Tradenomi (ylempi AMK), kyberturvallisuus: YKYBTK23
Tunnus: YKYBTK23
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen kuvaus
Kyberturvallisuus -koulutus on suunnattu työelämässä pätevöityneille tietojenkäsittelyn tradenomeille, jotka haluavat syventää osaamistaan ja asiantuntemustaan ICT-järjestelmien ja tietohallinnon kyberturvallisuuden osalta. Koulutuksesta valmistut ylempään AMK-tutkintoon, eli Master-tutkintoon.
Kyberturvallisuus-koulutuksessa vaativan erityistason osaamisesi laajenee, joten saat uusia näkökulmia alan käytänteiden soveltamiseksi liiketoiminnassa. Opit ennakoimaan toimintaympäristön muutoksia ja pystyt luomaan kokonaiskuvaa toiminnan muutostarpeista sekä toteuttamaan tarvittavia kehittämistoimia. Koulutuksessa perehdyt keskeisiin organisaation kyberturvallisuuteen vaikuttaviin haasteisiin, kuten kyberturvallisuuden riskien hallintaan ja johtamiseen sekä teknisten toteutusten suunnitteluun ja toteutukseen. Työskentelysi koulutuksen aikana ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen nivominen työtehtäviisi mahdollistaa samalla työnantajaorganisaation toimintojen kehittämisen.
Kyberturvallisuus -koulutus on osa Turun AMK:n Master Schoolia ja sen Professional Excellence -tarjontaa. Opinnot koostuvat kaikille Master-tason koulutuksille yhteisistä opinnoista sekä oman erityisalan syventävistä opinnoista. Koulutuksen kokoavina teemoina ovat kyberturvallisuuden johtaminen sekä teknisten ratkaisujen kehittäminen. Näihin liittyy myös opinnäytetyö, joka tyypillisesti tehdään työelämään liittyvänä kehittämistehtävänä. Teemojen mukaista osaamista tarvitaan kaikissa organisaatioissa.
Opiskelu on käytännönläheistä ja perinteistä luentopainotteista opiskelua on vähän. Oppiminen tapahtuu erilaisten kehittämistehtävien kautta. Lähiopetusta on keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa. Lähiopetuksen lisäksi opiskelu koostuu verkko-opinnoista, itsenäisestä työskentelystä ja erilaisista ryhmä- ja projektitöistä.
Opiskeluun liittyvät materiaalikulut
Opintoihin tarvitset oman kannettavan tietokoneen. Useimmilla aloilla tietokoneeksi riittää ns. perustason tietokone. Tarvitset koneeseen järjestelmänvalvojan oikeudet. Uusille opiskelijoille annetaan tarkempia ohjeita tietokoneen hankintaan ennen opintojen alkamista.
Turun AMK tarjoaa sinulle opintojen ajaksi kaikki tärkeimmät opintoihin tarvittavat perusohjelmistot veloituksetta, esimerkiksi Microsoft Office -sovellukset. Joissain koulutuksissa on mahdollista, että joudut hankkimaan lisäksi myös jotain lisäohjelmistoja omalla kustannuksellasi. Usein tällaisissakin tapauksissa saat opiskelija-alennusta ohjelmiston hankintahinnasta. Mahdollisten lisäohjelmistojen tarpeesta kerrotaan opintojen alkaessa.
Opintojen rakenne
Kyberturvallisuus -koulutuksen laajuus on 90 op ja kesto työn ohessa suoritettuna on 2 vuotta. Tutkintonimike on tradenomi (ylempi AMK).
Opinnot koostuvat
• syventävistä opinnoista (ydinosaaminen) 40 op
• vapaasti valittavista opinnoista (laajentava osaaminen) 20 op
• opinnäytetyöstä 30 op.
Ydinosaamisen opinnot koostuvat menetelmäopinnoista sekä aiempia opintoja syventävistä ammatillisista opinnoista. Syventävien opintojen teemoja ovat:
– kyberturvallisuuden riskienhallinta ja johtaminen, jonka pohjalta pystyt kehittämään organisaation kyberturvallisuutta kokonaisvaltaisesti.
– kyberturvallisuuden testaus, jossa sinulla on mahdollisuus perehtyä kyberhyökkäystä tekevän tahon näkökulmaan ja näin oppia miten järjestelmiä pitää suojata.
– tietoverkkojen kyberturvallisuus, joka kehittää osaamistasi tietoverkkojen ja -järjestelmien turvaamiseksi.
Moni Kyberturvallisuus -tradenomi (ylempi AMK) toimii jossakin vaiheessa uraansa joko itsenäisenä yrittäjänä tai yrityksen vastuullisissa johto- tai asiantuntijatehtävissä. Vapaasti valittavilla opinnoilla voit laajentaa osaamistasi esimerkiksi liiketoimintaosaamisesta ja projektijohtamisesta valitsemalla opintoja Turun AMK:n muiden Master-koulutusten tai muiden korkeakoulujen tai yliopistojen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla runsaasti myös täysin virtuaalisena verkko-opetuksena.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on selkeä tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkentä käytännön työhön. Opinnäytetyö suoritetaan useimmiten opiskelijan omassa organisaatiossa tehtävänä kehittämis- tai tutkimustyönä. Mikäli opiskelija ei saa varsinaiselta työpaikaltaan koulutuksen tarpeiden mukaista kehittämistehtävää tai hänellä ei ole työsuhdetta, tarjoavat Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmät opinnäytetyöksi soveltuvia aiheita. Tutustu tarkemmin koulutuksen oppimissuunnitelmaan Turun AMK:n opinto-oppaassa.
Kansainvälistyminen
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista tehtäväkuvan mukaan. Opinnäytetyöhön voidaan kytkeä kansainvälinen näkökulma esimerkiksi osallistumalla oman alan kansainväliseen konferenssiin tai seminaariin. Kansainvälisellä näkökulmalla tuetaan osaltaan myös kielitaiton kehittymistä. Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälistä ammatti- ja tiedeaineistoa. YAMK-opiskelijoilla on mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin. Myös kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollista.
Koulutuksen antama pätevyys
Ylempi AMK -tutkinto on korkeakoulututkinto, joka antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin esimerkiksi yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Koulutus noudattaa eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7 eli sama kuin yliopiston maisteri-ja DI-tutkinnoissa.
Uramahdollisuudet
Koulutus antaa opiskelijalle monipuoliset valmiudet erityisesti kyberturvallisuuteen liittyviin projektitehtävien suunnitteluun, läpivientiin ja johtamiseen. Koulutuksen suorittanut saa myös valmiudet toimia vaativissa kyberturvallisuuden projektien johto- ja hallintatehtävissä tai asiantuntija- ja kehittämistehtävissä eri alojen yrityksissä tai julkisella sektorilla. Tutkimukset osoittavat, että suoritetuilla tutkinnolla on vaikutusta urien ja työnkuvien kehitykseen. Koulutus on suunniteltu lisäämään tutkinnon suorittajan henkilökohtaisia valmiuksia kehittää itseään ja osaamistaan kyberturvallisuuden jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Opiskelusta on hyötyä myös työnantajalle, sillä oppimistehtävät voidaan soveltaa oman työn ja työpaikan kehittämiseen. Tutkinto vahvistaa mahdollisuuksia hakeutua haastavampiin työtehtäviin, lisää tietoja ja taitoja myös projektijohtamisesta ja liiketoimintaosaamisesta sekä varmuutta verkostoissa toimimiseen.
Jatko-opintomahdollisuudet
Ylemmän AMK-tutkinnon ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuasi sinulla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen. Yliopistot voivat asettaa ehtoja jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa.
Ylempi AMK-tutkinto antaa myös kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
Kyberturvallisuus-koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä työelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämistehtävä, josta syntyy varsinainen opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Myös tutkimus- ja kehitystoiminnassa on mukana useita paikallisia ja kansainvälisiä kumppaneita.
Joustavan opinto-oikeuden puitteissa opiskelija voi osallistua mm. Turun yliopiston ja Åbo Akademin opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia omaan tutkintoonsa. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinessa: http://campusonline.fi/
Tutkimuksen painopisteet
Turun ammattikorkeakoulun kyberturvallisuus-koulutuksen sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan painopisteitä ovat erityisesti IoT-järjestelmien, teollisuusympäristöjen sekä meriliikenteen kyberturvallisuus. Tämän osaamisalueen laboratoriot ja asiantuntijat ovat opiskelijan käytettävissä erityisesti ammattiopinnoissa sekä esimerkiksi opinnäytetyön aiheiden tarjoajina ja ohjaajina.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa opintojaksovalintojensa mukaan:
• tunnistaa kyberuhkia ja mallintaa niitä
• organisoida ja johtaa kyberturvallisuuden riskikartoituksen
• tunnistaa kyberturvallisuusuhkia ja mallintaa niitä
• luoda kyberturvallisuuspolitiikan riskianalyysin periaatteiden ja riskien hallinnan avulla ja ottaa sen käyttöön
-etsiä haavoittuvuuksia tietojärjestelmistä
-suojata ICT-järjestelmät ja tietoverkot kyberuhkilta
-hyödyntää kryptografiaa ja julkisen avaimen järjestelmiä
-tunnistaa ja hallitsee ostopalveluihin liittyvät kyberturvallisuusriskit
-huomioida tietosuojan liiketoiminnassa
Pedagogiset toimintatavat
Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua, joka sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa.
Koulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikkaa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on kuukausittain keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää, jotka toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen. Opintoihin kuuluu vaihtelevasti teoriaopetusta ja laboratoriotyöskentelyä lähipäivinä sekä verkko-opintoja, harjoitustöitä, projekteja ja työharjoittelua etäopiskeluna.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan.
Opintojaksoissa ja opinnäytetyössä käytetään numeroarviointia asteikolla 0 – 5, jossa arvosana 1 on alin hyväksytty ja 5 korkein arvosana. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan palautetta toimeksiantajilta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | ||||||||||||||||||
YKYBTK23-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
MS00BP16 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YKYBTK23-1003 |
Kyberturvallisuuden johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||
MS00CL36 | Kyberturvallisuuden perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
MS00CL37 | Kyberturvallisuuden hallinta ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YKYBTK23-1004 |
Tekninen kyberturvallisuus
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||
MS00CL38 | Hyökkäävä kyberturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
MS00CL39 | Puolustava kyberturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||
YKYBTK23-1005 |
Cyber Security Situational Awareness
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||
MS00CL40 | Operationaalinen kyberturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
MS00CL41 | Kyberuhkatiedon hyödyntäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | ||||||||||
YKYBTK23-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 | 15 | 15 | 5 | 10 | 15 | 2.5 | 2.5 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 7.5 | 7.5 | |||||
Yhteensä | 90 | 25 | 30 | 15 | 25 | 20 | 10 | 15 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 10 | 10 | 3.33 | 3.33 | 3.33 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YKYBTK23-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
MS00BP16 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YKYBTK23-1003 |
Kyberturvallisuuden johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CL36 | Kyberturvallisuuden perusteet | 5 |
MS00CL37 | Kyberturvallisuuden hallinta ja johtaminen | 5 |
YKYBTK23-1004 |
Tekninen kyberturvallisuus
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CL38 | Hyökkäävä kyberturvallisuus | 5 |
MS00CL39 | Puolustava kyberturvallisuus | 5 |
YKYBTK23-1005 |
Cyber Security Situational Awareness
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00CL40 | Operationaalinen kyberturvallisuus | 5 |
MS00CL41 | Kyberuhkatiedon hyödyntäminen | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | |
YKYBTK23-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 |