Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden arviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää arviointiin liittyviä käytäntöjä ja vaikuttavia tekijöitä sekä eettisiä periaatteita,
• tunnistaa toiminnallisuuden eri tasojen arviointimahdollisuuksia,
• käyttää tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä arvioidessaan asiakkaan toiminnallisuutta,

Sisältö

Hyvät arviointikäytännöt toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden eri tasojen arviointi

Ilmoittautumisaika

03.09.2022 - 02.10.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja

Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää arviointiin liittyviä käytäntöjä ja vaikuttavia tekijöitä sekä eettisiä periaatteita,
• tunnistaa toiminnallisuuden eri tasojen arviointimahdollisuuksia,
• käyttää tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä arvioidessaan asiakkaan toiminnallisuutta,

Sisältö

Hyvät arviointikäytännöt toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden eri tasojen arviointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskenteyä tiimipäivinä(lähipäivissä)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27t= 1op; 5op= 135t, josta tiimipäiviä 34t + info 2t.
Itsenäistä työskentelyn osuus 99t:
Henkilökohtaiset pikaohjeet menetelmien käytöstä ennen tiimipäiviä,
Arvioinnin käsikirja
Reflektiopaperi toiminnallisuuden arviointi ja toiminnallisuuden arviointi käytännössä opintojaksoista.

Sisällön jaksotus

Vko 41 13.10. 2t Opintojakson info Ankku ja Kirsi
Vko 43 24.10. 4t Hyvät arviointikäytännöt, Kirsi
Vko 44 1.11. 6t OSA, Kirsi
Vko 45 8.11. 6t COPM, Ankku
Vko 46 15.11. 6t MOHOST, Kirsi
Vko 47 22.11. 6t Käden kliininen tutkiminen yhd.ANFY!6t, Kirsi ja Ankku
Vko 47 24.11.6t Sensomotoriikan arviointi, Kirsi
reflektiopaperin ja arvioinnin käsikirjan palautus 8.12.2022 klo 8 mennessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Arvioinnin käsikirja (sisältää henkilökohtaiset pikaohjeet) +/- 1 numero
Aktiivisuus tiimipäivissä, itse- ja vertaisarviointi, käsikirjan vaikutus arvosanaan +/- 1 numero
Arvionti tapahtuu arviointikehikon mukaisesti. Tarkemmat ohjeet löytyy ITSLearningistä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Mary-Ann Kaukinen
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää arviointiin liittyviä käytäntöjä ja vaikuttavia tekijöitä sekä eettisiä periaatteita,
• tunnistaa toiminnallisuuden eri tasojen arviointimahdollisuuksia,
• käyttää tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä arvioidessaan asiakkaan toiminnallisuutta,

Sisältö

Hyvät arviointikäytännöt toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden eri tasojen arviointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy ITS Learningistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä
Poissaolot tiimitreeneistä osoitetaan osaamisen näyttönä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Essee/muistiinpanot 3.teemasta.
Omat pikaohjeet menetelmien käyttöohjeista ennen tiimityöskentelyä lähipäivissä. Pikaohjeet kootaan Arvioinnin käsikirjaksi. Lopuksi tehdään reflektiopaperi toiminnallisuuden arviointi ja toiminnallisuuden arviointikäytännössä opintojaksojen sisällöistä. Tarkempi ohjeistus löytyy ITS Learningistä.


27t= 1op; 5op= 135t, josta tiimityöskentelyä lähipäivissä on 28t + nauhoitettu info. Itsenäistä työskentelyä 110t.

Sisällön jaksotus

Itsenäistä työskentelyä vkot 5-8., jolloin tehdään teeman 3 essee/muistiinpanot, omat pikaohjeet OSA ja COPM arviointimenetelmien käytöstä.

1.3. 4t Teema OSA, Anu
3.3. 4t Teema COPM, Ankku
4.3. 4t Teema Hyvät arviointikäytännöt, Anu (ja Ankku)

Itsenäistä työskentelyä vkot 10-12, jolloin tehdään omat pikaohjeet MOHO:n taidoista ja niiden arvioinnista MOHOST-menetelmällä sekä sensomotorisista ja toiminnallisista arviointimenetelmistä.

30.3. 7t MOHOST, Anu ja Maija
xx.xx. 5t Sensomotoriset ja toiminnalliset arviointimenetelmät, Tuija

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Portfolio ja reflektiopaperi arvioidaan asteikolla hyl-5.
Aktiivisuus tiimitreeneissä, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/- 1numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa