Siirry suoraan sisältöön

Lukemaan innostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS67-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus

Opettaja

  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • DKITIS24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
  • 16.01.2025 13:00 - 16:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007
  • 06.02.2025 13:00 - 16:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007
  • 07.03.2025 13:00 - 16:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007
  • 17.04.2025 09:00 - 12:00, Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa

Sisältö

Monilukutaidot 
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen

Oppimateriaalit

https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 135 h
Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h

Sisällön jaksotus

Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen + kirjavinkkaus 60%
Muut tehtävät 40%

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.