Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantotalousLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00CH73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Jukka Rantala
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)
Oppimateriaalit
Opintojen materiaalia sähköisestä oppimisympäristöstä (ITslearning). Lisäksi aineisto sisältää alan kirjallisuutta, aikakauslehtiä ja yritysten toimittamaa materiaalia. Kirjallisuuteen kuuluu osia kirjoista Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Järvempää M et al, WsoyPro, Operations Management Vonderembse M.A. et al,
Horngren et al., Introduction to Management Accounting
Opetusmenetelmät
Pedagogisissa toimintatavoissa korostetaan tutkivaa oppimista ja ongelmakeskeistä oppimista. Kestävä kehitys on integroitu osaksi toteutusta, ja se näkyy muun muassa ESG:n kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutustapa ja ajankohta sovitaan/vahvistetaan toteutuksen ensimmäisellä luentokerralla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Arviointi on monipuolista ja kokonaisvaltaista, koska se liittyy koko oppimisprosessiin. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, tehtävänannot, tutkiva oppiminen, tapaukset ja tentti. Yritystoimeksiannot ovat mahdollisia toteutuksen osia. Tarkempi painotus ja toteutustavan sopiminen luentojen alussa.
Opiskelijan arvioitu työmäärä noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutuksessa tuotantotalous käydään läpi palveluiden- ja tuotteiden tuottamisen näkökulmista. Tuotantotalouteen liitetään tuotannon tehokkuuden arvioinnin, johtamisen ja kehittämisen näkökulmat ja muutos. Toteutus sisältää myös prosessien ja toimintojen tunnistamista, sekä talouden informaation liittämistä prosesseihin ja toimintoihin.
Opiskelija syventää ja laajentaa tietojaan siten, että hän osaa käyttää tutotantotaloutta organisaation kokonaisvaltaisessa kehittämisessä.
.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sovitaan luentojen ensimmäisellä kerralla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi on rakennettu jatkuvan arvioinnin periaatteille siten, että prosessin integroitu arviointi johtaa lopullisiin tuloksiin. Yhtenä arvioiotavana osana on oman työpanoksen arviointi. Tyypillisesti tiimityöskentelyyn kuuluu myös ryhmä/tiimi vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarvosanan muodostumista ja pakollinen tehtävä.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja/tai palautettujen tehtävien kokonaispistemäärä ei saavuta 50 %a toteutuksen kokonaispistemäärästä. Mahdollinen tentii on osa kokonaispistemäärää. Tentin painoarvo sovitaan toteutuksen alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 50 - 65 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä on 66 - 85%a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät on palutettu ja tehtävien yhteenlaskettu kokonaispistemäärä ylittää 85 %a toteutuksen kokonaispistenäärästä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Sami Nummela
- Heli Aramo-Immonen
Ryhmät
-
YSPLIS22Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja artikkelit listattu oppimisalustalla Itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone -menetelmä
Esitehtävä yksilötehtävä; 3 ryhmätehtävää
Suullinen esitys 2. lähipäivässä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopeda, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
2 lähiopetuspäivää
Ryhmätyöt
Suullinen esitys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia tapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 lähiopetuspäivää 16h
Esitehtävä 5h
Ryhmätyöt 40h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 70h
Suullinen esitys valmisteluineen 4h
Sisällön jaksotus
Lähipäivä 1. Kampuksella 7.9.2023 9.00-16.00
Palautuspäivä 8.10.
Palautuspäivä 5.11
Lähipäivä 2. Kampuksella 16.11.2023 9.00-16.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Arviointiasteikko kuvastaa tehtäväpalautusten ja kurssipalautusten laatua ja on määritelty tarkemmin alempana.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on kurssin osaamistavoitetason nähden on heikko (1) melko heikko (2).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä (3) tai erittäin hyvä (4).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen ja osoittaa laajaa perehtyneisyyttä kurssin aihepiiriin.