Yrittäjyys ja yrityksen talousLaajuus (5 op)
Tunnus: 5031227
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena
- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.
- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit
- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus
- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen
- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
Opettaja
- Raimo Lehto
Ryhmät
-
MRAKIS23Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena
- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.
- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit
- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus
- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen
- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Uusin yrityksen perustamisopas
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset viikkotehtävät, harjoitustyöt ja ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lerning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 10 tuntia ja 6h TEAMS-opetusta, yht. 16h
Ryhmätyöskentely ja ryhmätöiden valmistelu sekä raportointi 62 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 60 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman/idean laatiminen/esittely
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit ja kannattavuus
Opiskelija tekee kolmenlaisia tehtäviä, jotka ovat henkilökohtainen tehtävä, ryhmätyötehtävä ja viikkotehtäviä
Raporttien tekemistä varten opiskelijat tutustuvat alan kirjallisuuteen ja Itslearningissa jaettuun materiaaliin
Tämän lisäksi pelataan Business Simulation game 2 eri kertaa kevään viimeisillä tunneilla
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään lisäksi liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Itslearningiin sekä ryhmätyö ja sen raportointi. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 60%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi 40%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle. Raportointi onnistuu vaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse Business Simulation game pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
Opettaja
- Raimo Lehto
Ryhmät
-
MRAKIS22Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena
- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.
- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit
- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus
- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen
- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2021
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset viikkotehtävät, harjoitustyöt ja ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lerning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 11 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 62 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 60 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman/idean laatiminen/esittely
Business Simulation game ja business idean esittely.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit ja kannattavuus
Opiskelija tekee kolmenlaisia tehtäviä, jotka ovat henkilökohtainen tehtävä, ryhmätyötehtävä ja viikkotehtäviät 2
Raporttien tekemistä varten opiskelijat tutustuvat alan kirjallisuuteen ja Itslearningissa jaettuun materiaaliin
Tämän lisäksi pelataan Business Simulation game 2kertaa kevään viimeisillä tunneilla
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään lisäksi liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Itslearningiin sekä ryhmätyö ja sen raportointi. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 60%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi 40%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 24.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Raimo Lehto
Vastuuopettaja
Raimo Lehto
Ryhmät
-
MKONTS21Konetekniikan koulutus, monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena
- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.
- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit
- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus
- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen
- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2021
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lerning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 11 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 62 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 60 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen ja business idean esittely arvioijaraadille.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit ja kannattavuus
Opiskelija tekee kolmenlaisia tehtäviä, jotka ovat henkilökohtainen tehtävä, ryhmätyötehtävä ja viikkotehtävät 3 eri raporttia Raporttien tekemistä varten opiskelijat tutustuvat alan kirjallisuuteen ja Itslearningissa jaettuun materiaaliin
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä business idean esittely, joka esitetään keväällä 2023 asiantuntijaraadille.
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään lisäksi liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Itslearningiin. Pienryhmässä esitetään business idea arvioijaraadille.Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 50%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi(25%) ja esitys(20%) , yhteensä 45%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 5%
Yhteensä 100%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 15.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Raimo Lehto
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
MRAKIS20Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S20
-
MKONTS20Konetekniikan koulutus, monimuoto
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena
- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.
- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit
- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus
- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen
- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2021
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lerning by doing
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 11 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 62 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 60 tuntia
Yhteensä 133 tuntia
Sisällön jaksotus
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen ja business idean esittely.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Opiskelija tekee 3 eri raporttia tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Itslearningissä annetut 2 henkilökohtaista tehtävää koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja muita yrityksen kannattavuuteen ja taloudelliseen tilaan liittyviä perusasioita sekä raportoi ryhmässä businessidean.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä business idean esittely, joka esitetään keväällä 2022 asiantuntijaraadille. Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi ITSLearningiin. Pienryhmässä esitetään business idea arvioijaraadille.Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 40%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi(30%) ja esitys(20%) , yhteensä 50%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 10%
Yhteensä 100%
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.