Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Eeva Lehtinen
- Taru Kankaanpää
- Alisa Pettersson
- Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
- Opintojakso
- KH00CN50
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Liiketoimintaosaamisen perusteet koostuu kolmesta osasta (yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet, liiketoimintasuunnitelma laskelmineen, markkinointi), jotka muodostavat 15 op:n kokonaisuuden. Nämä osa-alueet eivät ole peräkkäisiä kokonaisuuksia, vaan niitä työstetään lomittain. Opiskelija pystyy kuitenkin seuraamaan etenemistään Itslearningin arviointikirjassa. Kun osa-kokonaisuus on valmis, se merkitään hyväksytyksi Itslearningin arviointikirjaan.
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
Yhteiset tapaamiset:
16.1 Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
6.2. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen
27.2. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
20.3. Markkinoinnin perusteet
17.4. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
15.5. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.
Sisältö
- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)
Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.
Opetusmenetelmät
Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen) ja markkinointi (ryhmätentti).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen tentti (liiketoiminnan peruskäsitteet) ja ryhmätentti (markkinointi).
Liiketoiminnan peruskäsitteet on tentti, joka suoritetaan verkossa 28.2. mennessä.
Markkinoinnin ryhmätentti 17.4. Salo IoT Campuksella.
Kansainvälisyys
Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen
Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 31.1.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.
Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteiset tapaamiset 40h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia