Tasapainoilu 1bLaajuus (2 op)
Tunnus: 2011462
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS23Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee valmistaa soolo demo- esitys, joka voi olla tekninen näyttö opitusta tai kokonaisuus, joka sisältää vähintään kolme käsilläseisontaa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija osaa käsilläseisonnan ammatilliset perustekniikat ja osaa käyttää käsilläseisonnassa käytettyä välineistöä turvallisesti.
Opiskelija tuntee käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija hallitsee käsilläseisonnan ammattisanastoa ja osaa soveltaa käsilläseisonta tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä.
Sisällöt
Tunneilla harjoitellaan tavoitteellisesti käsilläseisonnan perustekniikoita:
- ponnistus käsilläseisontaan molemmilla jaloilla, ponnistus kerän kautta, haaraponnistus ja taittoponnistus
- ponnistukset laatikolle ja tapeille
- päälläseisonta kolmella eri nousulla, kerä, haara ja taitto
- kyynärvarsiseisonta
- käsilläkävely
Harjoittelussa kiinnitetään huomiota oikeaan, suoraan linjaukseen käsilläseisonnassa ja tehdään käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Staattisten liikkeiden ohella harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi liikkuvien käsilläseisontavariaatioiden kautta.
Tunneilla opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja käyttämään tarkoituksenmukaisia apuvälineitä sekä auttamaan toisia oikeaoppisesti.
Opintojakson lopussa on demo, jonka kautta opiskelija osoittaa taitonsa käsilläseisonnan perustekniikoissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo 11.5.2023
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa käsilläseisonnan perustekniikat. Opiskelija osaa harjoitella turvallisesti ja käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat hyvin. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillään ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 15 sekunttia. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillä ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 30 sekunttia
Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.
Ilmoittautumisaika
22.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 02.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Vastuuopettaja
Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee valmistaa soolo demo- esitys, joka voi olla tekninen näyttö opitusta tai kokonaisuus, joka sisältää vähintään kolme käsilläseisontaa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opiskelija osaa käsilläseisonnan ammatilliset perustekniikat ja osaa käyttää käsilläseisonnassa käytettyä välineistöä turvallisesti.
Opiskelija tuntee käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija hallitsee käsilläseisonnan ammattisanastoa ja osaa soveltaa käsilläseisonta tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä.
Sisällöt
Tunneilla harjoitellaan tavoitteellisesti käsilläseisonnan perustekniikoita:
- ponnistus käsilläseisontaan molemmilla jaloilla, ponnistus kerän kautta, haaraponnistus ja taittoponnistus
- ponnistukset laatikolle ja tapeille
- päälläseisonta kolmella eri nousulla, kerä, haara ja taitto
- kyynärvarsiseisonta
- käsilläkävely
Harjoittelussa kiinnitetään huomiota oikeaan, suoraan linjaukseen käsilläseisonnassa ja tehdään käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Staattisten liikkeiden ohella harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi liikkuvien käsilläseisontavariaatioiden kautta.
Tunneilla opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja käyttämään tarkoituksenmukaisia apuvälineitä sekä auttamaan toisia oikeaoppisesti.
Opintojakson lopussa on demo, jonka kautta opiskelija osoittaa taitonsa käsilläseisonnan perustekniikoissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo 11.5.2023
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa käsilläseisonnan perustekniikat. Opiskelija osaa harjoitella turvallisesti ja käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat hyvin. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillään ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 15 sekunttia. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.
Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut käsilläseisontatekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa kävellä hallistusti käsillä ja osaa ponnistaa kaikilla vaadituilla tavoilla käsilläseisontaan maassa sekä seisoa käsillään 30 sekunttia
Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.
Ilmoittautumisaika
11.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Jukka Grönfors
- Heidi Aho
- Minna Karesluoto
Vastuuopettaja
Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Arviointiasteikko
H-5