Siirry suoraan sisältöön

Kemian laboratoriotyötLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BO40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa käyttää tavallisimpia laboratorion välineitä ja huolehtia niiden kunnosta. Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia työtehtäviä laboratoriossa turvallisesti, taloudellisesti, luotettavasti ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen.

Sisältö

- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
- Laboratoriossa tarvittavat laskut

Ilmoittautumisaika

14.05.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kemiantekniikka

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Jonna Heikkilä
Ajoitusryhmät
  • A-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • B-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MKEMIK24
    Kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
  • A-ryhmä
  • B-ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa käyttää tavallisimpia laboratorion välineitä ja huolehtia niiden kunnosta. Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia työtehtäviä laboratoriossa turvallisesti, taloudellisesti, luotettavasti ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen.

Sisältö

- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
- Laboratoriossa tarvittavat laskut

Oppimateriaalit

Oppikirja: Hänninen & al. Laboratoriotyön perusteet, Edita, kaikki painokset.

Its Learningissa oleva opiskelumateriaali.

Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus

Opetusmenetelmät

Lähikertojen ulkopuolella tapahtuva opiskelu on pääosin itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla verkossa. Työskentely on projektimaista sisältäen myös projektisuunnitelman, toteutuksen ja raportoinnin.

Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Laboratorio-osaamisen tentti suoritetaan Itsissä etätenttinä ke-to 4.-5.12 välisenä aikana. Tentti tehdään töiden tekemisen ja viimeisen raportin palautuksen jälkeen Itsissä.

Uusinnat on tammikuussa ja helmikuussa 2025.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan periaatteiden mukaisesti CDIO-mallilla. Ytimessä on opiskelijan oma toiminta ja oppiminen; suurimpana haasteena on teorian yhdistäminen käytäntöön.

Toteutus on yhdistelmä lähitunteja, verkko-ohjausta, laboratoriotöitä sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmissä.

Opetus ja ohjaus toteutetaan yhteisopettajuutena.

Kestävä kehitys: laboratoriotyöskentelyssä tulee ottaa huomioon materiaalien ja reagenssien vastuullinen ja kestävä ja taloudellinen käyttö sekä syntyneiden jätteiden hävitys asianmukaisesti. Laboratoriotyöskentely sekä osa raporteista suoritetaan parityöskentelynä, jolloin myös vuorovaikutustaitoja ja työskentelyä erilaisten ihmisten kanssa samalla harjoitellaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laborantin koulutuksen suorittaneet opiskelijat toimivat lähikerroilla opiskelija-assistentteina. Heidän kirjallisiin tuotoksiin kuuluvat projektisuunnitelma sekä loppuraportti opiskelija-assistenttina työskentelystä opintojaksoon lukeutuvissa töissä (4 työtä).

Ole yhteydessä Jonna Heikkilään tarkempia ohjeita varten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät laboratoriotoiminnan ja perusmenetelmien teorioiden selvittämiseen.

Laboratoriotöistä laaditaan raportteja. Ensimmäisestä työstä eli projektista palautetaan pareittain raportti, toisesta tehdään työpäiväkirjaraportointi, kolmannesta eli orgaanisen synteesin työstä henkilökohtainen raportti ja viimeisestä työstä pareittain yhteinen raportti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan syksyn 2024 aikana.
Opintojaksoon sisältyy laboratoriotyöskentelyn teoreettiset perusteet ja laboratoriotöitä.

Opintojaksolla on yhteinen aloituskerta ja sen jälkeen neljä (4) lähikertaa, jotka ovat pääosin laboratoriotyöskentelyä. Tarkempi aikataulu tulee Itsiin.

Opintojaksolla tehdään projekti, jossa valmistetaan kemiallisella prosessilla tuote, jonka käyttökelpoisuus arvioidaan erilaisilla kemiallisilla analyyseillä.

Laboratoriotyökerroilla harjoitellaan laboratorion perusmenetelmiä (punnitus, liuoksen valmistus, pH-mittaus) sekä tehdään yksinkertaisia analyysejä titraamalla ja spektrofotometrisesti.

Analyysien lisäksi valmistetaan orgaaninen yhdiste, jonka puhtaus arvioidaan mittaamalla sen sulamispiste.

Ennen töiden tekemistä tehdään teoriaan liittyvät työkohtaiset kertaustehtävät. Kertaustehtävien tekemisestä opiskelija kerää lisäpisteitä hyväksytysti suoritettuun laboratoriotenttiin. Töistä suoritetaan laboratorio-osion tentti, joka sisältää sekä töiden teoriaa että kemian laboratoriotöiden laskuja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti on paras tapa tavoittaa opintojakson opettajat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Projektin arvosana (1-5): 2/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 2/5
- Laboratorio-osion tentti (1-5): 1/5

Hyväksyttyyn laboratorio-osaamisen tenttiin voi kerätä lisäpisteitä tekemällä Villessä kemian teoriaan liittyvät kertaustehtävät. Tehtävät on jaettu teemoihin ja ne tulee olla tehtynä ENNEN teemaan liittyvään työkertaan osallistumista, jotta lisäpisteitä saa.

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
-Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien tekeminen)
-Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
-Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)
arviointiasteikko

Raportin arvosana alenee, mikäli se on palautettu reilusti myöhässä.

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

27.04.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Jonna Heikkilä
Vastuuopettaja

Jonna Heikkilä

Ajoitusryhmät
  • A-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • B-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MKEMIK23
    Kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
  • A-ryhmä
  • B-ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa käyttää tavallisimpia laboratorion välineitä ja huolehtia niiden kunnosta. Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia työtehtäviä laboratoriossa turvallisesti, taloudellisesti, luotettavasti ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen.

Sisältö

- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
- Laboratoriossa tarvittavat laskut

Oppimateriaalit

Oppikirja: Hänninen & al. Laboratoriotyön perusteet, Edita, kaikki painokset.

Its Learningissa oleva opiskelumateriaali.

Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus

Opetusmenetelmät

Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla verkossa. Työskentely on projektimaista sisältäen myös projektisuunnitelma, toteutuksen ja raportoinnin.
Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Laboratorio-osion tentin ajankohta sovitaan opintojakson alkaessa. Tentti tehdään töiden tekemisen jälkeen Itsissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan periaatteiden mukaisesti CDIO-mallilla. Ytimessä on opiskelijan oma toiminta ja oppiminen; suurimpana haasteena on teorian yhdistäminen käytäntöön.

Toteutus on yhdistelmä lähitunteja, verkko-ohjausta, laboratoriotöitä sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmissä.

Opetus ja ohjaus toteutetaan yhteisopettajuutena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät laboratoriotoiminnan ja perusmenetelmien teorioiden selvittämiseen.

Laboratoriotöistä laaditaan raportteja. Ensimmäisestä työstä eli projektista palautetaan pareittain raportti, toisesta tehdään työpäiväkirjaraportointi, kolmannesta eli orgaanisen synteesin työstä henkilökohtainen raportti ja viimeisestä työstä pareittain yhteinen raportti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan syksyn 2023 aikana.
Opintojaksoon sisältyy laboratoriotyöskentelyn teoreettiset perusteet ja laboratoriotöitä.

Opintojaksolla on yhteinen aloituskerta ja sen jälkeen neljä (4) lähikertaa, jotka ovat pääosin laboratoriotyöskentelyä. Tarkempi aikataulu tulee Itsiin.

Opintojaksolla tehdään projekti, jossa valmistetaan kemiallisella prosessilla tuote, jonka käyttökelpoisuus arvioidaan erilaisilla kemiallisilla analyyseillä.

Laboratoriotyökerroilla harjoitellaan laboratorion perusmenetelmiä (punnitus, liuoksen valmistus, pH-mittaus) sekä tehdään yksinkertaisia analyysejä titraamalla ja spektrofotometrisesti.

Analyysien lisäksi valmistetaan orgaaninen yhdiste, jonka puhtaus varmistetaan kromatografisesti sekä mittaamalla sen sulamispiste.

Töistä suoritetaan laboratorio-osion tentti, joka sisältää sekä töiden teoriaa että kemian laboratoriotöiden laskuja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti on paras tapa tavoittaa opintojakson opettajat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Projektin arvosana (1-5): 2/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 2/5
- Laboratorio-osion tentti (1-5): 1/5

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
-Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien tekeminen)
-Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
-Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Emilia Suvanto
  • Jonna Heikkilä
Vastuuopettaja

Jonna Heikkilä

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 21. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 21. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa käyttää tavallisimpia laboratorion välineitä ja huolehtia niiden kunnosta. Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia työtehtäviä laboratoriossa turvallisesti, taloudellisesti, luotettavasti ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen.

Sisältö

- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
- Laboratoriossa tarvittavat laskut

Oppimateriaalit

Oppikirja: Hänninen & al. Laboratoriotyön perusteet, Edita, kaikki painokset.

Its Learningissa oleva opiskelumateriaali.

Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus

Opetusmenetelmät

Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla verkossa. Työskentely on projektimaista sisältäen myös projektisuunnitelma, toteutuksen ja raportoinnin.
Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Laboratorio-osion tentin ajankohta sovitaan opintojakson alkaessa. A-ryhmällä kolmannen laboratoriotyön jälkeen, ja B-ryhmällä ennen joululomaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan periaatteiden mukaisesti CDIO-mallilla. Ytimessä on opiskelijan oma toiminta ja oppiminen; suurimpana haasteena on teorian yhdistäminen käytäntöön.

Toteutus on yhdistelmä lähitunteja, verkko-ohjausta, laboratoriotöitä sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmissä.

Opetus ja ohjaus toteutetaan yhteisopettajuutena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät laboratoriotoiminnan ja perusmenetelmien teorioiden selvittämiseen.

Laboratoriotöistä laaditaan raportteja. Kahdesta ensimmäisestä työstä palautetaan pareittain raportti, viimeisestä eli orgaanisen synteesin työstä henkilökohtainen raportti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan syksyn 2022 aikana.
Opintojaksoon sisältyy laboratoriotyöskentelyn teoreettiset perusteet ja laboratoriotöitä.

Opintojaksolla on yhteinen aloituskerta ja sen jälkeen kolme lähikertaa, jotka ovat pääosin laboratoriotyöskentelyä. Tarkempi aikataulu tulee Itsiin opintojakson aloitukseen mennessä.

Opintojaksolla tehdään projekti, jossa valmistetaan kemiallisella prosessilla tuote, jonka käyttökelpoisuus arvioidaan erilaisilla kemiallisilla analyyseillä.

Laboratoriotyökerroilla harjoitellaan laboratorion perusmenetelmiä (punnitus, liuoksen valmistus, pH-mittaus) sekä tehdään yksinkertaisia analyysejä titraamalla ja spektrofotometrisesti.

Analyysien lisäksi valmistetaan orgaaninen yhdiste, jonka puhtaus varmistetaan kromatografisesti sekä mittaamalla sen sulamispiste.

Töistä suoritetaan laboratorio-osion tentti, joka sisältää sekä töiden teoriaa että kemian laboratoriotöiden laskuja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähitunneilla on läsnäolovelvoite.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Projektin arvosana (1-5): 2/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 2/5
- Laboratorion perusmenetelmät, kirjatehtävän suorittaminen (hyv./hyl.)
- Laboratorio-osion tentti (1-5): 1/5

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.