Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Mary-Ann Kaukinen
- Tuija Suominen-Romberg
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Oppimateriaalit
- Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
- Terveyskylä
- Neuropsychology for Occupational Therapist
- Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
- TOIMIA
- Käypä hoito
Sisällön jaksotus
5.3. Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toiminnallisuuteen. Neuropsykologisten oireiden vaikutus toiminnallisuuteen.
8.3. Neuropsykologia jatkuu: aivojen plastisuus, kuntoutuminen. Kehitysvamma. Neuropsykologian tentti.
15.3. Arvioinnin merkitys ja arviointimenetelmät. Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi.
19.3. ja 21.3. Toimintaterapian menetelmät. Terapian suunnitteluun ja kuntoutujan ohjaamiseen vaikuttavat tekijät. Valmiuksien ja taitojen sekä arkipäivän toimintojen uudelleen oppiminen ja niiden tukeminen.
26.3. Toimintaterapian menetelmät. Kompensointi, toimintojen harjoittelu ja elämänlaatu.
4.4. koko opintojakson tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (hks/hyl)
Kokonaisuuden tentti/näyttö (1-5 )
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 05.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Mary-Ann Kaukinen
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Oppimateriaalit
Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.
Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
Sisällön jaksotus
keskiviikkona 27.9.2023 klo 15-16 info opintojaksoon liittyen, referaattitehtävien jako
maanantaina 23.10.2023 klo 9-16 neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
tiistaina 24.10.2023 klo 9-16 neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen
keskiviikkona 25.10.2023 klo 9.00 - 15 MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus, yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein
torstaina 26.10.2023 klo 9-15 toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen, toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot
vko 44 koko opintojakson tentti verkkotenttinä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Oppimateriaalit
Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.
Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 33 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko kurssin lopputentti 3 h
Sisällön jaksotus
perjantaina pe 13.1. 6h. Neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen, referaattitehtävien jako
maanantaina 16.1. 6h MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus
tiistaina 24.1. 6h neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen
perjantaina 27.1. 6h toiminnallisia harjoituksia asiakkaan tukemiseen liittyen, Kunnonkoti
maanantaina 30.1. 6h toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot, yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein
tiistaina 7.2. 6h yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein
torstaina 16.2. 3h neurologian koko opintojakson tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kirsi Kero
Vastuuopettaja
Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS20BToimintaterapeutti, S20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Oppimateriaalit
Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.
Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 32 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko kurssin lopputentti 3 h
Sisällön jaksotus
torstaina 1.9.2022 klo 12.30-16 Neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen, referaattitehtävien jako
tiistaina 6.9.2022 klo 9.00 - 15 MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus
perjantaina 9.9. klo 8-15 neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen
tiistaina 13.9. klo 9-12 käytännön harjoittelua Kunnonkodissa ja klo 12.30-15 toiminnallisia harjoituksia asiakkaan tukemiseen liittyen
perjantaina 16.9. klo 9-15 toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot
tiistaina 20.9. klo 9-15 yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein
perjantaina 30.9. klo 9-12 koko opintojakson tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
Vastuuopettaja
Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Oppimateriaalit
Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.
Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 32 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko opintojakson lopputentti 3h
Sisällön jaksotus
maanantaina 29.8 klo 9-14 ja tiistaina 30.8. klo 9-15
Neurologisten sairauksien/vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
Sensomotoriikan ongelmat ja toimintaterapia, kokemusasiantuntijan vierailu
maanantaina 26.9. klo 9-15 ja torstaina 29.9. klo 8-14
Neuropsykologian tentti
Toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia
tiistaina 25.10. klo 9-12 Päivittäiset toiminnot ja apuvälineet/ Kunnonkoti, klo 12-15 asiakkaiden tukemisen toiminnallista harjoittelua
torstaina 27.10. klo 9-11.15 opintojakson asioiden kertaus ja klo 12-14.30 opintojakson asioiden kertaus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (HKS/HYL.)
Koko opintojakson lopputentti (1-5 )
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mary-Ann Kaukinen
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS20AToimintaterapeutti, S20A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.
Sisältö
Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia
Sisällön jaksotus
Neuropsykologia tentti ,Koko kurssin lopputentti
Neurologisten sairauksien/vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
Motoriikan ongelmat ja toimintaterapia
Kognition ongelmat ja toimintaterpia (sisältää neuropsykologian)
Asentohoito ja siirtyminen
Päivittäiset toiminnot ja apuvälineet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )