Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BJ40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.

Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Riku Mattila
Ryhmät
  • YLIKES24
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.

Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Ryhmätyö, itse- ja vertaisarviointi,

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit

Kestävän kehityksen periaatteet läpäisynä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaisempien suoritusten selvittäminen tuutoriopettajan / kurssiopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h
Ennakkotehtävä: 20h
Lähitapaaminen: 16h
Tehtävät: 99h

Sisällön jaksotus

' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät

Lähipäivät ovat tammikuussa 13.1.2025 sekä huhtikuussa 14.4. 2025 - tilatiedot julkaistaan Tuudossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, itsearviointi ja tuntitehtävät: hyväksytty / hylätty / täydennettävä
Menetelmätehtävä: 30%
Opinnäytesuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä opponointi: 70%

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.

Kontaktitunneiille ei ole osallistuttu, ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, ei ole kuitenkaan osallistuttu molemmille kontaktitunneille,

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, molemmille kontaktitunneille on aktiivisesti osallistuttu.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Timo Tolmunen
  • Ulla Seppälä-Kaven
Ryhmät
  • YLIKES23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.

Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja valmistautumiset kontaktitunneille.

Sisällön jaksotus

' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät

Lähipäivät ovat tammikuussa 15.1.2023 ( EDU_1090) sekä huhtikuussa 15.4. 2023 (EDU_1090)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, tutkimus- ja analysointimenetelmäharjoitus sekä opinnäytesuunnitelma.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.

Kontaktitunneiille ei ole osallistuttu, ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, ei ole kuitenkaan osallistuttu molemmille kontaktitunneille,

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan, molemmille kontaktitunneille on aktiivisesti osallistuttu.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 23.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Timo Tolmunen
  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Mervi Varhelahti
Vastuuopettaja

Marita Antikainen

Ryhmät
  • YLIKES22
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.

Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja valmistautumiset kontaktitunneille.

Sisällön jaksotus

' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät

Lähipäivät ovat tammikuussa 16.1.2023 ( LEM A311) sekä huhtikuussa 17.4. 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, tutkimus- ja analysointimenetelmäharjoitus sekä opinnäytesuunnitelma.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytesuunnitelma:

Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Marita Antikainen
Ryhmät
  • YLIKES21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Tämän opintojakson aikana opiskelija vahvistaa osaamistaan eri tutkimusmenetelmien käytöstä. Menetelmäopinnot ovat yhteydessä opinnäytetyöskentelyyn ja tavoitteena on, että opiskelija voi tämän opintokokonaisuuden aikana perehtyä ensin riittävästi kehittävän tutkimuksen eri lähestymistapoihin ja menetelmiin ja syventyä sitten omaan opinnäytetyöhönsä parhaiten sopiviin menetelmävaihtoehtoihin.

Nämä opinnot suoritettuaan opiskelija osaa
•suunnitella ja toteuttaa toiminnan kehittämistä palvelevan soveltavan tutkimuksen
•raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti

Sisältö

- tutkimuskäsitteet
- erilaiset lähestymistavat
- tutkimus- ja kehittämissuunnitelma
- tiedonkeruu - määrällinen/laadullinen, tietojen analysointi
- tutkimuksen tekemisen laatu ja etiikka
- tutkimusraportin/opinnäytetyön kirjoittaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä ja valmistautuminen lähijaksolle.
Tehtävät 1-2. menetelmätehtävät sekä tehtävä 3 on opinnäytetyösuunnitelma.

Sisällön jaksotus

' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät

Lähipäivät ovat tammikuussa 17.1.2022 ( LEM A311) sekä huhtikuussa 11.4. 2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä hyväksytty / hylätty.
Tehtävä 1. 1-5.
Tehtävä 2. 1-5
Opinnäytetyösuunnitelma hyväksytty / täydennettävä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.