Fräscha upp din svenskaLaajuus (3 op)
Tunnus: 3011515
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 16.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Simola
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Materiaali on itslearningissä ja se on sähköistä.
Opiskelija voi halutessaan käyttää oman opiskelunsa lisätukena ruotsin kielen oppikirjoja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Täysin itsenäinen eteneminen / itsenäisen etenemisen tukena opettajan ja ryhmän verkkotaapaamiset, oman oppimisen reflektointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, 135 h.
Opintojakso on ajoitettu kahdeksalle viikolle, n. 17 työtuntia / vko.
Oppimistehtävät (7) itslearningissä
suullinen ja kirjallinen henkilöesittely (mm. harrastukset, elämänpiiri, kesätyöt, aiemmat opinnot jne.), tutustuminen, haastattelu, vuorovaikutteisuus
Puhuminen, ääntäminen
kieliopin tehokertaus
tekstinymmärtäminen ja tekstintuottaminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat)
kuullunymmärtäminen
oman oppimisen ja etenemisen reflektointi (videopäiväkirja itslearningin e-portfolio)
Yhden oppimistehtäväkokonaisuuden työtuntimäärä on noin 19 h sisältäen:
huolellisen tutustumisen tehtävänantoon ja sen tavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oppimispäiväkirjan oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on tehnyt kaikki opintojakson tehtävät tarkasti ohjeiden mukaisesti ja oikea-aikaisesti.
Tehtävissä määritellyt osaamistavolitteet on saavutettu siten, että ne vastaavat taitotasoa A2,B1.
https://europa.eu/europass/system/files/2020-05/CEFR%20self-assessment%20grid%20FI.pdf
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla kerrataan ruotsin kielen peruskielioppia, sanastoa, suullista ja kirjallista ilmaisua. Lisäksi tutustutaan alueisiin, joissa ruotsin kielestä on etua (Svenskfinland, Pohjoismaat). Tärkeänä osana opintojaksoa on myös tekniikan hyödyntäminen kielen opiskelussa (verkossa olevien sovellustun ja käännösohjelmien hyödyntäminen, Turun AMKin MOT-sanakirja)
Opintojaksolla luodaan hyvä pohja ja motivaatioa Svenska i arbetslivet -opintojaksolle.
Suoritustapoja on kaksi:
1) täysin itsenäinen eteneminen annetun aikataulutuksen ja tehtävien puitteissa
2) tehtävien täysin itsenäisen suorittamisen tukena opettajan ja ryhmän jäsenten verkkotapaamisia, jossa on mahdollista saada ohjausta.
Verkkotapaamisten aikataulu: (alla olevaa aikataulua voidaan muokata yhdessä sopien)
ma 23.10. klo 16-17
ma 6.11. klo 16-17
ti 7.11. klo 16-17
ti 28.11. klo 16-17
Suoritustavan valinta tapahtuu opintojakson alkaessa itslearningissä viikolla 43.
Verkkotapaamisiin ilmoittaudutaan ennakkoon sitovasti.
Opintojakso ajoittuu viikoille 43-50.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu itslearningissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia opintojakson tehtäviä tarkasti ohjeiden mukaisesti eikä oikea-aikaisesti.
Tehtävissä määritellyt osaamistavolitteita ei ole saavutettu siten, että ne vastaisivat taitotasoa A2,B1.
https://europa.eu/europass/system/files/2020-05/CEFR%20self-assessment%20grid%20FI.pdf
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 12.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
LTOPS23HLTOPS23H
-
LTOPS23DLTOPS23D
-
LTOPS23ELTOPS23E
-
LTOPS23FLTOPS23F
-
LTOPS23GLTOPS23G
-
LTOPS23CLTOPS23C
-
LTOPS23ALTOPS23A
-
LTOPS23BLTOPS23B
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai myöh.
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä suullisia ja kirjallisia oppimistehtäviä itsenäisesti, pari- tai ryhmätöinä, tekemällä opetusta tukevia itsenäisiä tehtäviä sekä verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitentti viikolla 43 (50%) / uusinta viikolla 48
Lopputentti viikolla 49 (50%) / uusinta tammikuussa 2024
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, itsenäisesti tehtävissä verkkotehtävissä opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
22 h opetusta ja henkilökohtaista ohjausta.
Viikoittaiset, itsenäisesti tehtävät kotitehtävät
Itsenäistä työskentelyä = harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Hyväksytty: Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin. Opiskelija on tehnyt opintojakson vaadittavat tehtävät eikä hänellä ole liikaa poissaoloja (väh. 75 % läsnäolo).
Sisällön jaksotus
Opintojaksoa suositellaan ruotsin kielen lähtötasotestin tuloksen perusteella PLIITS23, PMYYNS23,PLMWES23 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 50. Välitentti viikolla 43, lopputentti viikolla 49.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tenttioikeuden ja hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (väh. 75%), kaikkien verkkotehtävien (6 osiota) palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan. Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät (edellytys lopputenttiin pääsemiseksi), oman oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 75 %).
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Simola
Ryhmät
-
LTOPS23ILTOPS23I
-
LTOPS23JLTOPS23J
-
LTOPS23KLTOPS23K
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Sähköinen materiaali itslearningissä. Lisätukena ruotsin kielen kertaukseen opiskelija voi myös käyttää ruotsin kielen oppikirjoja ja kielioppikirjaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähi- ja etätapaamisista sekä itsenäisesti verkossa suoritettavista tehtävistä.
Koko opintojakson ajan reflektoidaan omaa oppimista ja edistystymistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi itslearningissä tehtävää testiä -
1) 31.10.2023
2) 5.12.2023
Mahdollinen uusintakerta sovitaan erikseen tammikuulle 2024.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h koostuu kuten alla kuvattu
8 x 2h =16 h yhteistä työskentelyä kampuksella ja ZOOMissa
Oppimistehtävät itslearningissä 7 x n. 17 h = n. 120 h
yhden oppimistehtäväkokonaisuuden työtuntimäärä on noin 17 h sisältäen:
huolellisen tutustumisen tehtävänantoon ja sen tavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oppimispäiväkirjan oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
OPPIMISTEHTÄVÄT
1) suullinen ja kirjallinen henkilöesittely (mm. harrastukset, elämänpiiri, kesätyöt, aiemmat opinnot jne.), tutustuminen, haastattelu, vuorovaikutteisuu
2) Puhuminen, ääntäminen
3) kieliopin tehokertaus
4) tekstinymmärtäminen ja tekstintuottaminen, sanaston vahvistaminen ja laajennus
5) maatietous (omavalintainen aihe) (Svenskfinland,Pohjoismaat)
6) kuullunymmärtäminen
7) oman oppimisen ja etenemisen reflektointi (videopäiväkirja itslearningin e-portfolio)
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla kerrataan ruotsin kielen peruskielioppia, sanastoa, suullista ja kirjallista ilmaisua. Lisäksi tutustutaan alueisiin, joissa ruotsin kielestä on etua (Svenskfinland, Pohjoismaat). Tärkeänä osana opintojaksoa on myös tekniikan hyödyntäminen kielen opiskelussa (verkossa olevien sovellustun ja käännösohjelmien hyödyntäminen, Turun AMKin MOT-sanakirja)
Opintojaksolla luodaan hyvä pohja ja motivaatiota Svenska i arbetslivet -opintojakson suorittamiseen.
Vko 37 12.9. klo 14-16 kampus
Vko 38 itslearning
Vko 39 26.9. klo 8-10 ZOOM
Vko 40 3.10. klo 14-16 kampus
Vko 41 itslearning
Vko 42 SYYSLOMA
Vko 43 klo 24.10. klo 15-17 ZOOM
Vko 44 31.10. klo 15-17 kampus
Vko 45 itslearning
Vko 46 itslearning
Vko 47 21.11. klo 14-16 ZOOM
Vko 48 itslearning
Vko 49 5.12. klo 14-16 ZOOM
Vko 50 klo 14-16 kampus JULFEST
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionnin kohteet:
aktiivinen läsnäolo (75%) yhteisissä tapaamisissa kampuksella ja verkossa
HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
oppimistehtävät (0-5 ja HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY)
kaksi testiä (0-5)
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ei ole tehty annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaisesti, eikä osaaminen ole osaamistavoitteiden mukaista.
Testien pistemäärä on alle 50% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Annetut tehtävät on pääosin tehty ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti ja osaamistavoitteet on saavutettu tyydyttävästi.
Testien pistemäärä on 50-60% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lähes kaikki annetut tehtävät on tehty ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti ja osaamistavoitteet on saavutettu hyvin.
Testien pistemäärä on 70-90% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki annetut tehtävät on tehty täysin ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti ja osaamistavoitteiet on saavutettu kiitettävästi.
Testien pistemäärä on 95-100% kokonaispistemäärästä.
Ilmoittautumisaika
24.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
23.08.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Heli Söderlund-Laihinen
Ryhmät
-
PAUTOS23Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka S23
-
PTUTAS23Tuotantotalous
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Rautamo - Wallinheimo. Jobbsnack. Finnlectura. https://finnlectura.fi/oppimateriaalit/ruotsi/jobbsnack/#jobbsnack-digikirja-6-kk-onl
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä suullisia ja kirjallisia oppimistehtäviä itsenäisesti, pari- tai ryhmätöinä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lopputentti viikolla 48 (50%) / uusinta tammi-helmikuussa 2024
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, itsenäisissä verkkotehtävissä opiskelija kohentaa sanastoa ja rakenteiden hallintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
18h opetusta + kirjallinen lopputentti
Viikoittaiset, itsenäiset verkkotehtävät, joista osa palautettavia
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Hyväksytty: Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin. Opiskelija on tehnyt opintojakson vaadittavat tehtävät eikä hänellä ole liikaa poissaoloja (väh. 75 % läsnäolo).
Sisällön jaksotus
Opintojaksoa suositellaan ruotsin kielen lähtötasotestin tuloksen perusteella. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 48. Lopputentti viikolla 48.
Viestintäkanava ja lisätietoja
- Teams -verkkokurssi
- Tenttioikeuden ja hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (väh. 75%) ja kaikkien verkkotehtävien palauttamista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti, määräajassa palautetut verkkotehtävät, ja aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 75 %). Hyväksytty/ hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Kirjallinen tentti hylätty (alle 50% maksimipistemäärästä)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
> Hyväksytty
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Kirjallinen tentti hyväksytty (50% maksimipistemäärästä)
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
LTOPS22ALTOPS22A
-
LTOPS22DLTOPS22D
-
LTOPS22ELTOPS22E
-
LTOPS22BLTOPS22B
-
LTOPS22CLTOPS22C
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
-
LTOPS22GLTOPS22G
-
LTOPS22HLTOPS22H
-
LTOPS22FLTOPS22F
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Oppimateriaalit
Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai myöh.
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä opetusta tukevia verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitentti viikolla 43 (40%) / uusinta viikolla 49
Lopputentti viikolla 49 (60%) / uusinta tammikuussa 2023
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, digiopetuksessa opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
24 h opetusta ja henkilökohtaista ohjausta.
Itsenäistä työskentelyä = harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ruotsin kielen tukikurssi PLIITS22, PMYYNS22, PMMWES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 36 ja päättyy viikolla 48. Tentti viikolla 49.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (75%), kaikkien verkkotehtävien (6 osiota) palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan. Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät (edellytys lopputenttiin pääsemiseksi), oma oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 75 %).
Hylätty (0)
Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kosar Mahmoodi
- Anniina Vainio
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
MLIITS22Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.01.2022 - 04.04.2022
Ajoitus
25.04.2022 - 19.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pirjo Kavander-Agge
Ryhmät
-
MLIISK22Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.
Sisällön jaksotus
Fräscha upp din svenska toteutuu ajalla 25.04.2022 - 19.06.2022 ItsLearning ympäristössä.
Kurssi toteutuu oppimisympäristön viikkokohtaisina tehtävinä ja jokaisen opiskeluviikon työskentely todennetaan opiskelijan pitämänä tehtäväpäiväkirjana.
Kurssi keskittyy kertaamaan ja vahvistamaan ruotsin kielen
-kirjallista osaamista
-suullista osaamista
-kuullun ymmärtämistä
-sanaston hallintaa
-kieliopin hallintaa
Arviointiasteikko
H-5