Lukemaan innostaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS67-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 13.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 18.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Pauliina Isomäki
- Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- KH00BS67
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
To 06.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007 |
Etä
|
Pe 07.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
To 17.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lukemaan innostaminen KH00BS67-3007 |
Etä
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen :
- sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen
- toiminnalliset lukemaan innostamisen menetemät
- kirjavinkkaus
Selkokieleen ja monilukutaidon käsitteeseen tutustuminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
Osaa edistää monilukutaitoja eri asiakasryhmille
Ymmärtää selkokielen perusteet
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen
Osaa arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
Monilukutaidot
Selkokieli
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaitojen syventäminen
Oppimateriaalit
https://www.lukulux.fi/
Virtanen, H. Selkokielen käsikirja. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.992165137205970
tai
Leskelä, L. Selkokieli: saavutettavan kielen opas. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995234507205970
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning by doing
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Sanataidetyöpajan suunnittelu ja vetäminen 70 h
Muut tehtävät 55 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työpajapäiväkirja 50% kurssin arvosanasta
Selkokielinen ohje 30% kurssin arvosanasta
Muut tehtävät 20% kurssin arvosanasta (Arvioi kirjavinkkauksia; Kirjavinkkauksen käsikirjoitus; Toiminnalliset menetelmät työpajan suunnitelma; Keskustelut 1 ja 2)
kaikki “muut tehtävät” tehty: 5
vähintään 3 “muuta” tehty: 3
2 “muuta” tehty: 1 (huom! kirjavinkkauksen käsikirjoitus ja työpajojen suunnitelma ovat pakollisia tehtäviä)
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan tehtävissä, raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan tehtävät ja raportit ovat selkeitä ja niissä on relevanttia sisältöä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.