Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, toimintaterapian asiantuntija,S25, verkko-opinnot: YTOIMS25V
Tunnus: YTOIMS25V
Koulutuksen kuvaus
Koulutuksen tavoite:
Toimintaterapian asiantuntija -koulutus antaa sinulle valmiudet suunnitella, koordinoida ja johtaa toimintaterapian palveluja ja hyödyntää asiantuntijuuttasi niin palvelujen kuin ammattialan kehittämisessä.
Koulutuksen tavoitteena on, että opit tuottamaan, arvioimaan ja käyttämään toimintasi perusteena toimintaterapian ja toiminnantieteen tutkimustietoa. Osaat tunnistaa oman alasi kehittämisen haasteita ja tulevaisuuden toimintaympäristöjä ja kehittämisen taustalla osaat huomioida vastuullisuus- ja kestävyysajattelua. Saat valmiuksia toimia tavoitteellisesti asiantuntijatehtävissä kuntoutuksen sekä terveyden edistämisen monialaisissa verkostoissa. Tavoitteena on myös vahvistaa opiskelijoiden kykyä toimia kansainvälisissä toimintaterapian yhteisöissä.
Koulutuksessa pääset kehittämään ja uudistamaan työelämää ja luomaan uusia verkostoja ja se antaa sinulle varmuutta hakeutua haastavampiin työtehtäviin sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialalla. Hankit valmiuksia vaativissa johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimiseen.
Lisätietoa opetuskielistä:
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä, mutta osa opetuksessa voidaan toteuttaa englanniksi.
Opintojen rakenne ja sisältö:
Koulutuksen kokonaisuus on 90 op. Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
Ydinosaaminen 40 op
Laajentava osaaminen 20 op
Opinnäytetyö 30 op
Ydinosaamisen opinnot koostuvat 5 opintopisteen opintojaksoista (5 op vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä).
Koulutuksen ydinosaamisen sisällöt liittyvät toimintaterapian tietoperustaan, alan kehittämisen haasteisiin ja tulevaisuuden toimintaympäristöihin, joissa keskeisinä teemoina ovat Toimintaterapeutti tulevaisuuden asiantuntijana ja Toimintaterapeutti hyvinvoinnin ja terveyden kehittäjänä ja tutkijana. Ydinosaamisen opinnoissa perehdytään myös tulevaisuustietoisuuteen, ennakointiin, kestävään kehitykseen sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin.
Laajentavaan osaaminen rakentuu vapaasti valittavista opinnoista (20 op), joilla opiskelija laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla myös täysin virtuaalisena toteutuksena.
Opinnäytetyö:
Opinnäytetyö on 30 op:n laajuinen kokonaisuus, jossa ratkaistaan työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma. Opinnäytetyön aihe voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen, palvelun tai prosessin kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) toimeksiantona. Aiheen voit hankkia myös erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista. Opinnäytetyö tehdään yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön toteuttaminen edellyttää kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiantuntijatyöhön. Työskentely toteutuu kolmikantamallin mukaisesti opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämentorin/yhteyshenkilön yhteistyössä koko koulutuksen ajan. Ohjaus toteutuu pääsääntöisesti ryhmäohjauksena opinnäytetyön ohjaajan/opettajatuutorin kanssa sovittavilla tavoilla.
Uramahdollisuudet:
Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä.
Työtehtäviä voivat olla erilaiset vaativat johtamis-, asiantuntija- sekä kehittämistehtävät sosiaali- ja terveysalan yksityisellä ja julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä sosiaali- ja terveysalalla, mikäli suorittaa lisäksi pedagogiset opinnot.
Oma urasuunnittelu on hyvä aloittaa heti opintojen alussa ja jatkaa sitä koko opintojen ajan. Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) luo tähän pohjan. Opintojesi aikana voit arvioida ja tarkentaa omia tavoitteitasi ja tarvitsemiasi tietoja ja taitoja päivittämällä opintosuunnitelmasi esimerkiksi valinnaisten opintojen osalta.
Pätevyys:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa European Qualification Frameworkin (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja tutkintojen joustavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Tehtävänimikkeitä:
osastonhoitaja, palvelupäällikkö, projektipäällikkö, kehittämispäällikkö, suunnittelija, johtaja, yrittäjä
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistasi ulkomailla sellaisissa korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Yhteistyö eri työelämäorganisaatioiden kanssa sekä verkostoituminen ovat osa opintoja. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa yhteistyö voi ulottua myös kansainvälisiin korkeakouluihin ja kansainvälisiin työelämäkumppaneihin.
Opintojen aikana voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä CampusOnline verkko-opintotarjontaa, joka löytyy Pepin ristiinopiskelutarjonnasta.
Tutkimukselliset painopisteet:
Soveltavan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä projekti- ja ryhmätöissä sekä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa hankkeissa.
Tutustu tutkimusryhmiin ja hankkeisiin Turun ammattikorkeakoulun nettisivulta > Tutkimus ja kehitys > Tutkimusryhmät
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut … soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37).
Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- johtaa ja kehittää asiakaslähtöisiä toimintaterapiapalveluita kestävän kehityksen periaatteet huomioiden
- analysoida ja kehittää itseäsi asiantuntijana huomioiden muuttuvan työelämän tarpeet
- arvioida ja kehittää toimintaterapiapalveluiden laatua ja vaikuttavuutta
- hyödyntää toimintaterapian näkökulmia ja tietopohjaa tulevaisuuden asiantuntijuudessa sekä hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisessä ja tutkimisessa
- soveltaa erilaisia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan toiminnan uudistamisessa
Pedagogiset toimintatavat
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen oppiminen on keskiössä kaikissa koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Jokaisen lukukauden alussa on yksi lähiopetuspäivä Turun ammattikorkeakoulun kampuksella ja pääosin opiskelu tapahtuu verkossa ja etäyhteyksin. Opiskelu on käytännönläheistä verkko-opiskelua, johon kuuluu kontaktiopetusta, ohjausta, itsenäistä työskentelyä, ryhmä- ja projektitöitä sekä kehittämistehtäviä. Perinteistä luentopainotteista opiskelua on vähän. Etäyhteyksin tapahtuvaa kontaktiopetusta on keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa ja opiskelijoiden tulee varata aikaa itseopiskelun lisäksi myös opiskelijoiden keskinäiseen ryhmätyöskentelyyn. Opintojen kokonaisuus vastaa työmäärältään päätoimista opiskelua (20 op lukukaudessa vastaa laskennallisesti 540 tuntia työtä).
Opiskelija suunnittelee opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS). Suunnitelman mukaisesti opiskelija valitsee vapaasti valittaviin opintoja, jotka liittyvät mm. opinnäytetyön toteuttamiseen ja omiin urasuunnitelmiin. Koulutuksessa tärkeänä osana on opinnäytetyö, jossa yhdistyvät teoria, käytäntö ja uuden tietämyksen tuottaminen ja soveltaminen.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja European Qualification Framework'iin (EQF). Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa vastaava taso on 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteista, sisällöstä ja toteutustavasta riippuen. Opintojaksot ja opinnäytetyö arvostellaan pääsääntöisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin kohteena on osaaminen ja sen kehittyminen. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opiskelija saa suorituksistaan säännöllistä palautetta opettajilta. Lisäksi käytetään myös vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajien palautetta suorituksen onnistumisesta. Arvioinnin pohjana käytetään tutkinnon arviointikehikkoa. Koulutuksen toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti. Kehittämistyössä ovat keskeisessä asemassa elinkeinoelämän edustajilta ja opiskelijoilta saatu palaute ja aloitteet. Palautetta toiminnasta kerätään mm. opiskelijakyselyjen ja ryhmäkohtaisten kehityskeskustelujen avulla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |||||||||||||||||
YTOIMS25V-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00CY63 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YTOIMS25V-1002 |
Toimintaterapeutti tulevaisuuden asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
TH00DE07 | Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00DE08 | Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
TH00DE09 | Toimintaterapia globaalissa maailmassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YTOIMS25V-1003 |
Toimintaterapeutti hyvinvoinnin ja terveyden kehittäjänä ja tutkijana
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
TH00DE10 | Näyttöön perustuva toimintaterapia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00DE11 | Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
TH00DE12 | Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||
YTOIMS25V-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||||||||||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||
TH00CY65 | Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
TH00CY98 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||
TH00CY99 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
TH00CZ00 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 45 | 25 | 20 | 25 | 15 | 10 | 10 | 10 | 8.4 | 8.4 | 8.4 | 7.5 | 7.5 | 3.33 | 3.33 | 3.33 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
40 | |
YTOIMS25V-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
TH00CY63 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmäosaamisen perusteet | 5 |
YTOIMS25V-1002 |
Toimintaterapeutti tulevaisuuden asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00DE07 | Toiminnan tiede hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perustana | 5 |
TH00DE08 | Osallistumisen, hyvinvoinnin ja mielekkään toiminnan mahdollistaminen | 5 |
TH00DE09 | Toimintaterapia globaalissa maailmassa | 5 |
YTOIMS25V-1003 |
Toimintaterapeutti hyvinvoinnin ja terveyden kehittäjänä ja tutkijana
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00DE10 | Näyttöön perustuva toimintaterapia | 5 |
TH00DE11 | Toimintaterapian kehittäminen ja vaikuttavuus | 5 |
TH00DE12 | Käyttäjäystävällinen tuote- ja palvelukehitys sekä käyttöönotto | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |
YTOIMS25V-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
TH00CY65 | Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä | 5 |
TH00CY98 | Opinnäytetyön suunnitelma | 10 |
TH00CY99 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
TH00CZ00 | Opinnäytetyön loppuraportti | 10 |