Opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyteLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BF71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 06.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 32
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 10.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Oppimateriaalit
Oppimateriaaleja opinnäytetyön tekemisen tueksi löydät Opinnäytetyön ja KETUI kurssien Its -pohjasta.
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyön voi tehdä yksilö-, pari- tai pienryhmätyönä. Opinnäytetyö toteutetaan projektioppimisen periaattein joko tutkimuksellisena opinnäytetyönä tai kehittämistyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön raportointiin ja julkistamiseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön julkaisuun liittyvät toimenpiteet sekä kypsyysnäytteen ohjeet löytyvät Itsistä. Myös pajapäivissä ohjeistetaan näiden suhteen.
Kevään 2025 opinnäytetyön pajapäivät:
27.1.2025
24.2.2025
21.3.2025
28.4.2025
MTOIMK22 Opinnäytetyön raportointiseminaarit 13.3.2025. Opinnäytetyön raportti tulee lähettää hyväksyttäväksi ohjaavalle opettajalle 2 viikkoa ennen raportointiseminaaria. Opinnäytetyö esitellään seminaarissa power pointin tai vastaavan esityksen avulla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1-5, arviointiperusteet on kuvattu Messissä.
Hylätty (0)
Arvosanan 0 saanut eli hylätty työ ei täytä arvosanan 1 kuvauksia yhdellä tai useammalla osaamisalueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
Arvosana 1–2
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta
palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 1–2
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 1–2
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä
mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
Arvosana 3–4
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
Arvosana 3–4
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan
määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty
asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 3–4
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/
tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 3–4
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
Arvosana 5
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien
ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden
käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä
tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
Arvosana 5
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä
vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa
ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti
tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 5
• Kytkös opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu,
osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin
ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
Arvosana 5
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja
kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön julkistamiseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön julkaisuun liittyvät toimenpiteet sekä kypsyysnäytteen ohjeet löytyvät Itsistä. Myös pajapäivissä ohjeistetaan näiden suhteen.
Kevään 2024 opinnäytetyön pajapäivät:
29.1.2024
26.2.2024
25.3.2024
29.4.2024
PTOIMS21 Opinnäytetyön raportointiseminaarit 14.5.2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1-5, arviointiperusteet on kuvattu Messissä.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön julkistamiseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön julkaisuun liittyvät toimenpiteet sekä kypsyysnäytteen ohjeet löytyvät Itsistä. Myös pajapäivissä ohjeistetaan näiden suhteen.
Kevään 2024 opinnäytetyön pajapäivät:
29.1.2024
26.2.2024
25.3.2024
29.4.2024
MTOIMK21 Opinnäytetyön raportointiseminaarit 8.4.2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1-5, arviointiperusteet on kuvattu Messissä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS20Toimintaterapeutti (AMK), S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön julkistamiseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön julkaisuun liittyvät toimenpiteet sekä kypsyysnäytteen ohjeet löytyvät Itsistä. Myös pajapäivissä ohjeistetaan näiden suhteen.
PTOIMS20 Opinnäytetyön raportointiseminaarit 8.-9.5.2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1-5, arviointiperusteet on kuvattu Messissä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 30.05.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Sirpa Rajala
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
PTOIMS19Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia toimintaterapian ammatillista osaamista osoittavan kirjallisen raportin kehittämistoiminnastaan ja sen tuotoksesta / tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan sekä opponenttien palautetta,
• esitellä asiantuntevasti kehittämistoimintansa tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan tuotoksen hyödynnettävyyttä/saavutettua muutosta yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoiminnan onnistumista ja rajoituksia sekä uskottavuutta,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaalisilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Opinnäytetyöraportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön julkaisuun liittyvät toimenpiteet sekä kypsyysnäytteen ohjeet löytyvät Itsistä. Myös pajapäivissä ohjeistetaan näiden suhteen.
Arviointiasteikko
H-5