Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntöLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CO87

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä

Sisältö

• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä

Sisältö

• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta

Oppimateriaalit

Kurssikirjasta Higgins,, A., Kilkku, N. & Kristofersson G.K. (eds.) 2022. Advanced Practice in Mental Health Nursing -A European Perspective: Part II ss. 91-146? Part V ss. 405- 467.

Lisäksi muu ajankohtainen materiaali (artikkelit ja kirjallisuus).

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Työskentely pienryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opettajan määrittämän 1. palautuspäivän jälkeen on mahdollista palauttaa oppimistehtävä 2 viikkoa 1. palautuspäivän jälkeen. 3. palautuspäivä on 2 viikkoa toisesta palautuspäivästä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.

Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä. Ennakkotehtävä ja varsinainen opintojakson tehtävä tulee tehdä, näille ei vaihtoista suoritusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä

Osallistuminen lähiopetukseen

Varsinainen opintojakson tehtävä, pienryhmissä.

Oppimistehtävät kuvattuna Digicampuksella

Opiskelijan työn mitoitus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
- Eettinen päätöksenteko
- Advocacy –roolin mukainen toiminta

Opintojakson ajoitus:
Opintojaksoon kuuluvat lähipäivät toteutuvat 10.-11.2.2025. Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka annetaan n. kuukausi ennen jakson alkamista ja palautetaan 3.2.2025. Lisäksi jakson varsinainen tehtävä ohjeistetaan lähipäivien aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 55

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa niiden mukaisesti
• hallitsee yhteistyössä tehtävän hoidon ja palvelutarpeen arvioinnin sekä hoitotyön prosessin mukaisen toteutuksen
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää asiakkaan edun mukaisia ja eettisesti kestäviä kliinisiä käytäntöjä

Sisältö

• Näyttöön perustuva toiminta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• Kokonaisvaltainen asiakkaan ja läheisten hoidon ja palvelutarpeen arviointi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Jaettu päätöksenteko ja hoitotyön prosessi yhteistyössä asiakkaan ja lähiverkoston kanssa
• Eettinen päätöksenteko
• Advocacy –roolin mukainen toiminta

Opetusmenetelmät

Ks Digicampus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ks Digicampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Jaksoon liittyvät oppimistehtävät ks Digicampus

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon kuuluvat intensiivipäivät toteutuvat Turussa 15-16.2.2024. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla

Sisältö ja tavoitteet ks Digicampus

Arviointiasteikko

H-5