Chamber music/ Ensemble 3rd yearLaajuus (5 cr)
Code: 2032190
Credits
5 op
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hallitsee oman instrumenttinsa kannalta keskeisissä kokoonpanoissa soittamisen/laulamisen tekniset ja tyylilliset vaatimukset
- tuntee oman instrumentin kannalta keskeisten kokoonpanojen perusohjelmiston
- ilmaista omaa taiteellista näkemystään osana erilaista kokoonpanoa (orkesteri, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, lied-duo, jne…)
- asettua vastuullisesti erilaisiin kokoonpanoihin
- toimia rakentavasti muiden instrumenttien ammattilaisten kanssa
- tunnistaa ammattimuusikolta edellytettävät valmiudet eri kokoonpanoissa toimimiseen
- etsiä ja suunnitella ohjelmistoja erilaisille kokoonpanoille
- arvioida ohjelmiston vaativuutta/sopivuutta itselleen muusikkona sekä oppilailleen toimiessaan pedagogina
- organisoida yhteismusisoinnin harjoittelua ja siihen tarvittavan ajan käyttöä yhteistyössä muiden yhtyeessä soittavien ja laulavien ja/tai omien oppilaidensa kanssa
Content
Erilaisissa kokoonpanoissa soittaminen/laulaminen.
Enrollment
30.11.2022 - 19.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
0 - 5
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Eveliina Kytömäki
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hallitsee oman instrumenttinsa kannalta keskeisissä kokoonpanoissa soittamisen/laulamisen tekniset ja tyylilliset vaatimukset
- tuntee oman instrumentin kannalta keskeisten kokoonpanojen perusohjelmiston
- ilmaista omaa taiteellista näkemystään osana erilaista kokoonpanoa (orkesteri, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, lied-duo, jne…)
- asettua vastuullisesti erilaisiin kokoonpanoihin
- toimia rakentavasti muiden instrumenttien ammattilaisten kanssa
- tunnistaa ammattimuusikolta edellytettävät valmiudet eri kokoonpanoissa toimimiseen
- etsiä ja suunnitella ohjelmistoja erilaisille kokoonpanoille
- arvioida ohjelmiston vaativuutta/sopivuutta itselleen muusikkona sekä oppilailleen toimiessaan pedagogina
- organisoida yhteismusisoinnin harjoittelua ja siihen tarvittavan ajan käyttöä yhteistyössä muiden yhtyeessä soittavien ja laulavien ja/tai omien oppilaidensa kanssa
Content
Erilaisissa kokoonpanoissa soittaminen/laulaminen.
Assessment criteria, approved/failed
To pass the course, the student needs to:
rehearse the repertoire alone and together with the duo partner
attend to the group lessons
share the scores online as agreed on the course
edit, translate and share the material needed for the concert programs and marketing
perform in the final concert (or in another occasion if the attending to the final concert is impossible due to illness or other force majeure)
Content scheduling
The subject for the spring semester is La mélodie française. During the course the students will get to know the French mélodie repertoire in different eras, composers, poets and the phonetics. The teacher will chose the repertoire for the course.
Seminar teaching only - flexible schedule
Schedule:
French phonetics lectures on the project week, teacher Leena Kotka (C207 Crichton foaje)
Tue 7.2. 10-11.30
Thu 9.2. 10-11.30
– present all the voice students (not only the lied course singers), pianists are welcome
Short individual phonetics sessions for the lied course singers with Leena
Tue 14.2. ja Thu 16.2. before noon
- schedule will be agreed during the phonetics lectures on the previous week
Lied course:
Start info (NB! The date has changed) Tue 7.2. at 11.30 (after the phonetics lecture C207 Crichtonin foajé)
Teaching:
Fri 17.2. at 14-17 at A224
Fri 3.3.
Fri 10.3.
Fri 17.3.
Fri 31.3.
During the project week wrapping up the course:
Tue 11.4. klo 10-13 Crichton
Thu 13.4. klo 10-13 Crichton
Fri 14.4. klo 11-13 Crichton DRESS REHEARSAL
Wed 19.4. klo 18 concert Crichton (sound-checks 17-18)
In addition the course repertoire will be performed in the French concerts on Mon 8.5. at Sigyn and Wed 10.5. at Crichton.
Enroll in the course in Peppi latest 19.12. The teacher will then do the final decisions and form the duos.
Credits will be earned based on the amount of work done and the repertoire, usually 2-3 credits.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
After passing the course the student:
is able to rehearse and prepare lied repertoire as part of the lied duo
has gained experience and confidence as performer and interpreter
knows the repertoire studied by the other students on the course and is familiar to the Swedish lied repertoire in general
has the ability to analyse and comment on the text and the music as well as its vocal and piano parts and their relations in different eras
Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Timing
01.08.2022 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
0 - 5
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
- English
Teachers
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hallitsee oman instrumenttinsa kannalta keskeisissä kokoonpanoissa soittamisen/laulamisen tekniset ja tyylilliset vaatimukset
- tuntee oman instrumentin kannalta keskeisten kokoonpanojen perusohjelmiston
- ilmaista omaa taiteellista näkemystään osana erilaista kokoonpanoa (orkesteri, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, lied-duo, jne…)
- asettua vastuullisesti erilaisiin kokoonpanoihin
- toimia rakentavasti muiden instrumenttien ammattilaisten kanssa
- tunnistaa ammattimuusikolta edellytettävät valmiudet eri kokoonpanoissa toimimiseen
- etsiä ja suunnitella ohjelmistoja erilaisille kokoonpanoille
- arvioida ohjelmiston vaativuutta/sopivuutta itselleen muusikkona sekä oppilailleen toimiessaan pedagogina
- organisoida yhteismusisoinnin harjoittelua ja siihen tarvittavan ajan käyttöä yhteistyössä muiden yhtyeessä soittavien ja laulavien ja/tai omien oppilaidensa kanssa
Content
Erilaisissa kokoonpanoissa soittaminen/laulaminen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Enrollment
02.07.2022 - 16.09.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
0 - 5
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Arts Academy
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Eveliina Kytömäki
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hallitsee oman instrumenttinsa kannalta keskeisissä kokoonpanoissa soittamisen/laulamisen tekniset ja tyylilliset vaatimukset
- tuntee oman instrumentin kannalta keskeisten kokoonpanojen perusohjelmiston
- ilmaista omaa taiteellista näkemystään osana erilaista kokoonpanoa (orkesteri, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, lied-duo, jne…)
- asettua vastuullisesti erilaisiin kokoonpanoihin
- toimia rakentavasti muiden instrumenttien ammattilaisten kanssa
- tunnistaa ammattimuusikolta edellytettävät valmiudet eri kokoonpanoissa toimimiseen
- etsiä ja suunnitella ohjelmistoja erilaisille kokoonpanoille
- arvioida ohjelmiston vaativuutta/sopivuutta itselleen muusikkona sekä oppilailleen toimiessaan pedagogina
- organisoida yhteismusisoinnin harjoittelua ja siihen tarvittavan ajan käyttöä yhteistyössä muiden yhtyeessä soittavien ja laulavien ja/tai omien oppilaidensa kanssa
Content
Erilaisissa kokoonpanoissa soittaminen/laulaminen.
Assessment criteria, approved/failed
To pass the course, the student needs to:
rehearse the repertoire alone and together with the duo partner
attend to the group lessons
share the scores online as agreed on the course
edit, translate and share the material needed for the concert programs and marketing
perform in the final concert (or in another occasion if the attending to the final concert is impossible due to illness or other force majeure)
Content scheduling
The subject for the fall semester is Svenska romanser. During the course the students will get to know the Swedish lied repertoire in different eras, composers, poets and the phonetic. The teacher will chose the repertoire for the course, but you can make your own suggestions.
Seminar teaching only - group lessons on Fri 2-5 pm. at classroom A224 – flexible schedule
Enroll in the course in Peppi. The teacher will then do the final decisions and form the duos.
First meeting Fri 23.9. 2pm A224
Final concert Thu 8.12. at 18 Sibelius museum (rehearsing from 16.30)
Credits will be earned based on the amount of work done and the repertoire, usually 2-3 credits
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment methods and criteria
After passing the course the student:
is able to rehearse and prepare lied repertoire as part of the lied duo
has gained experience and confidence as performer and interpreter
knows the repertoire studied by the other students on the course and is familiar to the Swedish lied repertoire in general
has the ability to analyse and comment on the text and the music as well as its vocal and piano parts and their relations in different eras