Siirry suoraan sisältöön

Erityissosiaaliohjauksen työorientaatioitaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). (2020). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä – asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Tutkimuskirjallisuutta ja raportteja, jotka ovat ITSLEARNING-alustalla.

Opetusmenetelmät

Tapaamiset verkossa ja kampuksella

Ryhmätehtävä

Yksilötehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistapahtumat kampuksella (1 op)

Oppimistehtävä (3 op)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin.
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen.

25.10. 9.00-15.45 Opintojakson aloitus. Toteutussuunnitelma ja oppimistehtävä.
07.11. 9.00-15.45
08.11. 9.00-15.45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erityyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.

Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.

Ilmoittautumisaika

06.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

16.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Anne Puuronen
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • YERISOS22
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Opetusmenetelmät

Tapaamiset verkossa ja kampuksella

Ryhmätehtävä

Yksilötehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteinen seminaari Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa.

Asiantuntijaseminaari ja sen valmistelu.

Yksilöllinen oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistapahtumat verkossa ja kampuksella (1 op)

Asiantuntijaseminaari ja sen valmistelu (1 op)

Oppimistehtävä (3 op)

Sisällön jaksotus

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen



6.9.2023 klo 10:00 - 15.45 Syksyn opintokokonaisuuden aloitus
12.10.2023 klo 12.30 - 15.45 Orientaatio, menetelmä, työväline - sosiaalialan ammatillisen osaamisen analyysi. / AL, AP
25.10. Asiantuntijaseminaari verkossa
8.11.2023 klo 8.15-11.30 Itsenäinen työskentely pienryhmissä
9.11.2023 klo 9.00-15.30 Asiakasryhmäkohtainen seminaari erityissosiaaliohjauksesta
12.12.2023 klo 9.00 -14.00 Oppimistehtävän yhteinen käsittely

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erityyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.

Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Camilla Granholm
  • Anssi Lähde
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS21
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Opetusmenetelmät

-Ryhmätyönä toteutettava ammatillisen seminaarin suunnittelu ja toteutus
-Yksilötehtävä työorientaatioista

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Yhteistoiminnallinen oppiminen
-Orientaatioluento
-Ammattianalyysin kirjoittaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Seminaarin suunnittelu ja toteutus 2 op, hyv./hyl.
Kirjallinen tehtävä 3 op, hyl./T1-K5

Sisällön jaksotus

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

25.8.2022 klo 12.30 - 15.45 Opintojakson orientaatio
24.10.2022 klo 9.45 - 15.45 Orientaatio, menetelmä, työväline - sosiaalialan ammatillisen osaamisen analyysi. / AL
29.11.2022 klo 9.00-11.30 Asiantuntijaseminaari verkossa
klo 12.15-15.45 Oppimistehtävän yhteinen käsittely / AL, CG
5.12. 2022 Oppimistehtävän palautus It´s learningiin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T 1-2

Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.

Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H 3-4

Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti eri tyyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.

Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.