Ihmislähtöinen palliatiivinen hoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CP68
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
·perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
·kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
-kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
·tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
·soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
·laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
·edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
·Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
·Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
·Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen, tukeminen palliatiivisessa hoidossa
·Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
·Kuolema mediassa
·Kuoleman kulttuuri
·Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito
Opettaja
- Hille Halonen
- Salla Grommi
- Heli Vaartio-Rajalin
Ryhmät
-
YKLAPS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), palliatiivinen hoito, S23
Tavoitteet
Opiskelija
·perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
·kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
-kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
·tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
·soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
·laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
·edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
·Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
·Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
·Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen, tukeminen palliatiivisessa hoidossa
·Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
·Kuolema mediassa
·Kuoleman kulttuuri
·Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Opetusmenetelmät
Opiskelijan tavoitteet:
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointikriteerit
Tehtävä 1,2 ja 4 b
Hyväksytty-Hylätty
Tehtävä 3 (a,b,c,d)
hyl-K5
Tehtävä 4 a
hyl-K5
Kokonaisarvosana:
Kaikki tehtävät hyväksyttynä ennen kokonaisarviointia
Kokonaisarvosana koostuu:
Tehtävät 1, 2, 4b hyväksyttynä
Tehtävien 3 ja 4 a keskiarvosta tulee kokonaisarvosanaksi
Sisällön jaksotus
Yhteinen aloitus webinaari Savonian kanssa 9.1.2024 klo 9.00-11.00 zoom
Verkko-opinnot ei erillistä webinaaria aloituswebinaarin lisäksi
Kevät 2024: 11.3 -12.5.2024
Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
- Ihmislähtöisyys (tehtävä 1)
- voimavaroja tukeva potilasohjaus (tehtävä 2)
- kulttuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa (tehtävä 3 osat a,b,c,d)
- kuoleman kuvat mediassa (tehtävä 4a ja 4b)
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi opiskella omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Ryhmätyö edellyttää aikataulujen sopimista ryhmän jäsenten kanssa. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1
Ylläolevien lisäksi tehtävissä on annettu arviointiin vaikuttavia lisäohjeita