Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden edistäminen ILaajuus (10 op)

Tunnus: TH00BF65

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Ilmoittautumisaika

11.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja

Heli Arokki

Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)

6op eli 162t, josta
1op = 27t info, kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmän yhteinen palautekeskustelu
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla


Tehtävänannot ITSLearning:ssä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Syksy 2023:

28.8.klo 9-11 Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu (info / teoriaopetus)
vk 35-39 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
- Mittarien lainaus ja käyttö vain koululla. Mittarit sijaitsevat ICT B2050 -tilassa, jossa niitä saa käyttää. Luokan saa auki opettajien tai infon avulla.
28.9 klo 8.15-15 Harjoittelun purku

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.7h 13.10
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus
Käytännön toteutus Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu 27.10 sekä myöhemmin kurssilla VMI-testi
Purku leikin arvioinnille 30.10
VMI-testi kirjallinen palaute

Harjoittelu käytännössä:
2.10. 4t info harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt

Harjoittelu käytännössä 13.11.-8.12.
Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija.

Viikolla 49 harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45 min/ opiskelija, jolloin alustava asiakasraportti tulee olla palautettuna ITSLearingiin Toiminnallisuuden edistäminen I-opintojakson palautuslaatikkoon ja arviointilomake SUN-harkkaan. Työtunnit hyväksytään SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)

11.12. 6t Harjoittelun palautekeskustelu

Lopullinen asiakasraportti palautetaan 15.12. mennessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija maksaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi on kuvattu ItsLearningissä "kotipesän" Harjoitteluprosessi- kansiossa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Johanna Säteri
  • Heli Arokki
  • Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja

Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)

6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko


Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:

Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan

1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)

2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)

3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta

4. Prosessin vaiheet:

4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen

4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi

4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)

4.5 Toteutus

4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)

4.7 Tulosten arviointi

4.8 Terapian päättyminen

Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Kevät 2022

Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute

Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat

Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä

Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu

mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
  • Johanna Säteri
  • Heli Arokki
Vastuuopettaja

Anu Kuikkaniemi

Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)

6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko


Tehtävänannot ITSLearning:ssä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Syksy 2022:

2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu (info / teoriaopetus)
vk 40-45 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 46 18.11 Harjoittelun purku

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus
Käytännön toteutus Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu vk 37 sekä myöhemmin kurssilla VMI-testi
Purku leikin arvioinnille 27.9
VMI-testi kirjallinen palaute

Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat

Syksy2022:
harjoittelu käytännössä
25.11 mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä

Viikolla 50 loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake ITSLearningiin ja alkuperäinen työvuorotaulukko omalle tuutorille ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

16.12.22 KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu

19.12.22 mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Heli Arokki
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • MTOIMK21
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)

6op 162t, josta 140t ( 7t/ päivä) työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät.

Tehtävänannot Soprosta/ Kirjallisen raportin tarkennus

Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:

Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan

1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)

2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)

3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta

4. Prosessin vaiheet:

4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen

4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi

4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)

4.5 Toteutus

4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)

4.7 Tulosten arviointi

4.8 Terapian päättyminen

Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on että opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.



Irina Katajisto- Korhonen:
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Vk 2 Info opintokokonaisuudesta (Its Learning)
Vk 6-13 Arviointimenetelmien itsenäinen harjoittelu
1.4 mennessä raportin palautus
8.4 Palautepäivä

Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, TEAMS
A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu

Harjoittelu käytännössä, opettajina Tuija
2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
25.4-20.5. 2022 harjoittelu käytännössä, Harjoittelun tunnit työpaikalla 140h (n 7 h/päivä. Tämän lisäksi 20 tuntia koulun edellyttämän tehtävän tekemiseen.
29.4 mennessä harjoittelun tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen Sopron välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake ja tuntiseuranta Soprossa ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

25.5. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä ja Soprossa

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Ilmoittautumisaika

05.04.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.01.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
  • PTOIMS20
    Toimintaterapeutti (AMK), S20
  • PTOIMS20A
    Toimintaterapeutti, S20A
  • PTOIMS20B
    Toimintaterapeutti, S20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)

6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus 135t eli 4vko ajalla 10.1.-4.2.


Tehtävänannot ITSLearning:ssä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

Syksy 2021:
Irina Katajisto- Korhonen:
2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu

Heli Arokki Leikin arviointi:
13.9. 4t Leikin arviointi teoria, TEAMS
16.9. 4t A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
17.9. 4t B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
21.9. ja 28.9. Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu

Ankku, Irina, Heli ja Anu: Harjoittelu käytännössä:
1.12. 2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat

kevät 2022:
10.1.-4.2.2022 harjoittelu käytännössä
13.1. mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä

Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake ITSLearningiin ja alkuperäinen työvuorotaulukko omalle tuutorille ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin

7.2. 8t KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu

11.2. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Ilmoittautumisaika

06.04.2020 - 31.01.2022

Ajoitus

31.08.2020 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
  • Helena Tigerstedt
  • Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja

Anu Kuikkaniemi

Ryhmät
  • PTOIMS19
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy Optimasta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t
2op 54t

6op/ neljän viikon työelämäharjoittelu 140t/ 162t eli 7t/ päivä työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät ja ohjaus sekä arviointi
Tehtävänannot ITS:stä (Optima Toimintaterapian harjoittelu -kansiosta.)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.

Sisällön jaksotus

31.8.2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu, opettajana Irina Katajisto- Korhonen

14.9., vko 39, 13.10. leikin arviointi, opettaja Helena Tigerstedt?

Harjoittelu käytännössä, opettajina Anu ja Irina:
3t harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2021:
neljän viikon harjoittelu harjoittelu

Harjoittelun tavoitekeskustelu ja ohjaus Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin tavoitteet tulee olla ITS:ssä.
Loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake, tuntiseurantalomake ja alustava asiakasraportti on palautettu ITS:n.
Harjoittelun palautekeskustelu
Asiakasraportin lopullinen versio palautetaan Itsiin

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija kustantaa harjoittelun matkakustannukset ym. kulut itse.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun arviointi kuvattu Its / Optimassa

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.