Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntöLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CO87
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä
Sisältö
• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä
Sisältö
• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta
Oppimateriaalit
Kurssikirjasta Higgins,, A., Kilkku, N. & Kristofersson G.K. (eds.) 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing -A European Perspective: Part II ss. 91-146? Part V ss. 405- 467.
Lisäksi muu ajankohtainen materiaali (artikkelit ja kirjallisuus).
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Työskentely pienryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä
Osallistuminen lähiopetukseen
Varsinainen opintojakson tehtävä, pienryhmissä.
Oppimistehtävät kuvattuna Digicampuksella
Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö:
- Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Eettinen päätöksenteko
- Advocacy –roolin mukainen toiminta
Opintojakson ajoitus:
Opintojaksoon kuuluvat lähipäivät toteutuvat 10.-11.2.2025. Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka annetaan n. kuukausi ennen jakson alkamista ja palautetaan 3.2.2025. Lisäksi jakson varsinainen tehtävä ohjeistetaan lähipäivien aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.05.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 55
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä
Sisältö
• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta
Opetusmenetelmät
Ks Digicampus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ks Digicampus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Jaksoon liittyvät oppimistehtävät ks Digicampus
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluvat intensiivipäivät toteutuvat Turussa 15-16.2.2024. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla
Sisältö ja tavoitteet ks Digicampus
Arviointiasteikko
H-5