Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalousLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00CH73

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Jukka Rantala
Ryhmät
  • YSPLIS23
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)

Oppimateriaalit

Opintojen materiaalia sähköisestä oppimisympäristöstä (ITslearning). Lisäksi aineisto sisältää alan kirjallisuutta, aikakauslehtiä ja yritysten toimittamaa materiaalia. Kirjallisuuteen kuuluu osia kirjoista Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Järvempää M et al, WsoyPro, Operations Management Vonderembse M.A. et al,
Horngren et al., Introduction to Management Accounting

Opetusmenetelmät

Pedagogisissa toimintatavoissa korostetaan tutkivaa oppimista ja ongelmakeskeistä oppimista. Kestävä kehitys on integroitu osaksi toteutusta, ja se näkyy muun muassa ESG:n kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutustapa ja ajankohta sovitaan/vahvistetaan toteutuksen ensimmäisellä luentokerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Arviointi on monipuolista ja kokonaisvaltaista, koska se liittyy koko oppimisprosessiin. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, tehtävänannot, tutkiva oppiminen, tapaukset ja tentti. Yritystoimeksiannot ovat mahdollisia toteutuksen osia. Tarkempi painotus ja toteutustavan sopiminen luentojen alussa.
Opiskelijan arvioitu työmäärä noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Toteutuksessa tuotantotalous käydään läpi palveluiden- ja tuotteiden tuottamisen näkökulmista. Tuotantotalouteen liitetään tuotannon tehokkuuden arvioinnin, johtamisen ja kehittämisen näkökulmat ja muutos. Toteutus sisältää myös prosessien ja toimintojen tunnistamista, sekä talouden informaation liittämistä prosesseihin ja toimintoihin.
Opiskelija syventää ja laajentaa tietojaan siten, että hän osaa käyttää tutotantotaloutta organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.

.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sovitaan luentojen ensimmäisellä kerralla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Yhtenä arvioiotavana osana on oman työpanoksen arviointi. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu myös ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja/tai palautettujen tehtävien kokonaispistemäärä ei saavuta 50 %a toteutuksen kokonaispistemäärästä. Mahdollinen tentii on osa kokonaispistemäärää. Tentin painoarvo sovitaan toteutuksen alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 50 - 65 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 66 - 85%a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä ylittää 85 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
  • Sami Nummela
  • Heli Aramo-Immonen
Ryhmät
  • YSPLIS22
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja artikkelit listattu oppimisalustalla Itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone -menetelmä
Esitehtävä yksilötehtävä; 3 ryhmätehtävää
Suullinen esitys 2. lähipäivässä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

2 lähiopetuspäivää
Ryhmätyöt
Suullinen esitys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia tapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 lähiopetuspäivää 16h
Esitehtävä 5h
Ryhmätyöt 40h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 70h
Suullinen esitys valmisteluineen 4h

Sisällön jaksotus

Lähipäivä 1. Kampuksella 7.9.2023 9.00-16.00
Palautuspäivä 8.10.
Palautuspäivä 5.11
Lähipäivä 2. Kampuksella 16.11.2023 9.00-16.00

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Arviointiasteikko kuvastaa tehtäväpalautusten ja kurssipalautusten laatua ja on määritelty tarkemmin alempana.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on kurssin osaamistavoitetason nähden on heikko (1) melko heikko (2).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä (3) tai erittäin hyvä (4).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen ja osoittaa laajaa perehtyneisyyttä kurssin aihepiiriin.