Siirry suoraan sisältöön

Johdatus kirjastoammattilaisuuteenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BR43

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.10.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 07.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • OSKIMOK24
    Kirjaston moniosaajat
  • MKITIS24
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Oppimateriaalit

Oppimateriaali tarkentuu opetuksen alussa

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät
- työelämäyhteistyö (vieraileva luennoija)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opintojakso sisältää lähiopetustuntien lisäksi itsenäisiä tehtäviä sekä ryhmä / pari tehtäviä.
Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Tapaamiset:
Opetus verkossa
25.9. klo 8.30 -11
9.10. klo 8.30 -11
30.10. klo 8.30 -11
27.11. klo 8.30 -11

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS Learning kurssipohja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 22.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Oppimateriaalit

Tarkentuu opetuksen alkaessa ja kerrotaan opintojakson ensimmäisenä päivänä ja kurssin Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Tapaamiset:
22.8. klo 13-16 kampuksella
21.9. klo 13-16 verkossa
5.10. klo 9.15 - 12.00 verkossa
27.10. klo 9.15 - 12.00 verkossa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kussin arvioitavat tehtävät:
1x paritehtävä
2 x ryhmätyö
2 x yksilötehtävä

Arvosanan muodostuminen:
14-15 pistettä = 5
12-13 pistettä = 4
10-11 pistettä = 3
8-9 pistettä = 2
6-7 pistettä = 1
0-5 pistettä = hylätty

Tehtävät kerryttävät pisteitä max 15 pistettä, joista muodostuu arvosana h-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Oppimateriaalit

Tarkenuu opetuksen alkaessa

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen suomeksi että englanniksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kussin tehtävät:
2 x ryhmätyö
3 x yksilötehtävä

Tehtävät kerryttävät pisteitä max 13 pistettä, joista muodostuu arvosana h-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
0-4 pistettä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Pisteitä 5-7

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.
pisteitä 8-11

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa
Pisteitä 12-13

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 24.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä 
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet 

Sisältö

- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Oppimateriaalit

Lovio, Maisa ja Tiihonen Vuokko 2005: Kirjaston asiakaspalvelu BJT Kirjastopalvelu,Helsinki
Laura Hokkanen (toim.) 2015: Sosiaalinen kirjasto. Avain. Helsinki
Maunu, Ulla-Maija 2011: Asiakkaan kirjasto. Teoksessa Kirjasto 2012. Toim. Päivi Almgren ja Päivi Jokitalo

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/ paritehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kurssilla tutustutaan Suomen kansalliseen kirjastoverkkoon ja yleisten kirjastojen toimintaympäristöön. Perehdytään kirjastotyössä tarvittaviin taitoihin ja osaamiseen. Tutustutaan kirjastojen luokitusjärjestelmiin sekä ammattitermistöön. Perehdytään kirjaston asiakaspalvelussa toimimiseen sekä suomeksi että englanniksi.

Ajoitus:
10.1 ennakkotehtävä ITs learnig -alustalla
13.1. verkkotapaaminen klo 13-16
10.2. verkkotapaaminen klo 13-16
3.3. verkkotapaaminen klo 13-16
17.3. verkkotapaamien klo 13-16
24.3. viimeisen tehtävän / tentin palauttaminen


Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet

Opintojakson sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt.
Tehtävät ja arviointi kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävissä asiaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eiikä asia välity täysin tehtävästä
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Itsereflektio puuttuu
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin, epäolennaista asiaa on vähän tai ei ollenkaan. .
Omakohtainen reflektio saattaa puuttua.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävissä tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen.
Osallistunut ryhmätehtävien tekemiseen ja jakaa tietoa muiden kanssa