Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteetLaajuus (15 op)

Tunnus: KH00CN50

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Henri Aho
  • Katja Repo
  • Taru Kankaanpää
  • Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
  • MLIISK24
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)

Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.

Opetusmenetelmät

Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet (ryhmätentti).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa ItsLearning-oppimisympäristössä 31.3.2024 mennessä. Markkinoinnin perusteet ryhmätentti järjestetään kampuksella toukokuun taapaamiskerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, työpajatoiminta, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.

Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.

Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen

Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 26.1.2024 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.

Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiset tapaamiset 40h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
Tentteihin/testiin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Liiketoimintaosaamisen perusteet koostuu kolmesta osasta (yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet, liiketoimintasuunnitelma laskelmineen, markkinointi), jotka muodostavat 15 op:n kokonaisuuden. Nämä osa-alueet eivät ole peräkkäisiä kokonaisuuksia, vaan niitä työstetään lomittain. Opiskelija pystyy kuitenkin seuraamaan etenemistään Itslearningin arviointikirjassa. Kun osa-kokonaisuus on valmis, se merkitään hyväksytyksi Itslearningin arviointikirjaan.

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
(+ tiedonhankinnan perusteet)

Yhteiset tapaamiset:
15.1 Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
6.2. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen
27.2. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
19.3. Markkinoinnin perusteet
16.4. Kannattavuus, hinnoittelu, rahoituslaskelmat ja riskit
14.5. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi

Opintojaksoon sisältyy myös Tiedonhankinnan perusteet, joka tulee suorittaa hyväksytysti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (0-3)
Kolme henkilökohtaista oppimistehtävää (jokaisen tehtävän pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä

2. Markkinointi
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (pisteytys 0-6)
Ryhmätentin henkilökohtainen osuus (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä

3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Liiketoimintasuunnitelman raportti (ryhmätyö), (pisteytys 0-6)
Liiketoimintasuunnitelmasta laadittava posteri ja esitys posterinäyttelyssä (ryhmätyö), (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä

Pisteytettävien tehtävien lisäksi opintojaksolla tehdään pieniä tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Nämä tehtävät huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta.

Arvosana (0-5) jokaisesta 12 pisteen kokonaisuudesta muodostuu seuraavasti:
Arvosana 5 = 11-12 pistettä
Arvosana 4 = 10 pistettä
Arvosana 3 = 8-9 pistettä
Arvosana 2 = 6-7 pistettä
Arvosana 1 = 5 pistettä
Hylätty = 0-4 pistettä

Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus ja läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Opiskelijan tulee osallistua vähintään puoleen (50 %) lähiopetuksesta. Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn varsinaisten lähitapaamisten välissä. Ryhmätyöskentelyn vertaisarviointi otetaan huomioon henkilökohtaisessa arvioinnissa.
Jotta kurssista pääsee läpi, kaikki tehtävät on palautettava hyväksytysti.
Jos tehtävän palauttaa myöhässä, voi tehtävästä saada maksimissaan yhden (1) pisteen.

Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Tiedonhankinnan perusteet suoritettu hyväksytysti.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu.
Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Alle 50 % osallistuminen lähitapaamisiin.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kosar Mahmoodi
  • Eeva Lehtinen
  • Alisa Pettersson
  • Hannele Mikkola
Ryhmät
  • MLIITS23
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)

Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.

Opetusmenetelmät

Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Opintokokonaisuudesta järjestetään kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet-ryhmätentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa Itslearning-ympäristössä.
Markkinoinnin perusteet-ryhmätentti järjestetään kampuksella 23.11.2023

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.

Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.

Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen

Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 14.9.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.

Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Yhteiset tapaamiset 40h
- Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
- Tenttiin/testiin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet

Yhteiset tapaamiset:
24.8. Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
14.9. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen (+ tiedonhankinnan perusteet info)
5.10. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
3.11. Markkinoinnin perusteet
23.11. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
8.12. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi


o Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (ITSistä löytyy oma kurssialusta)
- aloitusinfo 14.9. klo 9
- ohjaus to 26.10. klo 16-17 TAI ma 30.10. klo 11.30-12.30 Teams-yhteydellä.
- tehtävät suoritettava viimeistään 19.11.2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (HYV/HYL)
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)

2. Markkinointi
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (arviointi 0-5)

3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Ryhmätyö: liiketoimintasuunnitelma (arviointi 0-5)
Henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5). Kokonaisarvosanan muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset oppimistehtävät 40 %
- liiketoimintasuunnitelma 40 %
- ryhmätentti 20 %

Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Tehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Myöhässä tulleita tehtäviä ei arvioida (=0).

Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Hylätty (0)

Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut lainkaan yhteisiin tapaamisiin.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Eeva Lehtinen
  • Taru Kankaanpää
  • Alisa Pettersson
Ryhmät
  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)

Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.

Opetusmenetelmät

Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen) ja markkinointi (ryhmätentti).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen tentti (liiketoiminnan peruskäsitteet) ja ryhmätentti (markkinointi).

Liiketoiminnan peruskäsitteet on tentti, joka suoritetaan verkossa 28.2. mennessä.
Markkinoinnin ryhmätentti 17.4. Salo IoT Campuksella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.

Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.

Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen

Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 31.1.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.

Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiset tapaamiset 40h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Liiketoimintaosaamisen perusteet koostuu kolmesta osasta (yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet, liiketoimintasuunnitelma laskelmineen, markkinointi), jotka muodostavat 15 op:n kokonaisuuden. Nämä osa-alueet eivät ole peräkkäisiä kokonaisuuksia, vaan niitä työstetään lomittain. Opiskelija pystyy kuitenkin seuraamaan etenemistään Itslearningin arviointikirjassa. Kun osa-kokonaisuus on valmis, se merkitään hyväksytyksi Itslearningin arviointikirjaan.

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet

Yhteiset tapaamiset:
16.1 Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
6.2. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen
27.2. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
20.3. Markkinoinnin perusteet
17.4. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
15.5. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

25 % yhteiset tapaamiset Salo IoT Campuksella
25 % henkilökohtaiset oppimistehtävät
25 % liiketoimintasuunnitelma ja muut ryhmätehtävät
25 % tentit

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5).

Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja poissaolot vaikuttavat arvosanaa alentavasti.
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta opintojaksosta pääsee läpi. Tehtävän palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu.
Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut lainkaan yhteisiin tapaamisiin.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.