OpinnäytetyöLaajuus (30 op)
Tunnus: 5171003
Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
18 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 35
Opettaja
- Markku Lindell
Ryhmät
-
YTEJOS22Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS22Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.
Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.
Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla tai ont:n ohjaajan antamien ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.
Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Tuuli Lahti
- Kaisa Sorsa
Ryhmät
-
YSPLIS21Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
18 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Opettaja
- Markku Lindell
Ryhmät
-
YTEJOS21Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS21Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.
Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.
Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.
Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.
Ilmoittautumisaika
27.09.2020 - 31.12.2022
Ajoitus
27.10.2020 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
30 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Tuuli Lahti
Ryhmät
-
YSPLIS20Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.09.2020 - 31.08.2022
Ajoitus
01.09.2020 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
30 op
Virtuaaliosuus
18 op
TKI-osuus
30 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Opettaja
- Marita Antikainen
- Markku Lindell
Vastuuopettaja
Markku Lindell
Ryhmät
-
YTEJOS20Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS20Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).
Sisältö
Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42-3006 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.
Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.
Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.
Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.