Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen: YTEJOS23
Tunnus: YTEJOS23
Koulutuksen kuvaus
Tavoite:
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa opiskelija kehittyy esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa opiskelija kehittää osaamistaan vaativalle asiantuntijatasolle.
Kaikissa Leadership-koulutuksissa opiskelija kehittää omaa johtamisprofiiliaan kohti motivoivaa ja toimeenpanokyvykästä johtajuutta. Hän osaa johtaa tuloshakuisesti ja eettisesti ihmisiä ja muutosta. Lisäksi hän kykenee uudistamaan ja kehittämään organisaationsa toimintoja soveltaen tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja hyödyntäen tutkimustietoa.
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutuksessa opit liiketoimintaosaamista, esimiestaitoja, organisaation osaamisen kehittämistä, prosessi- ja laatuosaamista, analyyttista ajattelua sekä projektinhallintataitoja. Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus antaa sinulle valmiudet organisaatioiden johtamiseen ja kehittämiseen sekä toimimiseen johtoryhmässä.
Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi tuotannon, tuotehallinnan, tuotekehityksen ja innovaatioiden sekä prosessien ja laadun tuottamisesta ja ylläpidosta vastaavana johtajana. Koulutuksen aikainen työskentely ja oppimistehtävien sekä opinnäytetyö yhdistäminen omiin työtehtäviisi mahdollistaa oman työnantajaorganisaatiosi toimintojen kehittämisen opintojesi ohessa.
Koulutus antaa sinulle valmiudet ennakoida työelämän teknologiamuutoksia ja hyödyntää niiden mahdollisuuksia muutosjohtamisen näkökulmasta. Opit laatimaan teknologistrategian ja tiekartan asiakkaan ja organisaation tarpeista lähtien sekä tunnistamaan ja hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia. Opit myös toteuttamaan ja johtamaan kehittämisprojekteja ja projektitoimintaa, johtamaan ja kehittämään organisaation osaamista, tiimityötä ja verkostoitumista. Lisäksi kykenet uudistamaan ja kehittämään organisaationsa toimintoja soveltaen tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja tutkimustietoa.
Koulutuksen aikana opit kehittämään omaa johtamisprofiiliasi kohti motivoivaa ja toimeenpanokyvykästä johtajuutta. Opit myös johtamaan tuloshakuisesti ja eettisesti ihmisiä ja muutosta. Saat lisäksi työkaluja oman johtamisprofiilisi ja esimiestyösi jatkuvaan kehittämiseen.
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus on suunnattu työelämässä pätevöityneille insinööreille (AMK) ja sen tavoitteena on antaa valmiudet kehittyä kohti esimies- ja johtamistehtäviä. Koulutus sopii hyvin esimerkiksi tuotanto-, tuotekehitys- ja tuotepäälliköille sekä henkilöille, jotka pyrkivät urallaan kohti tällaisia päällikkötehtäviä tai ovat sellaisessa juuri aloittaneet. Koulutus suoritetaan työn ohessa ja siitä valmistutaan insinööriksi (ylempi AMK). Insinööri (YAMK) -koulutukseen voivat hakea myös insinööri (AMK) -tutkintoa vastaavan teknisluonnontieteellisen tutkinnon suorittaneet. Koulutukseen hakijoilla tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään kahden vuoden alan työkokemus.
Koulutuksen sisältö:
Tutkinto koostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen koostuu kaikille yhteisistä opinnoista ja syventävistä teknologiaosaamisen johtamisen opinnoista.
Kaikille yhteisissä opinnoissa saat työkaluja tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointiin ja tulevaisuuden tutkimukseen. Lisäksi kehität omaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamistasi kuten tiedonkeruumenetelmien hallintaa, tutkimuksen etiikkaa, toiminnan mallintamista sekä systeemien analysointia ja kuvaamista.
Syventävissä teknologiaosaamisen johtamisen opinnoissa syvennytään prosessi- ja laatujohtaminen teemoihin ja teknologiajohtamiseen. Laajentava osaaminen hankitaan suorittamalla vapaavalintaisia opintoja. Vapaasti valittavat opinnot antavat mahdollisuuden laajentaa tai syventää osaamista ja niitä voit valita Turun AMK:n tai muiden korkeakoulujen Master-ohjelmista.
Laadit opiskelun alkuvaiheessa yhdessä tutoropettajan kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman, jolla voit suunnata opintojasi omien tarpeidesi ja kiinnostuksesi mukaan.
Myös oman opinnäytetyö aiheen valinnalla voit syventää omaa osaamistasi juuri haluamaltasi alalta. Opinnäytetyössä kehitetään työelämän käytäntöjä ja sen sisältö määräytyy opiskelijan omista lähtökohdista.
Koulutus toteutetaan pääosin suomen kielellä, mutta opinnoissa käytetään runsaasti myös kansainvälisiä aineistoja. Opetussuunnitelmassa on mukana joitakin englanninkielisiä opintojaksoja ja opiskelija voi osallistua myös Turun ammattikorkeakoulussa tai partneriyliopistoissa järjestettäviin intensiivi- ja vaihto-opiskeluohjelmiin.
Opintojen rakenne:
Koulutuksen laajuus on 60 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
- Ydinosaaminen 20 op
- Laajentava osaaminen 10 op
- Opinnäytetyö 30 op.
Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja lähiopetuksena. Lähiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina arkipäivisin. Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä lähipäiviä voi olla enemmänkin. Lähiopetus muodostuu ohjauksesta, ryhmätyöskentelystä, asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.
Opinnot koostuvat 5 opintopisteen opintojaksoista, joihin liittyy tyypillisesti kaksi lähiopetuspäivää. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla myös täysin virtuaalisena toteutuksena.
Opinnäytetyö:
Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti kehittämisprojektina, jossa opiskelija toimii organisaation kehittäjänä. Opinnäytetyössä on selkeä tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkentä käytäntöön. Opinnäytetyö suoritetaan useimmiten opiskelijan omassa organisaatiossa tehtävänä kehittämis- tai tutkimustyönä tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa.
Uramahdollisuudet:
Tutkinnon suoritettuasi voit toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä yksityisellä tai julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä, mikäli suoritat pedagogiset opinnot.
Koulutuksen suoritettuasi voit toimia esimerkiksi tuotannon, tuotehallinnan, tuotekehityksen ja innovaatioiden sekä prosessien ja laadun tuottamisesta ja ylläpidosta vastaavana johtajana.
Pätevyys:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa toimimisen myös kansainvälisissä tehtävissä. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Tehtävänimikkeitä:
· Tuotekehityspäällikkö
· Projektipäällikkö
· Tuotantopäällikkö
· Tuotepäällikkö
· Laatupäällikkö
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista ja kiinnostuksesta. Sinulla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen Turun AMK:n kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälisistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan, verkostojen ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämisprojekti, jonka pohjalta laaditaan opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Myös tutkimus- ja kehitystoiminnassa on mukana paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä toimijoita.
Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinea: http://campusonline.fi/
Tutkimukselliset painopisteet:
Teknologiaosaamisen johtamisen koulutuksessa tutkimus ja kehittämistoiminta toteutetaan opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä harjoitus- ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Sinulla on mahdollisuus suorittaa opintoja myös ammattikorkeakoulun omissa tutkimusryhmissä erilaisissa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa.
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuasi sinulla on samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritetun ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeen. Yliopistot voivat asettaa ehtoja jatkotutkinto-oikeuden myöntämiselle esimerkiksi täydentävien siltaopintojen muodossa. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
· kehittää omaa johtamisprofiiliaan motivoivana ja toimeenpanokyvykkäänä johtajana
· johtaa tuloshakuisesti ja eettisesti ihmisiä ja muutosta
· uudistaa ja kehittää organisaationsa toimintoja soveltaen tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja hyödyntäen tutkimustietoa
· johtaa sekä kehittää teknologiaorganisaatiota
· teknologiapainotteisen organisaation liiketoiminnan ja talouden periaatteet
· ennakoida työelämän teknologiamuutoksia ja hyödyntää niiden mahdollisuuksia muutosjohtamisen näkökulmasta
· laatia teknologiastrategian ja –tiekartan asiakaslähtöisesti ja organisaation tarpeet huomioiden
· tunnistaa ja hyödyntää digitaalisen transformaation mahdollisuuksia
· toteuttaa ja johtaa kehittämisprojekteja ja projektitoimintaa
· johtaa ja kehittää organisaation osaamista, tiimityötä ja verkostoitumista strategian, kilpailukyvyn ja tehokkuuden näkökulmasta
Pedagogiset toimintatavat
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa johtamiskoulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa. Opiskelija laatii opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jossa hän valitsee koulutusten tarjonnasta opintoja, jotka liittyvät mm. opinnäytetyön toteuttamiseen. Teknologiaosaamisen johtamisen koulutuksen tärkeänä osana on työn tai työyhteisön kehittämistyönä toteutettava opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Frameworkiin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Opintojaksot ja opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa.
Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||
YTEJOS23-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
MS00BP42 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
YTEJOS23-1002 |
Teknologiaorganisaation johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||
MS00BR28 | Teknologiajohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
MS00BR29 | Prosessi- ja laatujohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||
YTEJOS23-1003 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
YTEJOS23-1004 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||
5171003 | Opinnäytetyö | 30 | 10 | 20 | 10 | 20 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 10 | 10 | |||
Yhteensä | 60 | 30 | 20 | 15 | 15 | 20 | 7.5 | 7.5 | 5.03 | 5.03 | 5.03 | 10 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyö |
Syventävät ammattiopinnot |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
Teknologiajohtaminen |
Prosessi- ja laatujohtaminen |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |
YTEJOS23-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
MS00BP42 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YTEJOS23-1002 |
Teknologiaorganisaation johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BR28 | Teknologiajohtaminen | 5 |
MS00BR29 | Prosessi- ja laatujohtaminen | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |
YTEJOS23-1003 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
10 |
YTEJOS23-1004 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 |
5171003 | Opinnäytetyö | 30 |