Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011515-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 12.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 12.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Björkberg-Suominen

Ryhmät

  • LTOPS23H
    LTOPS23H
  • LTOPS23D
    LTOPS23D
  • LTOPS23E
    LTOPS23E
  • LTOPS23F
    LTOPS23F
  • LTOPS23G
    LTOPS23G
  • LTOPS23C
    LTOPS23C
  • LTOPS23A
    LTOPS23A
  • LTOPS23B
    LTOPS23B
  • 27.11.2023 10:00 - 12:00, Fräscha upp din svenska 3011515-3020
  • 27.11.2023 14:00 - 16:00, Fräscha upp din svenska 3011515-3020
  • 30.11.2023 14:00 - 16:00, Fräscha upp din svenska 3011515-3020
  • 05.12.2023 14:00 - 16:00, Fräscha upp din svenska 3011515-3020 TENTTI

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin seuraamaan tulevia pakollisia ruotsin opintojaksoja. Opintojaksoa suositellaanniille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi.

Oppimateriaalit

Timo Jokisalo, Ritva Minni: ReFlex - uppdatera din svenska. Otava 2011 tai myöh.
Valitut osat verkkomateriaalista https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/
Lisäksi opettajan omaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla opetukseen, tekemällä suullisia ja kirjallisia oppimistehtäviä itsenäisesti, pari- tai ryhmätöinä, tekemällä opetusta tukevia itsenäisiä tehtäviä sekä verkkotehtäviä ja reflektoimalla omaa edistymistä oppimispäiväkirjassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välitentti viikolla 43 (50%) / uusinta viikolla 48
Lopputentti viikolla 49 (50%) / uusinta tammikuussa 2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja, itsenäisesti tehtävissä verkkotehtävissä opiskelija kohentaa rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Omaa oppimista reflektoidaan henkilökohtaisessa oppimispäiväkirjassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

22 h opetusta ja henkilökohtaista ohjausta.

Viikoittaiset, itsenäisesti tehtävät kotitehtävät
Itsenäistä työskentelyä = harjoitustehtäviä verkkotehtävinä
Viisi oppimispäiväkirjamerkintää.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Hyväksytty: Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin. Opiskelija on tehnyt opintojakson vaadittavat tehtävät eikä hänellä ole liikaa poissaoloja (väh. 75 % läsnäolo).

Sisällön jaksotus

Opintojaksoa suositellaan ruotsin kielen lähtötasotestin tuloksen perusteella PLIITS23, PMYYNS23,PLMWES23 vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään niin, että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä ja osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet.
Tarkoituksena on auttaa opiskelijaa selviytymään myöhemmistä pakollisista opinnoista.
Opintojakso alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 50. Välitentti viikolla 43, lopputentti viikolla 49.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tenttioikeuden ja hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (väh. 75%), kaikkien verkkotehtävien (6 osiota) palauttamista ja viittä merkintää oppimispäiväkirjaan. Kielitaitotaso A2, ks. eurooppalainen viitekehys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi kirjallista tenttiä, määräajassa palautetut verkkotehtävät (edellytys lopputenttiin pääsemiseksi), oman oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjassa sekä aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh 75 %).

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä kieltä edes yksinkertaisissa tilanteissa eikä pysty tuottamaan ruotsinkielisiä lauseita. Opiskelija ei tee opintojakson vaadittavia tehtäviä tai hänellä on liikaa poissaoloja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä hyvin yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, ymmärtämään ja tuottamaan lyhyitä lauseita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään ja ymmärtämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä melko monipuolisesti arki- ja työelämän tavallisissa tilanteissa. Hän myös hallitsee ruotsin kielen rakenteet melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä ymmärrettävästi ja luontevasti useimmissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee hyvin ruotsin kielen rakenteet.