmiuksia ja ymmärrystä liiketoiminnan tehtäväkentästä erilaisissa yrityksissä ja eri toimintaympäristöissä. Monipuolisten opiskelumuotojen kautta tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä. Näin vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, analyyttistä ja luovaa ajattelua, johtamisen ja viestinnän taitoja sekä markkinoinnin- ja talouden osaamisen toimintamalleja. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat analysoida, soveltaa ja reflektoida liiketoiminnan kehittämisen keskeisiä sisältöjä, prosesseja, rooleja ja haasteita sekä liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksen tai organisaation tuloksellisuuteen.
Virtuaalisesti toteutettavien opintojen moduulissa 30 op jokainen opiskelija voi vahvistaa omaa eritysosaamistaan ja näin profiloida tutkintoaan. Monipuolisten virtuaalisesti toteutettavilla opiskelumenetelmillä tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien kehittymistä, joilla vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, analyyttistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä mahdollistetaan joustavat opintopolut.
Opinnäytetyö tehdään työelämäläheisenä kehittämishankkeena, jonka toimeksianto nousee esimerkiksi omasta työnantajaorganisaatiosta tai projektista. Turun ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet tarjoavat myös hyvän mahdollisuuden opinnäytetyön toimeksiantoon. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle valmiudet laajan kehittämishankkeen ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi siihen yhdistyvät tutkimusmenetelmien ja -tiedon hyödyntäminen sekä tutkimusraportoinnin menetelmien harjaannuttaminen. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja uudistaa paitsi opiskelijaa henkilökohtaisesti, myös opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatiota sekä työelämää yleisesti. Opinnäytetyö lisää opiskelijan asiantuntijuutta ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Opinnäytetyössä korostuu työelämän, työn tai työyhteisön kehittäminen sekä valmius itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä soveltavansa tutkimustietoutta analyyttisesti ja kriittisesti.
Kansainvälistyminen toteutuu Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksessa muun muassa vierailijaluennoilla ja vaihto-opiskelussa. Esimerkiksi englanninkieliset opintojaksot, vierailevat luennoitsijat ja opiskelumateriaalit vahvistavat käytännön kielitaitoa ja kulttuurien ymmärtämistä.
Kansainvälistyminen toteutuu Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksessa myös osallistumalla Euroopassa sekä Euroopan ulkopuolella olevien yhteistyöyliopistojen YAMK- opiskelijoille tarkoitettuihin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja muuhun kansainväliseen opiskelutarjontaan. YAMK- opiskelijoilla on myös mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin.
Pedagogiset toimintatavat
Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa.
Koulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikkaa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keksimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa, jotka toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen, kuten työskentely monialaisissa ryhmissä ja erilaiset arviointimenetelmät.
Opiskelija laatii opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), jossa hänellä on mahdollisuus joustavasti valita opintoja koulutusten tarjonnasta, jotka liittyvät esimerkiksi henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululain-säädäntöön ja European Qualification Framework'iin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteista, sisällöstä ja toteutustavasta riippuen.
Opintojaksot ja opinnäytetyö arvostellaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.
Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla. Opintojakson opettaja antaa opiskelijoille palautetta opintojen aikana ja lopussa. Opiskelijat voivat antaa palautetta opintojaksosta muun muassa Optimaan. Vuosittain pidettävään palautepäivään kerätään opiskelijoiden palautteet etukäteen kyselylomakkeella. Palautetilaisuudessa KT- päällikkö käy palautteiden perusteella keskustelua opiskelijoiden kanssa koulutuksen vahvuuksista ja kehitettävistä asioista. Palautetiedot tallennetaan niin, että ne ovat kaikkien saatavilla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 5. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||
3191040 | Innovaatiojohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191041 | Innostava työyhteisö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191042 | Strateginen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191044 | Data Analysis 1 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
KH00BJ40 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 35) |
35 | |||||||||||||||||
YLIKES19-1005 |
Laajentavat menetelmäopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||
KH00BJ42 | Action Research | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
KH00BJ41 | Tulevaisuuden tutkimus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YLIKES19-1001 |
Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
(Valitaan opintopisteitä: 55) |
0 - 55 | ||||||||||||||||
3191048 | Osaamisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191047 | Julkisorganisaation johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191049 | Johtamisviestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191050 | Vaikuttajaviestintä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191051 | Asiakas- ja verkostosuhteiden johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191052 | Taloushallinto johtamisen tukena | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191053 | Talouden ja rahoituksen hallinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191054 | Sopimusosaaminen ja yksityinen sääntely johtamisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191057 | Syventävä kirjallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191006 | Kirjastotiede ja informaatiotutkimus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3071052 | Kirjastopalvelujen muotoilu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
KH00BJ43 | Vaikuttavuuden ja laadun mittaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YLIKES19-1002 |
Virtuaalisesti toteutettavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
0 - 30 | ||||||||||||||||
3191058 | Projektinhallinta | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191059 | Social Marketing Management | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191060 | Emotions in Business and Social Media | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191061 | Communication Competence in Virtual Work | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191062 | Knowledge and Competence Management in Virtual Teams | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YLIKES19-1004 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YLIKES19-1003 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||
3191063 | Opinnäytetyö | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | ||||||||||||
Yhteensä | 90 | 80 | 70 | 25 | 55 | 65 | 5 | 12.5 | 12.5 | 18.7 | 18.7 | 18.7 | 32.5 | 32.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 15 ) |
15 | |
3191040 | Innovaatiojohtaminen | 5 |
3191041 | Innostava työyhteisö | 5 |
3191042 | Strateginen johtaminen | 5 |
3191044 | Data Analysis 1 | 5 |
KH00BJ40 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 35 ) |
35 | |
YLIKES19-1005 |
Laajentavat menetelmäopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
0 - 10 |
KH00BJ42 | Action Research | 5 |
KH00BJ41 | Tulevaisuuden tutkimus | 5 |
YLIKES19-1001 |
Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
(Valitaan opintopisteitä: 55 ) |
0 - 55 |
3191048 | Osaamisen johtaminen | 5 |
3191047 | Julkisorganisaation johtaminen | 5 |
3191049 | Johtamisviestintä | 5 |
3191050 | Vaikuttajaviestintä | 5 |
3191051 | Asiakas- ja verkostosuhteiden johtaminen | 5 |
3191052 | Taloushallinto johtamisen tukena | 5 |
3191053 | Talouden ja rahoituksen hallinta | 5 |
3191054 | Sopimusosaaminen ja yksityinen sääntely johtamisessa | 5 |
3191057 | Syventävä kirjallisuus | 5 |
3191006 | Kirjastotiede ja informaatiotutkimus | 5 |
3071052 | Kirjastopalvelujen muotoilu | 5 |
KH00BJ43 | Vaikuttavuuden ja laadun mittaaminen | 5 |
YLIKES19-1002 |
Virtuaalisesti toteutettavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30 ) |
0 - 30 |
3191058 | Projektinhallinta | 5 |
3191059 | Social Marketing Management | 5 |
3191060 | Emotions in Business and Social Media | 5 |
3191061 | Communication Competence in Virtual Work | 5 |
3191062 | Knowledge and Competence Management in Virtual Teams | 5 |
YLIKES19-1004 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
YLIKES19-1003 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 |
3191063 | Opinnäytetyö | 30 |