Lukemaan innostaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- lukupiirin suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MKITIS21Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- lukupiirin suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
DKITIS22Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- lukupiirin suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
DKITIS21Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- lukupiirin suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lukupiirin suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.