Siirry suoraan sisältöön

Diagnostiikan mittaukset ja analysointiLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BO35

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata diagnostisten mittausten ja analyysien erityispiirteet, laitteet, laitteistot ja tekniikat.
Opiskelija osaa kuvata ja suorittaa keskeisimpiä diagnostiikan analyysejä.

Sisältö

Yleiset diagnostiikan mittalaitteet ja -tekniikat.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 30.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Kari Haajanen
  • Sari Airenne
Ryhmät
  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata diagnostisten mittausten ja analyysien erityispiirteet, laitteet, laitteistot ja tekniikat.
Opiskelija osaa kuvata ja suorittaa keskeisimpiä diagnostiikan analyysejä.

Sisältö

Yleiset diagnostiikan mittalaitteet ja -tekniikat.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla kurssin Itslearning -alustalla.

Opetusmenetelmät

-Itsenäinen tiedonhankinta tieteellisestä kirjallisuudesta
-Erilaiset oppimistehtävät
-Laboratoriotyöskentely
-Käytännän esimerkit työelämästä (mahdollinen yritysvierailu ja/tai vierailijaluennoitsijat teollisuudesta)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Ryhmissä ja itsenäisesti tapahtuva työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on henkilökohtaisia ja ryhmän oppimistehtäviä sekä käytännön laboratoriotyöskentelyä.


Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 133,5 h.

Sisällön jaksotus

- Diagnostisten mittausten periaate (in vitro diagnostiikka)
- Mittaustulosten analysointimenetelmät
- Diagnostisen mittausten käytännön sovellukset


Kurssi sisältää sekä teoriaopintoja että laboratorioharjoituksia.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeainoistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 14.02.2023

Ajoitus

31.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Kari Haajanen
  • Sari Airenne
Vastuuopettaja

Sari Airenne

Ryhmät
  • MKEMIK21
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata diagnostisten mittausten ja analyysien erityispiirteet, laitteet, laitteistot ja tekniikat.
Opiskelija osaa kuvata ja suorittaa keskeisimpiä diagnostiikan analyysejä.

Sisältö

Yleiset diagnostiikan mittalaitteet ja -tekniikat.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla kurssin Itslearning -alustalla.

Opetusmenetelmät

- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen (oppimistehtävät)
- Kontaktipäivät
--- Ryhmätehtävän esittäminen
--- laboratoriotyöskentely
--- Asiantuntijaluennot teollisuudesta
--- Yritysvierailu

- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Ryhmissä ja itsenäisesti tapahtuva työskentely
-Erilaiset oppimistehtävät
-Laboratoriotyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lisäksi on varattu aikaa ryhmissä / itsenäisesti työskentelyyn ja oppimistehtävien suorittamiseen.

Sisällön jaksotus

- Diagnostisten mittausten periaate (in vitro diagnostiikka)
- Mittaustulosten analysointimenetelmät
- Diagnostisen mittausten käytännön sovellukset


Kurssi sisältää sekä teoriaopintoja että laboratorioharjoituksia.

Lähipäivät totetutetaan 31.1, 2.3, 30.3 ja 2.5

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeainoistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 04.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Sari Airenne
  • Jani Pelkonen
Vastuuopettaja

Jani Pelkonen

Ryhmät
  • MKEMIS20
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata diagnostisten mittausten ja analyysien erityispiirteet, laitteet, laitteistot ja tekniikat.
Opiskelija osaa kuvata ja suorittaa keskeisimpiä diagnostiikan analyysejä.

Sisältö

Yleiset diagnostiikan mittalaitteet ja -tekniikat.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla kurssin Itslearning -alustalla.

Opetusmenetelmät

- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen (oppimistehtävät)
- Kontaktipäivät
--- Ryhmätehtävän esittäminen
--- laboratoriotyöskentely
--- Asiantuntijaluennot teollisuudesta
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Ryhmissä ja itsenäisesti tapahtuva työskentely
-Erilaiset oppimistehtävät
-Laboratoriotyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivät totetutetaan 20.9, 4.10 ja 25.10.

Lisäksi on varattu aikaa ryhmissä / itsenäisesti työskentelyyn ja oppimistehtävien suorittamiseen.

Sisällön jaksotus

- Diagnostisten mittausten periaate (in vitro diagnostiikka)
- Mittaustulosten analysointimenetelmät
- Diagnostisen mittausten käytännön sovellukset


Kurssi sisältää sekä teoriaopintoja että laboratorioharjoituksia.

Lähipäivät totetutetaan 20.9, 4.10 ja 25.10.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää ennakkotehtävän (tulee olla palautettuna 19.09 mennessä)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin.
Tehtäviin annetaan tehtäväkohtaiset arviointikriteerit opintojakson alussa.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa lähdeainoistoja tarkoituksenmukaisella tavalla.