Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko S24: YTEDS24V

Tunnus: YTEDS24V

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Hammasteknikko (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2024

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa asiantuntijatehtäviin, kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence-polun koulutuksissa opiskelija kehittyy esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence-polun koulutuksissa opiskelija kehittää osaamistaan vaativalle asiantuntijatasolle .

TERVEYDEN EDISTÄMINEN on yksi Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin Professional–polun koulutuksista. Professional–polun koulutukset tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana omalla alalla. Opintojen aikana syvennytään oman alan kehittämisen haasteisiin ja tulevaisuuden toimintaympäristöihin. Valmistuttuaan opiskelija on kehittänyt ja uudistanut työelämää, luonut uusia verkostoja, sekä hankkinut valmiuksia toimia vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä.
Terveyden edistämisen koulutuksen suorittanut tuntee terveyden edistämisen arvo- ja tietoperustan ja pystyy arvioimaan terveyden edistämistyön tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Hän käyttää sujuvasti terveyden edistämisen menetelmiä ja osaa suunnitella, kehittää ja johtaa terveyden edistämistoimien toteutusta. Hän osaa myös arvioida omaa osaamistaan ja kykenee kehittämään omaa ammattitaitoaan toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin vastaten. Opetus tapahtuu pääsääntöisesti suomen kielellä. Opintoja toteutetaan myös englannin kielellä ja englanninkielistä oppimateriaalia käyttäen. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua opintojensa aikana tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin (TKI), joissa työskentelykielenä on englanti.

Tutkinto muodostuu ydinosaamisesta, laajentavasta osaamisesta ja opinnäytteestä. Ydinosaaminen sisältää kaikille yhteiset opinnoit ja syventävät Terveyden edistämisen opinnot. Laajentava osaaminen sisältää vapaasti valittavia opintoja. Syventävät opinnot tukevat vaativan asiantuntijaosaamisen kehittymistä sekä opinnäytetyön tekemistä. Opinnäytetyö toteutuu pääsääntöisesti projektina ja on työelämän käytäntöjä kehittävä.

Koulutuksen kokonaisuus on 90 op.
Opintojen rakenne muodostuu seuraavasti:
• Ydinosaaminen 40 op
• Laajentava osaaminen 20 op
• Opinnäytetyö 30 op

Opinnot toteutuvat verkko-opiskeluna, itsenäisenä työskentelynä ja kontaktiopetuksena. Kontaktiopetusta järjestetään keskimäärin kerran kuukaudessa yhden tai kahden päivän jaksoina (etäyhteydellä). Henkilökohtaisten opintojaksovalintojen myötä kontaktiopetusta voi olla enemmänkin. Kontaktiopetus muodostuu ohjauksesta, opintojaksoihin orientoivista asiantuntijaluennoista ja seminaarityöskentelystä.

YAMK-opinnäytetyössä ratkaistaan työelämään liittyvä ajankohtainen asia tai ongelma. Opinnäytetyön aihe voi liittyä esimerkiksi uuden tuotteen, palvelun tai prosessin kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutetaan työelämän tai Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa (TKI) toimeksiantona. Aiheen voit hankkia myös erilaisista ammatillisista verkostoista, kolmannelta sektorilta, hyvinvointialueilta tai kansallisista tutkimuslaitoksista. Opinnäytetyö tehdään yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön toteuttaminen edellyttää kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja asiantuntijatyöhön. Työskentely toteutuu kolmikantamallin mukaisesti opiskelijan, opettajatuutorin ja työelämentorin/yhteyshenkilön yhteistyössä koko koulutuksen ajan. Ohjaus toteutuu pääsääntöisesti ryhmäohjauksena opinnäytetyön ohjaajan/opettajatuutorin kanssa sovittavilla tavoilla.

Tutkinnon suorittanut voi toimia erilaisissa kansallisissa tai kansainvälisissä asiantuntija-, kehittämis- ja johtamis- sekä opetustehtävissä. Työtehtäviä voivat olla erilaiset vaativat asiantuntija- sekä kehittämistehtävät erityisesti sosiaali- ja terveysalan yksityisellä ja julkisella sektorilla tai järjestöissä. Tutkinto antaa mahdollisuuden toimia myös opetustehtävissä sosiaali- ja terveysalalla, mikäli suorittaa pedagogiset opinnot. Tutkinnon suorittanut voi työskennellä vaativissa asiantuntija-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä, terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä projekteissa, sekä toimia erilaisissa terveys- ja hyvinvointikoordinaattorin tehtävissä.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto (Asetus 426/2005). Koulutus antaa yleisen kelpoisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin. Sosiaali- ja terveysalalla yleisten kelpoisuusehtojen lisäksi on olemassa myös alakohtaista sääntelyä johtamistehtävissä toimimiseen. Laaja-alainen kehittämis- ja substanssiosaaminen mahdollistaa kansallisen ja kansainvälisen liikkuvuuden. Koulutus noudattaa Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (European Qualification Frameworkin. EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla korkeakouluissa, joiden kanssa ammattikorkeakoululla on yhteistyösopimus. Muita kansainvälisyyden muotoja ovat esimerkiksi osallistuminen kansainvälisten verkostojen intensiiviviikoille, kansainvälisiin konferensseihin ja projekteihin. Kerran vuodessa järjestettävä kansainvälinen Master Schoolin seminaari on osa opintoja. Osa opetuksessa toteutetaan englanniksi.

Yhteistyö eri työelämäorganisaatioiden kanssa ja verkostoituminen ovat osa opintoja. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa yhteistyö voi ulottua myös kansainvälisiin korkeakouluihin ja kansainvälisiin työelämäkumppaneihin. Opiskelija voi hakeutua muiden korkeakoulujen opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia tutkintoon. Opiskelija voi hyödyntää myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinessa: http://campusonline.fi/

Terveyden edistämisen opinnoissa on mahdollisuus tehdä Työterveyshuollon osaamista syventäviä opintoja, jotka toteutuvat yhteistyössä Työterveyslaitoksen ja kansallisen verkoston kanssa. Tähän verkostoon kuuluu eri yliopistoja ja ammattikorkeakouluja sekä Työterveyslaitos. Näitä opintoja on mahdollista suorittaa myös pienempinä kokonaisuuksina vapaasti valittavina opintoina.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. ”Tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut… soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon” (Yliopistolaki 24.7.2009/558, §37). Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua myös ammatilliseen opettajankoulutukseen.

Soveltavan TKI-toiminnan painopiste on opiskelijoiden työtehtäviin ja työnantajaorganisaation kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja projektitöissä sekä kehittämishankkeena tehtävässä opinnäytetyössä. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa opintojaan ammattikorkeakoulun omissa TKI-hankkeissa. Tutustu tarkemmin: Terveys- ja hyvinvointialaan liittyvät tutkimusryhmät ja hankkeet: https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat/#!csrfmiddlewaretoken=8Q1GMLwiMLlHFd6N5AHCmfXwEIYZioQhUCs3oS1AEO9YYrZpWBg3zIEGKr0H2C7F&research_categorym2m=4&sort=0

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
- osaa arvioida terveyden edistämistyön tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta
- tuntee terveyden edistämisen arvo- ja tietoperustan
- käyttää sujuvasti terveyden edistämisen menetelmiä
- osaa suunnitella, kehittää ja johtaa terveyden edistämistoimien toteutusta
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa ammattitaitoaan toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin vastaten

Pedagogiset toimintatavat

Pedagogisten opetusjärjestelyjen lähtökohtana on sosiaalikulttuurinen oppimiskäsitys, innovaatiopedagogiikka, sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen, kriittiseen ajatteluun, oman alan tietojen ja taitojen syventämiseen, sekä kehittämisosaamisen tietoperustan tavoitteelliseen rakentamiseen. Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Kontaktiopetuspäiviä on keskimäärin kahtena arkipäivänä kuukaudessa. Opetus toteutetaan hyödyntäen innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä. Työskentely tapahtuu verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Opinnot sisältävät itsenäistä ja monialaisissa tiimeissä työskentelyä ja oppimisessa hyödynnetään työelämälähtöisiä kehittämistehtäviä.

Arviointi

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen arviointi on ohjaavaa, kehittävää ja jatkuvaa. Se kohdistuu sekä opiskelijan oppimisprosessin eri vaiheisiin että oppimistuloksiin. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Arvioinnin kohteena on myös opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä toimeksiantajilta saatua palautetta. Opintojakson hyväksymisen edellytyksenä on siihen kuuluvien osioiden suorittaminen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1) tai toteutussuunnitelmassa asianomaisella maininnalla varustettujen opintojaksojen osalta arvosanalla hyväksytty/hylätty tai suoritettu.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 Syksy 2024 Kevät 2025 Syksy 2025 Kevät 2026 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 5. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 5. / 2026
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

10 30 10 15 15 10 7.5 7.5 5 5 5 5 5
YTEDS24V-1003
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
Terveyden edistämisen osaaminen

(Valitaan kaikki)

10 20 10 5 15 10 2.5 2.5 5 5 5 5 5
TH00BP94 Terveyden edistämisen tietoperusta 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP95 Terveyden edistämisen kehittyvät toimintaympäristöt 5 5 5 1.7 1.7 1.7
Terveyden edistämisen innovatiiviset menetelmät työikäisen väestön keskuudessa

(Valitaan kaikki)

10 10 10 3.3 3.3 3.3
TH00BP96 Terveysteknologia terveyden edistämisessä 5 5 5 1.7 1.7 1.7
TH00BP97 Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus 5 5 5 1.7 1.7 1.7
Health Promotion Management and Development

(Valitaan kaikki)

10 10 10 5 5
TH00BP98 Health Promotion Management 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP99 Various Aspects of Health Promotion Management 5 5 5 2.5 2.5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20 20 5 15 2.5 2.5 5 5 5
YTEDS24V-1004
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 20 5 15 2.5 2.5 5 5 5
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30 15 15 5 10 5 10 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3 2.5 2.5 3.3 3.3 3.3
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10 10 2 8 1 1 2.7 2.7 2.7
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5 5 5 2.5 2.5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10 10 10 3.3 3.3 3.3
Yhteensä 90 45 25 22 23 15 10 11 11 7.8 7.8 7.8 7.5 7.5 3.33 3.33 3.33

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Asetuksen mukainen jäsentely YAMK

Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.

Opinnäytetyö
Kehittämismenetelmäosaaminen
Opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön loppuraportti
Syventävät ammattiopinnot
Tulevaisuuden toimintaympäristöt
Tutkimusmenetelmät
Terveyden edistämisen tietoperusta
Terveyden edistämisen kehittyvät toimintaympäristöt
Terveysteknologia terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus
Health Promotion Management
Various Aspects of Health Promotion Management
Vapaasti valittavat

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

10
YTEDS24V-1003
Tulevaisuuden tekijät

(Valitaan kaikki)

10
MS00BP40 Tulevaisuuden toimintaympäristöt 5
TH00BP30 Tutkimusmenetelmät 5
Terveyden edistämisen osaaminen

(Valitaan kaikki)

10
TH00BP94 Terveyden edistämisen tietoperusta 5
TH00BP95 Terveyden edistämisen kehittyvät toimintaympäristöt 5
Terveyden edistämisen innovatiiviset menetelmät työikäisen väestön keskuudessa

(Valitaan kaikki)

10
TH00BP96 Terveysteknologia terveyden edistämisessä 5
TH00BP97 Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus 5
Health Promotion Management and Development

(Valitaan kaikki)

10
TH00BP98 Health Promotion Management 5
TH00BP99 Various Aspects of Health Promotion Management 5
LAAJENTAVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

20
YTEDS24V-1004
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki)

30
TH00BP37 Kehittämismenetelmäosaaminen 5
TH00BP80 Opinnäytetyön suunnitelma 10
TH00BP81 Opinnäytetyön toteutus 5
TH00BP82 Opinnäytetyön loppuraportti 10