Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: 7031605
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
AVOTERTS24VTerveydenhoitajan erikoispolku, avoin AMK, S24
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
MTERTK24VTerveydenhoitaja, monimuoto, Turku, K24, verkkototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 06.12.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
AVOTERTS23VTerveydenhoitajan erikoispolku, avoin AMK, S23
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
Ryhmät
-
MTERTK23Terveydenhoitaja, monimuoto, Turku, K23
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
Ryhmät
-
AVOTERTS22Terveydenhoitaja, avoin amk, S22
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
MTERTK22Terveydenhoitaja, monimuoto, Turku, K22
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 24.12.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
AVOTERTS21Terveydenhoitaja, avoin amk, S21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Toimeksiannon teemaan ja menetelmään keskittyvä kirjallisuus ja aikaisemmat tutkimukset.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys, innovaatiopedagogiikka
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys, innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Th-kehittämistyö, joka perustuu toimeksiantoon. Lisäksi aiheesta tehdään asiantuntija-artikkeli.
Sisällön jaksotus
Th-kehittämistöiden toimeksiannot esitellään joulukuun 2021 infossa. Työ tehdään parityönä. Joulukuussa toteutetaan vielä tiedonhaun opastus. Th-kehittämistyötä tehdään koko kevät 2022 ja kurssi päättyy seminaariin, jossa esitellään kehittämistyö kokonaisuudessaan ja siihen liittyvä artikkeli.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-K5
Seminaariin osallistuminen hyväksytty-hylätty