Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen: YLIKES20
Tunnus: YLIKES20
Koulutuksen kuvaus
Tavoite:
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehitytään esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehitetään osaamista vaativalle asiantuntijatasolle.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutus on osa Professional-polun tarjontaa. Koulutus on työelämälähtöinen ylempi AMK-koulutus (90 op), jonka tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet kehittyä hyvää asiantuntemusta vaativissa johtamis- ja asiantuntijatehtävissä sekä edistää kriittistä ajattelua, luovaa ongelmanratkaisua, aloitekykyä sekä tiimityö- ja verkostoitumistaitoja.
Koulutuksesta valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Koulutuksen tavoitteena on tunnistaa muutoksia älykkäissä kansallisissa ja kansainvälisissä työ- ja toimintaympäristöissä ja löytää niistä uusia lähestymistapoja ja liiketoimintamahdollisuuksia sekä pystyä luomaan kokonaiskuvaa toiminnan muutostarpeista tarvittavien kehittämistoimien toteuttamiseksi. Koulutuksenaikainen työskentely ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyönä tehtävän kehittämishankkeen nivominen opiskelijan työtehtäviin mahdollistavat samalla työnantajaorganisaation toimintojen kehittämisen.
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämishankkeena toteutettava opinnäytetyö, jossa toteutuu syventävä asiantuntijuus, tutkivan oppimisen periaate sekä työelämässä välttämätön tiedonhankinta- ja soveltamiskyky.
Opintojen suunniteltu kesto on 2,0 vuotta ja opinnot on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa.
Lisätietoa opetuskielistä:
Koulutus toteutetaan ja opintosuoritukset tehdään pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opetussuunnitelmassa on mukana joitakin englanninkielisiä opintojaksoja ja opiskelija voi osallistua myös Turun ammattikorkeakoulussa tai partneriyliopistoissa järjestettäviin International Semester -tyyppisiin intensiivi- ja vaihto-opiskeluohjelmiin.
Koulutuksen sisältö:
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen syventävien opintojen tavoitteena on luoda teoreettinen ja käytäntöön soveltava ymmärrys liiketoimintalähtöisistä johtamisopinnoista,
- joissa korostuu älykkäiden ja muuttuvien työ- ja toimintaympäristöjen merkitys lisäarvona yritykselle
- jotka luovat pohjan ymmärtää, analysoida, soveltaa ja kehittää työyhteisöä yrityksessä tai organisaatiossa
- joissa syvennetään talousymmärrystä
- joissa tuotetaan käytännön valmiuksien ohella osaamista tehdä ja tuottaa kehittämistehtävissä soveltavaa tutkimusta.
Liiketoiminnan kehittämisen vapaasti valittavilla opintojaksoilla syvennetään ja laajennetaan tiedollisia valmiuksia ja ymmärrystä liiketoiminnan tehtäväkentästä erilaisissa yrityksissä ja eri toimintaympäristöissä. Tavoitteena on mm. uudistaa ja johtaa liiketoimintaa ennakoimalla oman alan kehitystrendejä. Monipuolisten opiskelumuotojen kautta tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä.
Virtuaalisesti toteutettavissa opinnoissa jokainen opiskelija voi vahvistaa omaa erityisosaamistaan ja näin profiloida tutkintoaan. Monipuolisilla virtuaalisesti toteutettavilla opiskelumenetelmillä tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien kehittymistä, joilla vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, analyyttistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä mahdollistetaan joustavat opintopolut.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksojen suorittamisen jälkeen opiskelijalla on metodologiset valmiudet suorittaa itsenäisesti opinnäytetyön tasoinen tutkielmatyö valitsemiaan menetelmiä soveltaen. Lisäksi opiskelijalla on valmiudet kriittisesti arvioida erilaisia tutkimuksia ja julkaisuja, joissa on käytetty erilaisia tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyö tehdään työelämäläheisenä kehittämishankkeena, jonka toimeksianto nousee esimerkiksi omasta työnantajaorganisaatiosta tai projektista. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää paitsi opiskelijaa henkilökohtaisesti, myös opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatiota sekä työelämää yleisesti.
Pääaineen tai erikoistumisalan valinta:
Opiskelija käy henkilökohtaiset opiskelusuunnitelmakeskustelut (HOPS) tuutorpettajan kanssa heti opintojen alettua ja silloin sovitaan opintojen aihekohtaisesta painotuksesta, muun muassa opinnäytetyön aihealue huomioiden.
Erikoistumista tapahtuu laajentavien vaihtoehtoisten ja vapaasti valittavien opintojen (20 op) kautta sekä 30 opintopisteen laajuisessa opinnäytetyössä.
Opintojen rakenne:
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen opintoihin kuuluu ydinosaamiseen liittyviä syventäviä sekä vapaasti valittavia laajentavia opintoja seuraavasti:
- syventävät opinnot (ydinosaaminen) (40 op)
- vapaasti valittavat opinnot (laajentava osaaminen) (20 op)
- opinnäytetyö (30 op)
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen monipuolisten opiskelumuotojen kautta tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä. Näin vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, analyyttistä ja luovaa ajattelua, johtamisen ja viestinnän taitoja sekä markkinoinnin- ja talouden osaamisen toimintamalleja. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat analysoida, soveltaa ja reflektoida liiketoiminnan kehittämisen keskeisiä sisältöjä, prosesseja, rooleja ja haasteita sekä liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksen tai organisaation tuloksellisuuteen.
Opinnäytetyö:
Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämisprojektina toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen. Opinnäytetyö lisää opiskelijan asiantuntijuutta ja palvelee työelämän kehittämistarpeita. Opinnäytetyössä korostuu työelämän, työn tai työyhteisön kehittäminen sekä valmius itsenäiseen vaativaan asiantuntijatyöhön. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa hallitsevansa tiedonhankinta-, tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä soveltavansa tutkimustietoutta analyyttisesti ja kriittisesti.
Turun ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet (tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta) tarjoavat hyvän mahdollisuuden opinnäytetyön toimeksiantoon. Hankkeissa tehtävä opinnäytetyö antaa opiskelijalle valmiudet laajan kehittämishankkeen ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi siihen yhdistyvät tutkimusmenetelmien ja -tiedon hyödyntäminen sekä tutkimusraportoinnin menetelmien harjaannuttaminen.
Uramahdollisuudet:
Liiketoiminnan kehittäminen koulutuksen suorittanut toimii yleensä joko asiantuntija-, kehittämis- tai johtamistason tehtävissä eri alojen yrityksissä tai julkissektorilla. Sijoittumistutkimukset (esimerkiksi Tradenomiliiton tekemät) osoittavat, että tutkinnolla on vaikutusta urien ja työnkuvien kehitykseen.
Turun AMK:n Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master School tarjoaa korkeatasoista asiantuntija- ja johtajakoulutusta monialaisessa ja kansainvälisessä yhteisössä. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen ja loistavaan uraan työelämän ammattilaisena. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista.
Pätevyys:
Tradenomi (YAMK)- tutkinto on korkeakoulututkinto, joka antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin esimerkiksi yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen toteutuu Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksessa muun muassa osallistumalla Euroopassa sekä Euroopan ulkopuolella olevien yhteistyöyliopistojen YAMK- opiskelijoille tarkoitettuihin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja muuhun kansainväliseen opiskelutarjontaan. Englanninkieliset opintojaksot ja opiskelumateriaalit sekä vierailevat luennoitsijat kuuluvat lukusuunnitelmaan. Opiskelijoilla on mahdollisuus vahvistaa käytännön kielitaitoaan.
Liiketoiminnan kehittämisen opiskelijoilla on myös mahdollisuus päästä mukaan kansainvälisiin tutkimus- ja kehittämisprojekteihin.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Työelämäyhteys rakentuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämistehtävä, jonka ympärille rakentuu varsinainen opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita.
Elinkeinoelämä on tiiviisti osallistunut koulutuksen sisältöjen määrittelyyn.
Tutkimukselliset painopisteet:
Soveltavan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan painopiste on pääasiassa opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Liiketoiminnan kehittämisen koulutuksen opintotarjonnan lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan Turun ammattikorkeakoulun TKI-hankkeissa. Aikaisempina vuosina opiskelijoita on ollut mukana mm. Nemo-hankkeessa, jossa kehittämistyön tuotoksena tehtiin opinnäytetöitä. Nemo-hankkeessa etsittiin vastausta kysymykseen, miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä.
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylemmän AMK-tutkinnon jälkeen on mahdollista hakeutua yliopistoon tutkijakoulutukseen (lisensiaatti, tohtori). Vastaanottava tiedekunta kuitenkin määrittelee aina omat sisäänoton kriteerinsä edellyttäen toisinaan siltaopintoja. Siltaopintojen tarkoituksena on varmistaa opiskelijan lähtötiedot nimenomaan tieteellisen tutkimustyön kannalta.
Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
· osaa uudistaa ja johtaa liiketoimintaa ennakoimalla oman alansa kehitystrendejä kehittäen omaa asiantuntijuuttaan ja oman organisaationsa osaamista
· tunnistaa muutoksia työ- ja toimintaympäristössä ja löytää niistä uusia lähestymistapoja ja liiketoimintamahdollisuuksia
· osaa toimia älykkäissä kansallisissa ja kansainvälisissä työ- ja toimintaympäristöissä
· osaa tutkimuksen keinoin kerätä, analysoida ja arvioida olemassa olevaa tietoa, tuottaa kehittämistehtävässään uudenlaisia toimintamalleja sekä hyödyntää niitä liiketoiminnassa myös yrittäjänä
· on syventänyt talousymmärrystään.
Pedagogiset toimintatavat
Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa.
Koulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikkaa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keksimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa, jotka toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen, kuten työskentely monialaisissa ryhmissä ja erilaiset arviointimenetelmät.
Monipuolisten opiskelumuotojen kautta tuetaan opiskelijan taidollisten valmiuksien, tiimityön ja verkostoitumisen kehittymistä. Näin vahvistetaan ongelmanratkaisu- ja päätöksentekokykyä, analyyttistä ja luovaa ajattelua, johtamisen ja viestinnän taitoja sekä markkinoinnin- ja talouden osaamisen toimintamalleja. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat analysoida, soveltaa ja reflektoida liiketoiminnan kehittämisen keskeisiä sisältöjä, prosesseja, rooleja ja haasteita sekä liiketoiminnan kehittämisen mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksen tai organisaation tuloksellisuuteen.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Framework'iin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteista, sisällöstä ja toteutustavasta riippuen.
Opintojaksot ja opinnäytetyö arvostellaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa. Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet.
Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla. Opintojakson opettaja antaa opiskelijoille palautetta opintojen aikana ja lopussa. Opiskelijat voivat antaa palautetta opintojaksosta muun muassa Optimaan. Vuosittain pidettävään palautepäivään kerätään opiskelijoiden palautteet etukäteen kyselylomakkeella. Palautetilaisuudessa käydään palautteiden perusteella keskustelua opiskelijoiden kanssa koulutuksen vahvuuksista ja kehitettävistä asioista. Palautetiedot tallennetaan niin, että ne ovat kaikkien saatavilla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |||||||||||||||||
YLIKES20-1006 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
KH00BJ40 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YLIKES20-1007 |
Johtajuus älykkäissä toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
MS00BR12 | Uudistuva esimiesosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
MS00BR13 | Leading Virtual Teams | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YLIKES20-1008 |
Talous ja toiminnanohjaus johtamisessa
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
3191052 | Taloushallinto johtamisen tukena | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
3191053 | Talouden ja rahoituksen hallinta | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
YLIKES20-1009 |
Yhteisöllinen markkinointi digitaalisissa verkostoissa
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
KH00BJ41 | Tulevaisuuden tutkimus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
3191060 | Emotions in Business and Social Media | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | |||||||||||||||||
YLIKES20-1012 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 |
3191049 | Johtamisviestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 | 5 | 25 | 5 | 10 | 15 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
Yhteensä | 90 | 45 | 30 | 20 | 25 | 15 | 15 | 10 | 10 | 8.47 | 8.47 | 8.47 | 7.5 | 7.5 | 5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Syventävät ammattiopinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
Uudistuva esimiesosaaminen |
Leading Virtual Teams |
Taloushallinto johtamisen tukena |
Talouden ja rahoituksen hallinta |
Tulevaisuuden tutkimus |
Emotions in Business and Social Media |
Johtamisviestintä |
Opinnäytetyö |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YLIKES20-1006 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
KH00BJ40 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YLIKES20-1007 |
Johtajuus älykkäissä toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BR12 | Uudistuva esimiesosaaminen | 5 |
MS00BR13 | Leading Virtual Teams | 5 |
YLIKES20-1008 |
Talous ja toiminnanohjaus johtamisessa
(Valitaan kaikki) |
10 |
3191052 | Taloushallinto johtamisen tukena | 5 |
3191053 | Talouden ja rahoituksen hallinta | 5 |
YLIKES20-1009 |
Yhteisöllinen markkinointi digitaalisissa verkostoissa
(Valitaan kaikki) |
10 |
KH00BJ41 | Tulevaisuuden tutkimus | 5 |
3191060 | Emotions in Business and Social Media | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | |
YLIKES20-1012 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
3191049 | Johtamisviestintä | 5 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 |