Kuvataiteen monimuotokoulutus K25, valokuvataide: MVALOTK25
Tunnus: MVALOTK25
Koulutuksen kuvaus
KOULUTUKSEN TAVOITE
Turun ammattikorkeakoulun valokuvan monimuotokoulutus johtaa kuvataiteilija (AMK) -tutkintoon. Monimuoto-opiskelijalta edellytetään valokuvataiteilijan perustaitojen ja -tietojen hallintaa sekä aiempaa toimintaa valokuvataiteilijana. Tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä, josta opintojen aikana (1,5 vuotta) suoritetaan 90 opintopistettä, aiemmin hankittu osaaminen, aiempi koulutus ja työkokemus korvaavat 150 opintopistettä. Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti. Koulutus antaa vankat perustiedot ja -taidot valokuvataiteilijan ammattiin.
Koulutuksessa korostetaan opiskelijan oman taiteellisen ilmaisun sekä ammatillisen toiminnan ja työelämävalmiuksien kehittämistä. Nykytaiteen metodit ja tekniikat antavat lukuisia toteutusmahdollisuuksia, joita opiskelija voi soveltaa omassa ilmaisussaan ja toimeksiannoissa. Valmistunut opiskelija osaa toimia ja kehittää toimintaansa valokuvataiteilijana taiteen kentällä ja moniammatillisessa yhteistyössä. Koulutuksessa huomioidaan valokuvataiteilijan vastuu ympäristöstä ja noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita.
Kuvataide näkyy ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Turun kaupungin, Varsinais-Suomen ja Turun ammattikorkeakoulun strategisissa linjauksissa vuosille 2015–2025 korostetaan kulttuurialan merkitystä alueen hyvinvoinnin, yhteistyön, kilpailukyvyn ja vetovoimaisuuden lisääjänä. Taide on osa hyvää elämää.
KOULUTUKSEN RAKENNE JA SISÄLTÖ
Valokuvataiteen opiskelu on käytännönläheistä. Opinnot sisältävät esimerkiksi erilaisiin menetelmiin ja teemoihin liittyvää työpajatyöskentelyä, taiteellisia projekteja ja ammattialan käytänteiden harjoittelua. Ammattia vastaavissa oppimistehtävissä kehitetään omaa ilmaisua ja opitaan erilaisia nykytaiteen toimintatapoja. Käytännön työskentelyn rinnalla harjoitetaan katsomista ja kriittistä ajattelua teoriaopinnoissa. Opettajien kanssa käytävissä palautekeskusteluissa ja ryhmän yhteisissä kritiikki- ja seminaaritilaisuuksissa opiskelija analysoi ja arvioi oppimistaan ja työskentelynsä kehittymistä.
Kuvataiteen monimuoto-opinnoissa syvennetään taiteellista työskentelyä käytännön kautta. Ensimmäisen kevätlukukauden päättää yhteinen näyttely. Syyslukukaudella perehdytään valokuvakirjaan. Toinen kevätlukukausi rakentuu taiteellisen ja tutkimuksellisen opinnäytetyön ympärille. Teoria- ja kieliopinnot kulkevat käytännön prosessien rinnalla. Vapaasti valittavia opintoja opiskelija voi valita henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti kuvataiteen tarjonnasta, Turun AMK:n muiden koulutusalojen opetustarjonnasta, vaihto-opintoina tai käytännön taideprojekteina esimerkiksi osana tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Osan vapaasti valittavista opinnoista voi integroida osaksi taiteellista opinnäytetyötä.
Koulutus toteutetaan pääsääntöisesti etäopetuksena. Parin päivän lähiopetusjaksoja on 3–4 kertaa lukukaudessa. Joidenkin valinnaisten teoriaopintojen toteutus edellyttää läsnäoloa. Vapaasti valittavissa opinnoissa läsnäolon tarve määrittyy opintojaksokohtaisesti.
Opiskelijoita kannustetaan kansainväliseen opiskelijavaihtoon koulun tarjoamien verkostojen kautta. Esimerkiksi pohjoismaisten kuvataidekoulujen KUNO-verkosto mahdollistaa lyhyet vaihdot.
URAMAHDOLLISUUDET
Valmistuneena voi toimia itsenäisenä valokuvataiteilijana ja alan asiantuntijana tai laaja-alaisesti valokuvan eri ammattikentillä.
ESIMERKKEJÄ TEHTÄVÄNIMIKKEISTÄ
26519 Muu kuvataiteilija
34310 Muotokuvaaja
34311 Mainoskuvaaja
34312 Lehtivalokuvaaja
34319 Muu valokuvaaja
X0110 Yrittäjä
JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET
Kuvataiteilija (AMK) -tutkinto antaa hakukelpoisuuden:
• soveltuvat suomalaiset ja kansainväliset korkeakoulut ja yliopistot
• soveltuvat YAMK-tutkinnot
Osaamistavoitteet
Kuvataiteen koulutuksen tavoitteena on, että valmistuttuaan opiskelija osaa toimia ammatillisesti taiteen kentällä ja esittää julkisesti työnsä tuloksia. Valmistunut opiskelija tuntee nykytaiteen ilmiöitä ja taiteen historiaa sekä tunnistaa taiteen eri suuntausten ja ilmiöiden välisiä suhteita. Hän kykenee tarkastelemaan omaa taiteellista toimintaansa suhteessa valokuvataiteen traditioon ja tuntee taiteen kentän toimintatapoja alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Opinnoissa kehitetään taitoa havainnoida ja tulkita ympäristöä ja ajan ilmiöitä sekä muuttaa niitä erilaisiksi sisällöiksi ja taideteoiksi. Valmistuneella opiskelijalla on valmius käyttää valokuvataiteen tekniikoita ja välineitä tarkoituksenmukaisella tavalla sekä kehittää teknistä, ilmaisullista ja teoreettista osaamistaan. Samalla hän tunnistaa oman osaamisensa sekä moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet.
Valokuvataiteen opinnoissa kannustetaan tekemään itsenäisiä taiteellisia valintoja sekä kehitetään valmiuksia arvioida ja analysoida omaa ja toisten taiteellista toimintaa. Valmistunut opiskelija ymmärtää taiteilijan ammatin harjoittamisen ja kehittämisen mahdollisuudet muuttuvassa yhteiskunnassa. Hän osaa soveltaa osaamistaan ja viestiä siitä erilaisissa yhteyksissä
Valmistunut valokuvataiteilija tunnistaa yhteiskunnallisen näkökulman työssään ja osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa projekteissa sekä tehdä yhteistyötä alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Hän ottaa kuvataiteilijana vastuun ympäristöstään eettisesti ja esteettisesti sekä osaa tarkastella ympäröivää yhteiskuntaa taiteen menetelmin.
Pedagogiset toimintatavat
Valokuvataiteen opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa. Painopiste on käytännönläheisessä, työpajamuotoisessa toiminnassa, jossa harjoitetaan taiteilijan käytännön taitoja ja ajattelua. Opinnoissa painottuvat nykytaiteen käytännöt ja ilmaisutavat sekä taiteen tekemisen prosessi ja monimuotoisuus. Opintoihin kuuluu osallistuminen julkiseen näyttelytoimintaan koulun galleriassa tai muissa tiloissa.
Työpajaopetuksen rinnalla kulkevat teoriaopinnot, joissa oma tekeminen suhteutuu nykytaiteen käytäntöihin ja traditioihin. Kuvataiteilijan ammattikäytännöt ja yrittäjyys kulkevat opinnoissa yhtenä painopisteenä ammattiopinnoissa ja opinnäytteessä. Laaja näkökulma taiteen mahdollisuuksiin ja toimintatapoihin antaa mahdollisuuden pohtia omaa taiteilijuuttaan laajemmassa perspektiivissä ja sen kautta löytää omia reittejä toimia taiteilijana yhteiskunnassa.
Opinnäytetyöhön kuuluu taiteellista työskentelyä reflektoiva tai taustoittava tutkimuksellinen osuus sekä itsenäinen taiteellinen työ. Opinnäyteseminaareissa opiskelija esittelee taiteellista työskentelyään, sen lähtökohtia, toteutusta ja tuloksia.
Vapaasti valittavien opintojen avulla opiskelija voi syventää osaamistaan kuvataiteen projekteissa ja laajentaa osaamistaan muille ammattialoille. Valittavissa on esimerkiksi laaja valikoima eri alojen verkko-opintoja Campus Online -portaalin kautta.
TKI-hankkeissa ja muissa yhteistyöprojekteissa toimitaan yhdessä työelämän kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat mm. alueen taidemuseot, taiteilijaseurat sekä erilaiset yritykset ja yhteisöt. Yhteistyössä voidaan toteuttaa näyttelyitä, taidetapahtumia, työpajoja, julkista taidetta tai taidetta soveltavia tuotteita, tapahtumia tai palveluita.
Kotimaisten hankkeiden ohella on tarjolla myös kansainvälisten yhteistyötahojen kanssa toteutettavia hankkeita. Lisäksi kansainvälisiä kontakteja voi solmia KUNO-verkoston työpajoissa, pidemmässä opiskelijavaihdossa tai kansainvälisessä harjoittelussa. Työpaja- ja taiteellisen työskentelyn opetus toteutetaan osittain englanniksi silloin, kun kursseille osallistuu vaihto-opiskelijoita.
Arviointi
Oman työn ja oppimisen arviointi on jatkuva ja kokonaisvaltainen prosessi. Oppimista ja opetuksen laatua arvioidaan palautekeskustelujen, harjoitustehtävien, esseiden, raporttien, analyysien ja tenttien avulla, opintojaksosta riippuen. Palautekeskustelujen ja vertaisarvioinnin kautta kehitetään opiskelijoiden taitoa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa. Arvioinnin kohteena on opintojen tavoitteiden mukainen osaaminen ja sen kehittyminen. Arviointi on dialogista ja rakentuu opiskelijan, opettajien ja ryhmän välisissä keskusteluissa. Arvioinnissa voidaan käyttää myös oppilaitoksen ulkopuolisia asiantuntijoita.
Arviointi on kaksisuuntaista, myös opetusta arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. Jatkuvan arvioinnin lisäksi palautetta voidaan kerätä opintojaksojen yhteydessä. Kerran vuodessa järjestetään aloitusryhmittäin palautepäivä, jossa käsitellään koulutuspäällikön johdolla opiskelijaryhmien koostama palautemateriaali. Palautepäivään osallistuvat myös opettajat, opinto-ohjaaja ja koulutusjohtaja. Palautepäivässä käsitellyistä ja esiin nousseista kysymyksistä koostetaan toimenpidesuunnitelma. Kuvataiteen koulutusta kehitetään jatkuvassa dialogissa työelämän edustajien ja yhteistyökumppanien kanssa, esimerkiksi kuvataiteen neuvottelukunnassa sekä kansainvälisessä kuvataiteen kouluttajien PARADOX-verkostossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
124 | 110 | 12.3 | 110 | 9 | 3.3 | 36.7 | 36.7 | 36.7 | 4.5 | 4.5 | 1.7 | 1.7 | ||
KU00BJ53 | Kuvataiteilijan ydinosaaminen | 100 | 100 | 100 | 33.3 | 33.3 | 33.3 | ||||||||
KU00CQ38 | Kuvataiteilijan työelämätaidot | 5 | 2 | 2.3 | 2 | 1 | 1.3 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | |
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||
Kuvataiteen historia ja teoria
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 | |||||
2021032 | Valokuvan historia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
2021058 | Valokuvateoria | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
KU00CQ26 | Valokuvateoria II | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
2021098 | Taiteen historia ja filosofia | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 1.5 | 1.5 | ||||
2021145 | Nykytaiteen historia ja teoria | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
116 | 70 | 37.7 | 70 | 21 | 16.7 | 23.3 | 23.3 | 23.3 | 10.5 | 10.5 | 8.3 | 8.3 | ||
KU00BJ54 | Kuvataiteilijan laajentava osaaminen | 50 | 50 | 50 | 16.7 | 16.7 | 16.7 | ||||||||
KU00CQ34 | Valokuvataide I | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
KU00CQ35 | Valokuvataide II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
KU00CQ36 | Valokuvanäyttely | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
KU00CQ37 | Valokuvakirja | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 16) |
16 | 10 | 6 | 10 | 6 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3 | 3 | |||||
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||
2021164 | Tutkiva ja kehittävä kuvataiteilija | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
2021166 | Taiteellinen opinnäytetyö | 15 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||
2021167 | Tutkimuksellinen opinnäytetyö | 10 | 6.7 | 6.7 | 3.3 | 3.3 | |||||||||
Yhteensä | 240 | 177 | 52 | 177 | 32 | 20 | 59.2 | 59.2 | 59.2 | 16 | 16 | 10.03 | 10.03 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Ammattiopinnot |
Kuvataiteilijan ydinosaaminen |
Valokuvan historia |
Valokuvateoria |
Valokuvateoria II |
Taiteen historia ja filosofia |
Nykytaiteen historia ja teoria |
Kuvataiteilijan laajentava osaaminen |
Valokuvataide I |
Valokuvataide II |
Valokuvanäyttely |
Valokuvakirja |
Harjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Opinnäytetyö |
Tutkiva ja kehittävä kuvataiteilija |
Taiteellinen opinnäytetyö |
Tutkimuksellinen opinnäytetyö |
Perusopinnot |
Kuvataiteilijan työelämätaidot |
Suomen kieli ja viestintä |
English Professional Skills, B2 |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
124 | |
KU00BJ53 | Kuvataiteilijan ydinosaaminen | 100 |
KU00CQ38 | Kuvataiteilijan työelämätaidot | 5 |
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 |
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 |
100114 | Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation | 1 |
100115 | Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation | 2 |
Kuvataiteen historia ja teoria
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |
2021032 | Valokuvan historia | 5 |
2021058 | Valokuvateoria | 5 |
KU00CQ26 | Valokuvateoria II | 5 |
2021098 | Taiteen historia ja filosofia | 5 |
2021145 | Nykytaiteen historia ja teoria | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
116 | |
KU00BJ54 | Kuvataiteilijan laajentava osaaminen | 50 |
KU00CQ34 | Valokuvataide I | 5 |
KU00CQ35 | Valokuvataide II | 5 |
KU00CQ36 | Valokuvanäyttely | 5 |
KU00CQ37 | Valokuvakirja | 5 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 16) |
16 | |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | |
2021164 | Tutkiva ja kehittävä kuvataiteilija | 5 |
2021166 | Taiteellinen opinnäytetyö | 15 |
2021167 | Tutkimuksellinen opinnäytetyö | 10 |