Terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyönäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BY91
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa hyvän työterveyshuollon yhteistyön ja työpaikalla toteutuvan yhteistoiminnan
• edistää terveyttä, työ- ja toimintakykyä työpaikalla ja yleisesti
• analysoida ja soveltaa tietoa kansallisesta ja kansainvälisestä työhön liittyvästä sairastavuudesta työterveyshuollon toimintaa kehittäessään
• analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
• toteuttaa työkyvyttömyyden ehkäisyä ja työhön paluun tukemista yhteistyössä työpaikan ja työterveyshuollon kanssa.
• uudistuneen lainsäädännön ja sen mukana tuomat uudet haasteet
Sisältö
• Edellytykset hyvälle työterveysyhteistyölle
• Terveyden edistäminen yksilötasolla ja työpaikkatasolla
• Erilaiset menetelmät asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
• Hyvinvointia työstä
• Työttömien työelämävalmiuksien tukeminen terveydenhuollossa
• Maahanmuuttajat ja monikulttuurisuus Suomen työelämässä
• Työterveyden edistämisen johtamisen teoreettinen perusta ja mallit (teoriat, mallit ja hyvät käytänteet)
Ilmoittautumisaika
06.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Hille Halonen
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
Ryhmät
-
YTEDS21VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa hyvän työterveyshuollon yhteistyön ja työpaikalla toteutuvan yhteistoiminnan
• edistää terveyttä, työ- ja toimintakykyä työpaikalla ja yleisesti
• analysoida ja soveltaa tietoa kansallisesta ja kansainvälisestä työhön liittyvästä sairastavuudesta työterveyshuollon toimintaa kehittäessään
• analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
• toteuttaa työkyvyttömyyden ehkäisyä ja työhön paluun tukemista yhteistyössä työpaikan ja työterveyshuollon kanssa.
• uudistuneen lainsäädännön ja sen mukana tuomat uudet haasteet
Sisältö
• Edellytykset hyvälle työterveysyhteistyölle
• Terveyden edistäminen yksilötasolla ja työpaikkatasolla
• Erilaiset menetelmät asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
• Hyvinvointia työstä
• Työttömien työelämävalmiuksien tukeminen terveydenhuollossa
• Maahanmuuttajat ja monikulttuurisuus Suomen työelämässä
• Työterveyden edistämisen johtamisen teoreettinen perusta ja mallit (teoriat, mallit ja hyvät käytänteet)
Oppimateriaalit
- TtL asiantuntijavideot,
-
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, videot ja tehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiantuntijaluentoja teemoittain, pienryhmätyöskentelyä, yksilöllisiä tehtäviä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa tehtävää :
Tehtävä 1 Työterveyshuollon laatuverkostoon tutustuminen ja sen analyyttinen arviointi pienryhmässä
Tehtävä 2 Englanninkieliseen artikkeliin perehtyminen ja sen kriittivinen analyysi asiantuntijan näkökulmasta
Tehtävä 3 Yksilöllinen kirjallinen tehtävä; aiheena: Terveys, työkyky ja johtaminen työterveyshuollon ja työyhteisön yhteistyönä.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 35t
Itsenäinen työskentely 70t
yhteensä 135t = 5op
Sisällön jaksotus
Ajoitus:
24.8. klo 12.30-15.30 (4t) video ja tehtävä pienryhmissä Työterveyshuollon toteutus ja laatu
Opintokokonaisuuden esittely ja tehtävät
19.9. klo 8.30-15.30 (8t) (lyhyet teema-alustukset)
- kuntakokeilu Salon kaupunki (klo 14.30-15.00),
asiakassuhteen merkitys (Yksityinen sektori ) ja
Työterveys ja HVA ?),
20.9. klo 12.30-15.30 (4t) (maahanmuuttajat 30min)
24.10 klo 10.15-11.45 (2t)
Sisältötietoja päivitetään vielä syyskuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Tehtävät tulee olla kaikki suoritettuina, jotta saa opintojakson suoritusmerkinnän:
Läsnäolo etäopetuksessa (arviointi HKS-HYL)
Pienryhmätehtävät (arviointi HKS-HYL)
Yksilöllinen tehtävä (arviointi 1-5) - opintojakson loppuarvosana muodostuu näiden kokonaisuudesta.
Yksilöllinen kirjallinen työ arvioidaan asteikolla 0-5 seuraavia arviointikriteerejä noudattaen:
1. Työn teoreettinen viitekehys ja lähdekirjallisuuden käyttö
2. Työn rakenne, sisältö ja jäsentely
3. Näkökulmien perustelu ja aktiivinen osallistuminen työstä käytävään keskusteluun
4. Työn tekemiseksi annettujen ohjeiden noudattaminen
Opintojakson muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.