Siirry suoraan sisältöön

Valinnainen harjoittelu: fysioterapeuttina projektissaLaajuus (20 op)

Tunnus: TH00BF37

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
  • Annukka Myllymäki
  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.

Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä suullisesti ja kirjallisesti sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoin.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1–2 viikolla), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen asiakasraportti tai kehittämistehtävä on jo aloitettu. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa työn sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa työnluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis työ tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjalliseen itsearviointiinsa nojautuen.

Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Opiskelija pitää ohjaavan opettajan ja fysioterapeutin tietoisena harjoittelussa ja koulussa tapahtuvista asioista. Harjoittelun prosessista ja siihen liittyvistä käytännöistä.

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen. Opiskelija varmistaa myös, että ohjaava fysioterapeutti on palauttanut täytettynä SUN HARKKAAN arviointilomakkeen.

- Opintopisteet määräytyy tehtyjen tuntien mukaisesti 1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä

- Esim: 9 op laajuisen harjoittelujakson kokonaiskesto on 243 h, josta 210 h (6x35 viikkotuntia) suoritetaan harjoittelupaikassa ja kirjataan järjestelmään työvuoroina. Loput 33 tuntia on varattu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn (koululla tapahtuvat asiat, harjoittelupäiviin valmistautuminen, oppimistehtävien tekeminen jne.) ja tämän opettaja kuittaa tehdyksi arviointikeskusteluun harjoittelun päätteeksi.

Sisällön jaksotus

Harjoitteluajankohta syksyllä 2024: viikot 36–41 & viikot 43–48

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki poissaolot ilmoitetaan ohjaavalle opettajalle ja fysioterapeutille.

-Lähtökohtaisesti kaikki poissaolot korvataan (7 h/työpäivä). Huomioikaa tässä myös arkipyhät ja/tai mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

-Maksimissaan korvata voi 3 päivän poissalon (21 h).

-Jos mahdollista, ensisijaisesti poissalo korvataan käytännön työskentelynä harjoittelupaikassa, toissijaisesti kirjallisella tehtävällä, joka tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä. Kirjallisen tehtävän ohjeet ovat Fysioterapeuttikoulutus, harjoittelut/ PT clinical practice -alustalla.

-Opiskelija, jolle on tulossa harjoittelun poissaolo, voi myös tiedustella ”opiskelijatyön” tarpeesta Liilabissa ja ilmoittautua suoraan Annukalle ja Milkalle ja korvata poissaolon siellä.

-Neljän (4) päivän, tai sitä useamman päivän poissaolot vähennetään tehtävistä harjoittelun opintopisteistä. Tässä tapauksessa opiskelija pyrkii tekemään puuttuvat harjoittelun tunnit tulevissa harjoitteluissaan. Tämä suunnitellaan ja sovitaan yhdessä oman opettaja tutorin kanssa

-Opiskelijan on myös mahdollista erikseen neuvotella ja sopia, harjoittelupaikan ja ohjaavan opettajan kanssa, harjoittelun korvattavien päivien takaisin tekeminen pidentämällä kyseistä harjoittelua. Jos harjoittelua pidennetään, opiskelijan pitää varmistaa, että harjoittelusopimus kattaa myös pidennetyn ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vallinnaiset harjoittelut arvioidaan: hyväksytty - hylätty

Arviointikriteerit ITSissä ja SUN HARKKA-sovelluksessa.

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, asiakasraportti/kehittämistehtävä yhdessä valinnaisessa harjoittelussa sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella (asteikkona hylätty – hyväksytty). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Asiakasraportin/kehittämistyön ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.

Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.07.2025

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Annukka Myllymäki
Ryhmät
  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Oppimateriaalit

Projektikohtainen

Opetusmenetelmät

projektikohtaiset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektikohtainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektikohtainen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella.

1. Työskentely ja läsnäolo
- Säännöllinen läsnäolo: Opiskelija on paikalla sovittuina työaikoina ja noudattaa projektin aikatauluja.
- Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus: Opiskelija ottaa aktiivisesti vastuuta omista tehtävistään ja osaa työskennellä itsenäisesti.
- Yhteistyökyky: Opiskelija työskentelee sujuvasti osana tiimiä, kommunikoi selkeästi ja jakaa tietoa kollegoiden kanssa.

2. Aikataulujen noudattaminen
- Projektin eteneminen: Tehtävät suoritetaan sovittujen aikataulujen mukaisesti, ja opiskelija seuraa projektin aikatauluja.
- Tehtävien loppuun saattaminen: Opiskelija saattaa annetut tehtävät loppuun sovitussa ajassa ja täyttää niihin asetetut vaatimukset.

3. Ammattitaito ja osaaminen
- Tehtävien suorittaminen laadukkaasti: Opiskelija osoittaa harjoittelun aikana osaamista, joka vastaa harjoittelun tavoitteita, ja tehtävät suoritetaan korkeatasoisesti.
- Ongelmien ratkaiseminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista tehtävissä esiintyviä ongelmia.
- Tiedonhankintakyky: Opiskelija osaa hakea ja hyödyntää tietoa uusista asioista ja soveltaa sitä käytännössä.

4. Oppiminen ja kehittyminen
- Tavoitteiden saavuttaminen: Opiskelija saavuttaa harjoittelun alussa asetetut oppimistavoitteet.
- Palautteen hyödyntäminen: Opiskelija osaa vastaanottaa ja hyödyntää saamaansa palautetta työnsä kehittämisessä.
- Ammatillinen kehittyminen: Opiskelija osoittaa kehittymistä ammatillisessa osaamisessaan harjoittelun aikana.

5. Dokumentointi ja raportointi
- Dokumentointi; Opiskelija pitää ajantasaisesti kirjaa projektin edistymisestä ja dokumentoi työnsä asianmukaisesti.
- Raportointi: Harjoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa kirjallisen raportin, joka sisältää yhteenvedon tehdyistä tehtävistä, opituista asioista ja kehittymisestä.

6. Eettisyys ja ammattietiikka
- Ammattietiikan noudattaminen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana eettisesti ja noudattaa alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuus: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa luottamuksellisesti ja asianmukaisesti.


Hylätyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella:

1. Työskentely ja läsnäolo
- Huono läsnäolo: Opiskelija on toistuvasti poissa sovittuina työaikoina ilman hyväksyttävää syytä tai jättää ilmoittamatta poissaoloistaan.
- Vähäinen itsenäisyys: Opiskelija ei osoita oma-aloitteisuutta tai kykyä työskennellä itsenäisesti, vaan vaatii jatkuvaa ohjausta.
- Yhteistyöongelmat: Opiskelijalla on vaikeuksia toimia osana tiimiä, ja hän ei kommunikoi tai työskentele sujuvasti muiden kanssa.

2. Aikataulujen noudattamatta jättäminen
- Myöhästely: Opiskelija ei pysty noudattamaan projektin aikatauluja ja viivästyttää sovittujen tehtävien suorittamista.
- Tehtävien laiminlyönti: Opiskelija ei saata tehtäviään loppuun tai suorittaa ne puutteellisesti, mikä vaikuttaa projektin etenemiseen.

3. Ammattitaidon ja osaamisen puutteet
- Heikko laatu: Opiskelijan suorittamat tehtävät ovat laadultaan heikkoja eivätkä vastaa harjoittelun tavoitteita.
- Ongelmien käsittelemättömyys: Opiskelija ei pysty ratkaisemaan tehtävissä esiintyviä ongelmia tai ei edes tunnista niitä.
- Tiedonhankinnan laiminlyönti: Opiskelija ei aktiivisesti hae tai hyödynnä tarvittavaa tietoa ja soveltaa sitä heikosti käytännössä.

4. Oppimisen ja kehittymisen puute
- Oppimistavoitteiden saavuttamatta jättäminen: Opiskelija ei saavuta harjoittelun alussa asetettuja oppimistavoitteita.
- Palautteen sivuuttaminen: Opiskelija ei ota vastaan palautetta tai ei hyödynnä sitä työnsä kehittämisessä.
- Ammatillisen kehittymisen puute: Opiskelija ei osoita merkittävää ammatillista kehittymistä harjoittelun aikana.

5. Dokumentoinnin ja raportoinnin laiminlyönti
- Dokumentoinnin puutteet: Opiskelija ei pidä riittävää kirjaa projektin edistymisestä tai dokumentoi työnsä puutteellisesti.
- Raportin laiminlyönti: Opiskelija ei toimita harjoittelun päätyttyä vaadittua raporttia tai raportti on merkittävästi puutteellinen.

6. Eettisten ja ammattietiikan periaatteiden rikkominen
- Ammattietiikan rikkominen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana epäeettisesti tai rikkoo alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuuden laiminlyönti: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa huolimattomasti tai rikkoo luottamuksellisuutta.

Sisällön jaksotus

Erilaisia projekteja AMK:n omissa oppimisympäristöissä fysioterapeuttikoulutuksessa. Toimeksiantoja ilmoitetaan pääsääntöisesti postitse ja opiskelijat tarttuvat valitsemiinsa toimeksiantoihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkennetaan projektikohtaisesti

Ilmoittautumisaika

03.07.2023 - 30.11.2024

Ajoitus

02.08.2023 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Granberg
  • Milka Reponen
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
  • Afrisa Kapella
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso sisältää opiskelijakohtaisesti erilaisia projekteja. Projektit toteutuvat fysioterapeuttikoulutuksen omissa oppimisympäristöissä ja niistä tiedotetaan pääsäänntöisesti sähköpostitse.

Ilmoittautuminen opintojaksolle tapahtuu poikkeuksellisesti opettajan toimesta. Projektin vastuuopettaja tiedottaa osallistujille myös tarkemmin toteutuksen suoritustavoista, ajankohdista ja oppimateriaalista.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Teemu Hyytiä
  • Anu Granberg
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
Ryhmät
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2022 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Milka Reponen
  • Teemu Hyytiä
  • Anu Granberg
  • Annukka Myllymäki
  • Afrisa Kapella
  • Kirsi Karlsson
  • Pirjo Pennanen

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Teemu Hyytiä
  • Anu Granberg

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Teemu Hyytiä
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 08.06.2023

Opintopistemäärä

2 - 9

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste
  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Teemu Hyytiä
  • Annukka Myllymäki
  • Afrisa Kapella
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Sisällön jaksotus

Sisältö koostuu opiskelijakohtaisesti erilaisissa Turun AMK:n projekteissa, hankkeissa ja ympäristöissä toimien. Suoritusmahdollisuuksista tiedotetaan toistaiseksi pääasiassa sähköpostitse.

Opinnot voivat sijoittua eri opintovuosille ja jokainen opiskelija osallistuu toimintaan vähintään 2 op:n laajuisesti. Kaksi opintopistettä voi koostua myös useammasta pienemmästä projektista. Opiskelijan tulee viedä kaikki suoritukset, joista kertyy tunteja tähän kahteen opintopisteeseen, ITSin "Fysioterapeuttina projektissa -digipassiin" (tulossa - tiedotetaan ryhmälle alkuvuodesta 2022) ja pyytää projektia ohjannutta opettajaa kuittaamaan suoritus ITSissä. Kun työstä tulee valmis kokonaisuus, opiskelija pyytää tutoropettajaansa merkitsemään suorituksen Peppiin. Jos suoritus on kerralla 2op:n laajuinen, ohjannut opettaja voi merkitä sen suoraan Peppiin.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

16.12.2020 - 30.11.2022

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 - 20

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Teemu Hyytiä
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu
  • Pirjo Pennanen
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PFYSIS19
    Fysioterapeutti
  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.

Oppimateriaalit

KEVÄT 2021: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tarvittava materiaali, ohjeistus ja palautuskansiot löytyvät Optimasta Harjoittelut-kansion alta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

KEVÄT 2021 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Tärkeää: Optimamateriaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta tulee perehtyä ennen projektin alkua. Raporttipohjaan kirjoitetaan teoriaosuus lähteineen sekä ensikäynnin suunnitelma ennen ensimmäistä asiakastapaamista. Tämä tuotos palautetaan Optiman palautuskansioon ohjaajan nähtäville viimeistään viikkoa ennen tapaamisen ajankohtaa.

Opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä ensikäynnin suunnittelussa, sillä emme saa esitietoja asiakkaasta etukäteen, sekä videoanalyysissä (liikennevalomenetelmän avulla). Yhteenveto ja palaute asiakkaalle tehdään yksilötyönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KEVÄT 2021 Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Projekti koostuu seuraavista tehtävistä (vastuutehtävät opiskelijoille jaetaan projektin alussa):
-INFO (Teamsin välityksellä) hammaslääkäriopiskelijoille projektin sisällöstä (mikä on tavoite, miten valmistautua ft-tapaamiseen, minne tulla ja miten ajanvaraus tapahtuu)
-Ft-opiskelijan huolellinen tutustuminen Optiman materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta ja työn kuormitustekijöistä
-Ajanvarauksen suunnittelu sähköiselle alustalle
-Videot (HL-laitoksen opetushoitaja kuvaa jokaisesta hl-opiskelijasta työskentelyvideon, joka välitetään vastaanottavalle fysioterapeuttiopiskelijalle analysoitavaksi). Videoanalyysissa käytetään Liikennevalomenetelmää (Optima - Mittarit)
-1 käynti, ft-tutkiminen ("ergonomialasit päässä" eli ergonomian/työkurmituksen näkökulma). Mittarina Rasittuneisuusmittari (Optima -Mittarit) ja soveltuvin osin muita
-2 käynti, jolloin katsotaan asiakkaan kanssa yhdessä hänestä kuvattu video, asiakas saa palautteen videosta ja tutkimisen tuloksista sekä ohjeet jatkoon (esim physiotools)

Koko projektin ajan kirjoitetaan raporttipohjaan raporttia projektista annetun ohjeistuksen (Optimassa) mukaisesti. Palautuslaatikoihin palautetaan sovitusta 1. tutkimiskerran suunnitelma, 2. palautekerran suunnitelma sekä kirjeen muotoon kirjoitettu palaute, joka lähetetään hl-opiskelijalle, sekä raportti.

Sisällön jaksotus

Sisältö koostuu opiskelijakohtaisesti erilaisissa Turun AMK:n projekteissa, hankkeissa ja ympäristöissä toimien. Suoritusmahdollisuuksista tiedotetaan toistaiseksi pääasiassa sähköpostitse.

Opinnot voivat sijoittua eri opintovuosille ja jokainen opiskelija osallistuu toimintaan vähintään 2 op:n laajuisesti. Kaksi opintopistettä voi koostua myös useammasta pienemmästä projektista. Opiskelijan tulee viedä kaikki suoritukset, joista kertyy tunteja tähän kahteen opintopisteeseen, ITSin "Fysioterapeuttina projektissa -digipassiin" (tulossa - tiedotetaan ryhmälle alkuvuodesta 2021) ja pyytää projektia ohjannutta opettajaa kuittaamaan suoritus Optimassa. Kun työstä tulee valmis kokonaisuus, opiskelija pyytää tutoropettajaansa merkitsemään suorituksen Peppiin. Jos suoritus on kerralla 2op:n laajuinen, ohjannut opettaja voi merkitä sen suoraan Peppiin.

KEVÄT 2021 Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti:
Tämä asiakasprojekti on osa Valinnaista harjoittelua, ja yhteensä 2 op:n laajuinen. Projekti sisältää kaksi lähitapaamista hammaslääkäriopiskelijan kanssa ICT-talolla. Ensimmäinen tapaaminen on fysioterapeuttinen tutkiminen ergonomian näkökulmasta, ja toisella tapaamiskerralla ft-opiskelija antaa asiakkaalle palautteen tutkimisen tuloksista sekä ohjeita jatkoon.
Ajoitus:
Projekti-info pe 15.1. klo 12.30-14 (Teams; kaikki)
INFO asiakkaille (Teams): MA 8.2 klo 10.15-11.00 (kaikki)

PFYSIS19B:
R1 Tutkimus käynti TO 18.3 klo 13-16
Tutkimus käynti PE 19.3 klo 8-16
Ohjaus- ja neuvonta käynti TI 6.4 klo 8-16
Ohjaus- ja neuvonta käynti KE 7.4 klo 8-12

PFYSIS19A:
R2 Tutkimus käynti KE 28.4 klo 8-12
Tutkimus käynti TO 29.4 klo 8-16
Ohjaus- ja neuvonta käynti TI 11.5 klo 13-16
Ohjaus- ja neuvonta käynti KE 12.5 klo 8-16


Projektin asiakastyötä ohjaa opetusfysioterapeutti Teemu Hyytiä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

KEVÄT 2021: Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojen tulee olla pääosin suoritettu / menossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KEVÄT 2021 Hammaslääkärin ergonomia -projekti: HYV-HYL: Projektin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista projektin toteuttamiseen, annettujen vastuutehtävien hoitamisen ajallaan, asiakastyön toteuttamisen sovitusti sekä kirjallisten tuotosten palauttamisen Optimaan sovitusti.