Siirry suoraan sisältöön

Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen: YLIKES25

Tunnus: YLIKES25

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Tavoite:

Liiketoiminnan kehittämisen koulutus on työelämälähtöinen ylempi AMK-koulutus (90 op), jonka tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet kehittyä syvällistä asiantuntemusta vaativissa johtamis- ja asiantuntijatehtävissä sekä edistää kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua, aloitekykyä sekä tiimityö- ja verkostoitumistaitoja.

Koulutuksesta valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Koulutuksen tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä analysoida liiketoimintaympäristöä, johtaa tiimejä tuloksellisesti ja toimia vastuullisesti. Lisäksi koulutuksessa kehitetään sidosryhmätyötä ja asiakaslähtöisyyttä liiketoiminnan kehittämiseksi. Koulutus tarjoaa kattavan näkökulman johtamiseen ja valmentaa menestymään erilaisissa johtamis- ja kehittämistehtävissä. Koulutuksenaikainen työskentely ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyön nivominen opiskelijan työtehtäviin mahdollistavat samalla työnantajaorganisaation toimintojen kehittämisen.

Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämiseen tähtäävä opinnäytetyö, jossa toteutuu syventävä asiantuntijuus, tutkivan oppimisen periaate sekä työelämässä välttämätön tiedonhankinta- ja soveltamiskyky.

Opintojen suunniteltu kesto on kaksi (2) vuotta ja opinnot on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua, johon kuuluu sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa.

Lisätietoa opetuskielistä:

Koulutus toteutetaan ja opintosuoritukset tehdään pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opetussuunnitelmassa on mukana joitakin englanninkielisiä opintojaksoja ja opiskelija voi osallistua Turun ammattikorkeakoulussa tai yhteistyökorkeakouluissa järjestettäviin kansainvälisiin opintojaksoihin tai projekteihin.

Koulutuksen sisältö:

Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen syventävien opintojen tavoitteena on luoda teoreettinen ja käytännönläheinen ymmärrys liiketoiminnan kehittämisestä, jossa korostuvat:
- muuttuvien työ- ja toimintaympäristöjen merkitys lisäarvona yritykselle
- kyky ymmärtää, analysoida, soveltaa ja kehittää työyhteisöä yrityksessä tai organisaatiossa
- talousymmärryksen syventäminen
- käytännön valmiudet ja soveltavan tutkimuksen osaaminen

Koulutuksen vapaasti valittavilla opintojaksoilla syvennetään ja laajennetaan tiedollisia valmiuksia ja ymmärrystä liiketoiminnan johtamisen tehtäväkentästä erilaisissa yrityksissä ja eri toimintaympäristöissä. Tavoitteena on muun muassa uudistaa ja johtaa liiketoimintaa ennakoimalla oman alan kehitystrendejä. Monipuolisten opiskelumuotojen kautta tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso antaa opiskelijalle metodologiset valmiudet toteuttaa itsenäisesti ylemmän korkeakoulututkinnon tasoinen opinnäytetyö valitsemiaan menetelmiä soveltaen. Lisäksi opiskelijalla on valmiudet kriittisesti arvioida tutkimuksia ja julkaisuja, joissa on käytetty erilaisia tutkimusmenetelmiä.

Opinnäytetyö voidaan tehdä työelämäläheisenä kehittämishankkeena, jonka toimeksianto nousee esimerkiksi omasta työnantajaorganisaatiosta tai projektista. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää paitsi opiskelijaa henkilökohtaisesti, myös opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatiota sekä työelämää yleisesti.

Pääaineen tai erikoistumisalan valinta:

Opiskelija käy henkilökohtaiset oppimissuunnitelmakeskustelut (HOPS) tutoropettajan kanssa heti opintojen alettua ja silloin sovitaan opintojen aihekohtaisesta painotuksesta, muun muassa opinnäytetyön aihealue huomioiden.

Erikoistumista tapahtuu koulutuksen laajentavaan osaamiseen sisältyvien vapaasti valittavien opintojen (20 op) kautta sekä 30 opintopisteen laajuisessa opinnäytetyössä.

Opintojen rakenne:

Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen opintoihin kuuluu ydinosaamiseen liittyviä syventäviä sekä vapaasti valittavia laajentavia opintoja seuraavasti:
- syventävät opinnot (ydinosaaminen) (40 op)
- vapaasti valittavat opinnot (laajentava osaaminen) (20 op)
- opinnäytetyö (30 op)

Opinnot koostuvat 5 opintopisteen opintojaksoista. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla myös täysin virtuaalisena toteutuksena.

Opinnäytetyö:

Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työelämän tai työyhteisön kehittämisprojektina toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen. Opinnäytetyö lisää opiskelijan asiantuntijuutta ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Opinnäytetyössä korostuu työelämän, työn tai työyhteisön kehittäminen sekä valmius itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä soveltavansa tutkimustietoa analyyttisesti ja kriittisesti.

Turun ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet (tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta) tarjoavat yhden mahdollisuuden opinnäytetyön toimeksiantoon. Hankkeissa tehtävä opinnäytetyö antaa opiskelijalle valmiudet laajan kehittämishankkeen ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi opiskelija oppii hyödyntämään tutkimusmenetelmiä ja -tietoa sekä tutkimusraportoinnin menetelmiä.

Uramahdollisuudet:

Liiketoiminnan kehittäminen -koulutuksen suorittanut toimii yleensä joko asiantuntija-, kehittämis- tai johtamistason tehtävissä eri alojen yrityksissä tai julkissektorilla. Sijoittumistutkimukset (esimerkiksi Tradenomiliiton tekemät) osoittavat, että tutkinnolla on vaikutusta urien ja työnkuvien kehitykseen.

Pätevyys:

Tradenomi (YAMK)- tutkinto on korkeakoulututkinto, joka antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin esimerkiksi yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.

Kansainvälistyminen:

Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista ja kiinnostuksesta. Turun ammattikorkeakoulu on kansainvälinen korkeakoulu, jolla on kymmeniä yhteistyökorkeakouluja, joiden kanssa kehitetään koulutusten opintoja. YAMK-opiskelijoiden on mahdollista osallistua kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja muuhun kansainväliseen opiskelutarjontaan. Liiketoiminnan kehittämisen opiskelijoilla on myös mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin osana opintoja.

Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:

Työelämäyhteys rakentuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.

Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämistehtävä, jonka ympärille myös varsinainen opinnäytetyö voi rakentua. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Elinkeinoelämä on tiiviisti osallistunut koulutuksen sisältöjen määrittelyyn.

Tutkimukselliset painopisteet:

Soveltavan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan painopiste on pääasiassa opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä työelämälähtöisessä opinnäytetyössä. Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen opintotarjonnan lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan Turun ammattikorkeakoulun TKI-hankkeissa.

Jatko-opintomahdollisuudet:

Ylemmän AMK-tutkinnon jälkeen on mahdollista hakeutua yliopistoon tutkijakoulutukseen (lisensiaatti, tohtori). Vastaanottava tiedekunta kuitenkin määrittelee aina omat sisäänoton kriteerinsä edellyttäen toisinaan siltaopintoja. Siltaopintojen tarkoituksena on varmistaa opiskelijan lähtötiedot nimenomaan tieteellisen tutkimustyön kannalta. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
· osaa uudistaa ja johtaa liiketoimintaa ennakoimalla oman alansa kehitystrendejä
· kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja oman organisaationsa osaamista
· tunnistaa muutoksia työ- ja toimintaympäristössä ja löytää niistä uusia lähestymistapoja ja liiketoimintamahdollisuuksia
· osaa toimia vaativissa kansallisissa ja kansainvälisissä työ- ja toimintaympäristöissä
· osaa tutkimuksen keinoin kerätä, analysoida ja arvioida olemassa olevaa tietoa, tuottaa uudenlaisia toimintamalleja sekä hyödyntää niitä liiketoiminnassa myös yrittäjänä
· on syventänyt talousymmärrystään.

Pedagogiset toimintatavat

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa laajentaen ja syventäen teoriaosaamistaan sekä saaden malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.

Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi arkipäivää kuukaudessa, ja ne toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä, kuten työskentely erilaisissa ryhmissä, hyödyntäen.

Arviointi

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Framework'iin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteista, sisällöstä ja toteutustavasta riippuen.

Opintojaksot ja opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajilta palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.

Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten palautekeskustelujen avulla.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 5. / 2027
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

40
YLIKES25-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
MS00CY23 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 5
YLIKES25-1002
Johtajuusosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
3191042 Strateginen johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
MS00CD77 Uudistuva lähijohtaminen 5 5 5 2.5 2.5
YLIKES25-1003
Vastuullinen liiketoiminta

(Valitaan kaikki)

10
MS00CD67 Vastuullinen johtaminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MS00CR93 Sidosryhmäviestintä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
YLIKES25-1004
Monikanavainen liiketoiminta

(Valitaan kaikki)

10
MS00CR94 Asiakaskokemuksen kehittäminen 5 5 5 1.7 1.7 1.7
MS00CD68 Kehittämisprojekti 5 5 5 1.7 1.7 1.7
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
YLIKES25-1005
Vapaasti valittavat

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 5 15 5 15 2.5 2.5 7.5 7.5
MS00CS16 Johtamisviestintä 5 5 5 2.5 2.5
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
MS00DE14 Opinnäytetyö 30
Yhteensä 90 35 5 15 20 5 0 7.5 7.5 6.8 6.8 6.8 2.5 2.5 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Asetuksen mukainen jäsentely YAMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.

Opinnäytetyö

Ei liitettyjä opintojaksoja

Syventävät ammattiopinnot
Tulevaisuuden toimintaympäristöt
Strateginen johtaminen
Uudistuva lähijohtaminen
Vastuullinen johtaminen
Sidosryhmäviestintä
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Kehittämisprojekti
Vapaasti valittavat
Johtamisviestintä
Luokittelemattomat
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Opinnäytetyö

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

40
YLIKES25-1001
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5
MS00CY23 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 5
YLIKES25-1002
Johtajuusosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
3191042 Strateginen johtaminen 5
MS00CD77 Uudistuva lähijohtaminen 5
YLIKES25-1003
Vastuullinen liiketoiminta

(Valitaan kaikki)

10
MS00CD67 Vastuullinen johtaminen 5
MS00CR93 Sidosryhmäviestintä 5
YLIKES25-1004
Monikanavainen liiketoiminta

(Valitaan kaikki)

10
MS00CR94 Asiakaskokemuksen kehittäminen 5
MS00CD68 Kehittämisprojekti 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
YLIKES25-1005
Vapaasti valittavat

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
MS00CS16 Johtamisviestintä 5
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
MS00DE14 Opinnäytetyö 30