Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöinen palliatiivinen hoitoLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CP68

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
·perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
·kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
-kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
·tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
·soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
·laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
·edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.

Sisältö

Opintojakson sisältö
·Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
·Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
·Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen, tukeminen palliatiivisessa hoidossa
·Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
·Kuolema mediassa
·Kuoleman kulttuuri
·Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito
Opettaja
  • Hille Halonen
  • Salla Grommi
  • Heli Vaartio-Rajalin
Ryhmät
  • YKLAPS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), palliatiivinen hoito, S23

Tavoitteet

Opiskelija
·perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
·kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
-kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
·tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
·soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
·laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
·edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.

Sisältö

Opintojakson sisältö
·Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
·Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
·Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen, tukeminen palliatiivisessa hoidossa
·Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
·Kuolema mediassa
·Kuoleman kulttuuri
·Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa

Opetusmenetelmät

Opiskelijan tavoitteet:
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointikriteerit

Tehtävä 1,2 ja 4 b
Hyväksytty-Hylätty

Tehtävä 3 (a,b,c,d)
hyl-K5

Tehtävä 4 a
hyl-K5

Kokonaisarvosana:
Kaikki tehtävät hyväksyttynä ennen kokonaisarviointia

Kokonaisarvosana koostuu:
Tehtävät 1, 2, 4b hyväksyttynä
Tehtävien 3 ja 4 a keskiarvosta tulee kokonaisarvosanaksi

Sisällön jaksotus

Yhteinen aloitus webinaari Savonian kanssa 9.1.2024 klo 9.00-11.00 zoom
Verkko-opinnot ei erillistä webinaaria aloituswebinaarin lisäksi
Kevät 2024: 11.3 -12.5.2024
Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely

Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
- Ihmislähtöisyys (tehtävä 1)
- voimavaroja tukeva potilasohjaus (tehtävä 2)
- kulttuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa (tehtävä 3 osat a,b,c,d)
- kuoleman kuvat mediassa (tehtävä 4a ja 4b)

Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi opiskella omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Ryhmätyö edellyttää aikataulujen sopimista ryhmän jäsenten kanssa. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1


Ylläolevien lisäksi tehtävissä on annettu arviointiin vaikuttavia lisäohjeita