Siirry suoraan sisältöön

Sirkuksen opetusharjoittelu 2bLaajuus (3 op)

Tunnus: 2011458

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille
- arvioida omaa työskentelyään
- arvioida ja edistää oppilaidensa oppimista
- työskennellä opetustyössä vuorovaikutuksellisesti assistentin ja opettajan rooleissa

Sisältö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille. Harjoittelu jakautuu orientoivaan harjoitteluun, perusharjoitteluun ja syventävään harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu ja perusharjoittelu tapahtuvat Taideakatemian sirkuksen opetusharjoittelukoulussa sirkuksen palvelutoimintana. Orientoivassa harjoittelussa opiskelija toimii sirkusammattilaisopettajan assistenttina ja perusharjoittelussa parin kanssa ohjaajatiiminä ohjaavan opettajan tutoroinnissa. Syventävä harjoittelu tapahtuu sirkuskouluissa sirkustaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa.Syventävässä harjoittelussa opiskelija toimii sirkusopetuksesta vastaavana ohjaajana.

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTEASS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille
- arvioida omaa työskentelyään
- arvioida ja edistää oppilaidensa oppimista
- työskennellä opetustyössä vuorovaikutuksellisesti assistentin ja opettajan rooleissa

Sisältö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille. Harjoittelu jakautuu orientoivaan harjoitteluun, perusharjoitteluun ja syventävään harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu ja perusharjoittelu tapahtuvat Taideakatemian sirkuksen opetusharjoittelukoulussa sirkuksen palvelutoimintana. Orientoivassa harjoittelussa opiskelija toimii sirkusammattilaisopettajan assistenttina ja perusharjoittelussa parin kanssa ohjaajatiiminä ohjaavan opettajan tutoroinnissa. Syventävä harjoittelu tapahtuu sirkuskouluissa sirkustaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa.Syventävässä harjoittelussa opiskelija toimii sirkusopetuksesta vastaavana ohjaajana.

Oppimateriaalit

Käy tutustumassa taiteen perusopetukseen ja sirkustaiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin:
https://artsedu.fi/taiteen-perusopetus/

Lisäksi hyviä apuja:
Sosiaalisen sirkuksen hyvien käytäntöjen opas.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetusharjoittelun suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä toisen sirkuksen opiskelijan kanssa. Työparityöskentely ja jatkuva dialogi työparin ja opetusharjoittelua ohjaavan opettajan kanssa. Yhdessä oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojen laajuus 3op = 81h opiskelijan työtä.
Jakautuu lähiopetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen 5 X3h, kevätkauden demon suunnitteluun ja toteuttamiseen 2 X3h.
Opetuksen suunnittelu yhdessä parin kanssa ja palautekeskustelut ohjaavan opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

OPETUSHARJOITTELUSUUNNITELMA kevät 2024, laajuus: 3op

Opetusharjoittelu tapahtuu kahden opetusharjoittelijan pienryhmissä ohjaavan opettajan tutoroimana.

1. vuosikurssin opiskelijoilla opetusharjoittelu on ORIENTOIVA HARJOITTELU 1b. ja
2.vuosikurssin opiskelijoilla opetusharjoittelu on PERUSHARJOITTELU 2b.
1. vuosikurssin opiskelija toimii opetuksessa 2.vuosikurssin opiskelijan assistenttina, 2.vuosikurssin opiskelija on vastuussa sirkuslajien suunnittelusta ja toteuttamisesta ohjaavan opettajan ohjaamana.

Harjoittelu sisältää: opetuksen suunnittelun, toteuttamisen ja palautekeskustelut ohjaavan opettajan kanssa heti opetuksen jälkeen (n. 10-15min). Sirkusopiskelijat toimivat Marina Vavilovan tutoroimina sirkusopetuksessa. Kukin opetusharjoittelijapari opettaa samaa ryhmää 5 kertaa. Lisäksi kaikki opetusharjoittelijat osallistuvat suunnittelemaan ja toteuttamaan kullekin opetusharjoitteluryhmälle kevätjuhlaopetuksen ko. opintoryhmän esitykseen. Lähiopetuksen lisäksi kukin opetusharjoittelutiimi valmistaa kolme lyhyttä video-opetusta teemana yksi sirkustemppu/ tekniikka, avoin taso ja se jaetaan kaikille opetusharjoittelukoulun oppilaille Taidekatemian Instan kautta. Video-opetus suunnataan oppijoille kotona tehtäviksi.
Tarkemmista aikatauluista ja vastuutehtävistä sovitaan ohjaavan opettajan Marina Vavilovan kanssa erikseen.

Opetusharjoitteluun tulee sitoutua eikä opetustunteja voi muuttaa toisen opiskelijan kanssa kuin esim. sairastapauksissa ja muissa force major tilanteissa. Opetusharjoittelussa harjoitellaan opettamista samoin kuin oikeassa työpaikassa samoin vastuuperiaattein. Jos sairastut pyri silloin hankkimaan itse itsellesi sijainen ja ilmoita heti sairastumisestasi opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle. Opetusharjoittelussa harjoitellaan toimimaan kuin oikeassa työelämätilanteessa.

Opetusharjoittelijat tekevät yhdessä ammattilaisopettajan kanssa kevätkausisuunnitelman opetusharjoitteluun. Sen jälkeen kukin pari suunnittelee itse ohjaavalta opettajalta saamansa vastuutehtävät. Suunnitelmat tehdään kirjallisesti ja palautetaan ohjaavalle opettajalle ennen opetuksen alkua. Opetusharjoittelijat vastaavat tilan järjestämisestä opetusta varten, samoin välineiden palauttamisesta paikoilleen opetuksen lopuksi. Ti ja to tuntien jälkeen matot kasataan yhdessä oppilaiden kanssa päällekkäin, jotta tilassa voidaan siivota ke ja pe aamuisin.

Sirkuksen opetussuunnitelma sisältää mm. seuraavia sisältöjä:
- sirkustekniikka
- voima- ja venytysharjoitteet
- sosiaalisia taitoja kehittävät harjoitteet
- luovaa kyvykkyyttä kehittävät harjoitteet
- ilmaisuharjoitteet

1. vuoden sirkuksen opiskelijat vastaavat alkulämmittelyn ja alkuleikkien sekä loppuvoimien ja venytysten suunnittelusta. 2. (ja mahdolliset 3. vsk:n) opiskelijat vastaavat lajitekniikoiden suunnittelusta ja toteuttamisesta. Suunnittelu tapahtuu ohjaavien opettajien tarkempien tehtävänantojen mukaisesti. Opetusharjoittelun sisältöjen suunnittelussa varioidaan ja modifioidaan opetustehtäviä opiskelijan osaamisen mukaan.
Pedagoginen harjoittelu kuuluu osaksi opettajan pedagogisia opintoja. Harjoittelu on tehtävä valvotusti.

Kevätkauden opetusajat:

TIISTAI

klo 17-17.55 sirkuksen alkeet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 6-9-vuotiaat

klo 18-18.55 sirkuksen perusteet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 9-12-vuotiaat

klo 19-20 sirkuksen alkeet aikuiset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat:yli 16-vuotiaat

TORSTAI

klo 17-17.55 sirkuksen alkeet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 6-9-vuotiaat

klo 18-18.55 sirkuksen perusteet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 9-12-vuotiaat

klo 19-20 sirkuksen perusjatko aikuiset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: aikuiset yli 16-vuotiaat

Opetusharjoittelukausi ti 16.1.- ti 7.5.2024.
Talvilomalla viikolla 8 ei opetusta.
Vapunaattona ti 30.4. ei opetusta.
Helatorstaina to 9.5. ei opetusta.
Tarkemmat opetusharjoitteluvuorot kirjattuna sirkuksen excel työjärjestykseen.

Kevätkausi päättyy kevätjuhlaan, jossa jokainen ryhmä esittää lukukauden aikana oppimiaan taitoja. Kunkin harjoittelijan vastuualueesta sovitaan ohjaavien opettajien kanssa tarkemmin erikseen.
Ohjaavalta opettajalta tarkemmat ohjeet opetusharjoittelusta s-postitse:
marina.vavilova@turkuamk.fi

Sirkuksen opetusharjoittelu on opetustyötoimintaa:
https://www.turkuamk.fi/fi/tyoelamapalvelut/palvelut/taideakatemian-sirkuskoulu/

Ohjaava opettaja on mukana valvomassa lasten tunteja kaikki kerrat. Aikuisten tunteja ohjaava opettaja on mukana 3 kertaa/ opetusharjoittelija: 1. ja 2. sekä viimeisen kerran.
Aikuisten muut opetuskerrat hoidetaan opetusharjoittelijoiden itsenäisenä opetustyön harjoitteluna.

Opetusharjoittelijat:

Victoria ja Niina:
ti 16.1.
ti 23.1.
ti 30.1.
ti 6.2.
ti 13.2.

Sini ja mahdollinen vaihtuva 3.vsk:n opiskelija
to 18.1.
to 25.1.
to 1.2.
to 8.2.
to 15.2.

Isabella ja Veera:
ti 27.2.
ti 5.3.
ti 12.3.
ti 19.3.
ti 26.3.

Amanda ja Lauriina:
to 29.2.
to 7.3.
to 14.3.
to 21.3.
to 28.3.

Ella ja Iris:
ti 2.4.
ti 9.4.
ti 16.4.
ti 23.4.
ti 7.5. (+kaikki ti ryhmää opettaneet mukana eri vastuurooleissa)

Jaska ja Heta:
to 4.4.
to 11.4.
to 18.4.
to 25.4.
to 2.5. (+kaikki to ryhmää opettaneet mukana eri vastuurooleissa)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan vuorovaikutustaidot, asenne ja motivaatio omien opetustaitojensa kehittämiseen ja harjoittamiseen.
Hyväksyttyyn suoritukseen opiskelijan tulee osallistua opetusharjoittelun yhteiseen suunnitteluun, opetusparin kanssa dialogiin ja yhteiseen suunnitteluun, opetuksen toteuttamiseen ja sen reflektoimiseen.

Ilmoittautumisaika

22.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille
- arvioida omaa työskentelyään
- arvioida ja edistää oppilaidensa oppimista
- työskennellä opetustyössä vuorovaikutuksellisesti assistentin ja opettajan rooleissa

Sisältö

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusopetusta eri-ikäisille ja tasoisille sirkusoppilaille. Harjoittelu jakautuu orientoivaan harjoitteluun, perusharjoitteluun ja syventävään harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu ja perusharjoittelu tapahtuvat Taideakatemian sirkuksen opetusharjoittelukoulussa sirkuksen palvelutoimintana. Orientoivassa harjoittelussa opiskelija toimii sirkusammattilaisopettajan assistenttina ja perusharjoittelussa parin kanssa ohjaajatiiminä ohjaavan opettajan tutoroinnissa. Syventävä harjoittelu tapahtuu sirkuskouluissa sirkustaiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa.Syventävässä harjoittelussa opiskelija toimii sirkusopetuksesta vastaavana ohjaajana.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen. Vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetusharjoittelun suunnittelu ja toteuttaminen opetusparin ja ohjaavan opettajan kanssa yhteistyössä. Opetussuunnitelman luominen yhdessä työparin kanssa ja opetuksen onnistumisista ja kehittämisen kohteista keskusteleminen työparin ja ohjaajavan opettajan kanssa. Dialogiin pyrkiminen kaikissa opetusharjoittelun toiminnoissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sirkuksen opetuksen suunnittelu, toteutus ja reflektointi yhdessä opetusharjoitteluparin kanssa. Opetusjakson sekä opetustunnin suunnittelu yhdessä opetusharjoitteluparin kanssa ja suunnitelman jakaminen ohjaavalle opettajalle ennen oman opetuksen alkamista. Palautekeskustelu opetuksen toteutumisen työturvallisuudesta, onnistumisista ja kehittämisen kohteista opetustunnin lopussa. Osallistuminen kevätkauden viimeisen "juhlakerran" suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Opintojakson laajuus 3op=81h, joka jakaantuu seuraavasti
Lähiopetusta 5X3h= 15h, opetuksen rakennus ja jälkityöt 5h, palautekeskustelut ohjaavan opettajan ja opetusharjoitteluparin kanssa 3h, opetuksen suunnittelu 12h, videotehtävien suunnittelu ja toteutus 46h.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttyyn suoritukseen opiskelija osaa:

o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellispedagogisen toimintansa perusteet

Sisällön jaksotus

OPETUSHARJOITTELUSUUNNITELMA kevät 2023, laajuus: 3op

Opetusharjoittelu tapahtuu kahden opetusharjoittelijan pienryhmissä ohjaavan opettajan tutoroimana.

1. vuosikurssin opiskelijoilla opetusharjoittelu on ORIENTOIVA HARJOITTELU 1b. ja
2.vuosikurssin opiskelijoilla opetusharjoittelu on PERUSHARJOITTELU 2b.
1. vuosikurssin opiskelija toimii opetuksessa 2.vuosikurssin opiskelijan assistenttina, 2.vuosikurssin opiskelija on vastuussa sirkuslajien suunnittelusta ja toteuttamisesta ohjaavan opettajan ohjaamana.

Harjoittelu sisältää: opetuksen suunnittelun, toteuttamisen ja palautekeskustelut ohjaavan opettajan kanssa heti opetuksen jälkeen (n. 10-15min). Sirkusopiskelijat toimivat Marina Vavilovan tutoroimina sirkusopetuksessa. Kukin opetusharjoittelijapari opettaa samaa ryhmää 5 kertaa. Lisäksi kaikki opetusharjoittelijat osallistuvat suunnittelemaan ja toteuttamaan kullekin opetusharjoitteluryhmälle kevätjuhlaopetuksen. Lähiopetuksen lisäksi kukin opetusharjoittelutiimi valmistaa kolme lyhyttä video- opetusta teemana yksi temppu/ tekniikka, avoin taso ja se jaetaan kaikille opetusharjoittelukoulun oppilaille Taidekatemian Instan kautta.

Tarkemmista aikatauluista ja vastuutehtävistä sovitaan ohjaavan opettajan Marina Vavilovan kanssa erikseen.

Opetusharjoitteluun tulee sitoutua eikä opetustunteja voi muuttaa toisen opiskelijan kanssa kuin esim. sairastapauksissa. Jos sairastut pyri silloin hankkimaan itse itsellesi sijainen ja ilmoita heti sairastumisestasi opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle. Opetusharjoittelussa harjoitellaan toimimaan kuin oikeassa työelämätilanteessa.

Opetusharjoittelijat tekevät yhdessä ammattilaisopettajan kanssa kevätkausisuunnitelman opetusharjoitteluun. Sen jälkeen kukin pari suunnittelee itse ohjaavalta opettajalta saamansa vastuutehtävät. Suunnitelmat tehdään kirjallisesti ja palautetaan ohjaavalle opettajalle ennen opetuksen alkua. Opetusharjoittelijat vastaavat tilan järjestämisestä opetusta varten, samoin välineiden palauttamisesta paikoilleen opetuksen lopuksi. Ti ja to tuntien jälkeen matot kasataan yhdessä oppilaiden kanssa päällekkäin, jotta tilassa voidaan siivota ke ja pe aamuisin.

Sirkuksen opetussuunnitelma sisältää mm. seuraavia sisältöjä:
- sirkustekniikka
- voima- ja venytysharjoitteet
- sosiaalisia taitoja kehittävät harjoitteet
- luovaa kyvykkyyttä kehittävät harjoitteet
- ilmaisuharjoitteet

1. vuoden sirkuksen opiskelijat vastaavat alkulämmittelyn ja alkuleikkien sekä loppuvoimien ja venytysten suunnittelusta. 2. (ja mahdolliset 3. vsk:n) opiskelijat vastaavat lajitekniikoiden suunnittelusta ja toteuttamisesta. Suunnittelu tapahtuu ohjaavien opettajien tarkempien tehtävänantojen mukaisesti. Opetusharjoittelun sisältöjen suunnittelussa varioidaan ja modifioidaan opetustehtäviä opiskelijan osaamisen mukaan.
Pedagoginen harjoittelu kuuluu osaksi opettajan pedagogisia opintoja. Harjoittelu on tehtävä valvotusti.

Kevätkauden opetusajat:

TIISTAI

klo 17-18 sirkuksen alkeet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 6-9-vuotiaat

klo 18-19 sirkuksen perusteet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 9-12-vuotiaat

klo 19-20 sirkuksen alkeet aikuiset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat:yli 16-vuotiaat

TORSTAI

klo 17-18 sirkuksen alkeet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 6-9-vuotiaat

klo 18-19 sirkuksen perusteet lapset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: 9-12-vuotiaat

klo 19-20 sirkuksen perusjatko aikuiset
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun oppilaat: aikuiset yli 16-vuotiaat

Opetusharjoittelukausi ti 10.1.- to 4.5.2023

Tarkemmat opetusharjoitteluvuorot kirjattuna sirkuksn excel työjärjestykseen.

Kevätkausi päättyy kevätjuhlatunteihin, jossa jokainen ryhmä esittää lukukauden aikana oppimiaan taitoja. Kunkin harjoittelijan vastuualueesta sovitaan ohjaavien opettajien kanssa tarkemmin erikseen.
Ohjaavalta opettajalta tarkemmat ohjeet opetusharjoittelusta s-postitse:
marina.vavilova@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sirkuksen opetusharjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.

Hyväksyttyyn suoritukseen opiskelija osaa:

o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellispedagogisen toimintansa perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa käytännön opetusharjoittelussa vuorovaikutuksessa oppilaiden, työparin ja ohjaavan opettajan kanssa. Hän suunnittelee ja toteuttaa opetuksensa huolellisesti ja osaa reflektoida omaa osaamistaan opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.