Toiminnallisuuden edistäminen ILaajuus (10 op)
Tunnus: TH00BF65
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Ilmoittautumisaika
11.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja
Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS22Toimintaterapeutti (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta
1op = 27t info, kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmän yhteinen palautekeskustelu
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla
Tehtävänannot ITSLearning:ssä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2023:
28.8.klo 9-11 Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu (info / teoriaopetus)
vk 35-39 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
- Mittarien lainaus ja käyttö vain koululla. Mittarit sijaitsevat ICT B2050 -tilassa, jossa niitä saa käyttää. Luokan saa auki opettajien tai infon avulla.
28.9 klo 8.15-15 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.7h 13.10
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus
Käytännön toteutus Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu 27.10 sekä myöhemmin kurssilla VMI-testi
Purku leikin arvioinnille 30.10
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
2.10. 4t info harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt
Harjoittelu käytännössä 13.11.-8.12.
Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija.
Viikolla 49 harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45 min/ opiskelija, jolloin alustava asiakasraportti tulee olla palautettuna ITSLearingiin Toiminnallisuuden edistäminen I-opintojakson palautuslaatikkoon ja arviointilomake SUN-harkkaan. Työtunnit hyväksytään SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)
11.12. 6t Harjoittelun palautekeskustelu
Lopullinen asiakasraportti palautetaan 15.12. mennessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija maksaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi on kuvattu ItsLearningissä "kotipesän" Harjoitteluprosessi- kansiossa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja
Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK22Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Johanna
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Kevät 2022
Johanna Säteri, Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen, käytännön harjoittelu
Vko 6 (7.2) 2t Info / teoriaopetus (yhdistetty info opintojakson Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen infon-kanssa)
vk 6-14 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 14 5.4 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h 16.1
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus osana lasten kurssia
Käytännönharjoitteluna asiakastyöskentey: Leikin arviointi sekä VMI-testi
Purku leikin arvioinnille
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla 8.3.23 harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
Kevät 2023
harjoittelu käytännössä
mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake Sun harkkaan ja yövuorot Sun harkkaan ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .
Ilmoittautumisaika
30.07.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS21Toimintaterapeutti (AMK), S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus työpaikalla 135t eli 4vko
Tehtävänannot ITSLearning:ssä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2022:
2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu (info / teoriaopetus)
vk 40-45 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 46 18.11 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus
Käytännön toteutus Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu vk 37 sekä myöhemmin kurssilla VMI-testi
Purku leikin arvioinnille 27.9
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
Syksy2022:
harjoittelu käytännössä
25.11 mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Viikolla 50 loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake ITSLearningiin ja alkuperäinen työvuorotaulukko omalle tuutorille ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
16.12.22 KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
19.12.22 mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)
6op 162t, josta 140t ( 7t/ päivä) työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät.
Tehtävänannot Soprosta/ Kirjallisen raportin tarkennus
Tarkennettua ohjetta Asiakas kuvaukseen Mohon tai Kanadalaisenmallin mukaan asiakkaan terapiaprosessiin liittyen:
Tässä harjoittelussa käytetään raportin varsinaista sisältöä ohjaamassa kanadalaisen toimintaterapiaprosessin kehystä (The Canadian Practice Process Framework, CPPF). tai Model of Hyman Occupation mallia. Raportissa kuvataan
1. Yhteiskunnallinen konteksti (mm. harjoittelupaikan verkostot)
2. Toimintaterapiakonteksti (tässä kohtaa voi mainita myös eri ammattiryhmien roolit, joka kuuluu huomioida raportissa)
3. Terapeutin käyttämä teoreettinen tausta
4. Prosessin vaiheet:
4.1 Toimintaterapiaan tulo, aloittaminen
4.2 Tilannekartoitus Kuvaa kappaleissa 4.2 ja 4.3 asiakkaan toiminnallisuutta valitun mallin mukaan ja kerro myös mitä arviointimenetelmiä käytettiin
4.3 Arviointi
4.4 Tavoitteiden ja suunnitelman laadinta (Muista yhä hyödyntää mallin käsitteitä kun mietit mille alueille tavoitteet kohdistuvat)
4.5 Toteutus
4.6 Suunnitelman muokkaus (voi yhdistää edelliseen)
4.7 Tulosten arviointi
4.8 Terapian päättyminen
Lisäksi raporttiin tulee kirjoittaa johdanto ja pohdinta -kappaleet. Pohdinnassa hyödynnä motorolaa (mikä meni hyvin, missä minulla on kehitettävää, mitä tekisin toisin, mitä vien käytäntöön / mitä opin). Liitteeksi samasta toiminnasta tehty yksilösuuntautunut ja tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on että opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Irina Katajisto- Korhonen:
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Vk 2 Info opintokokonaisuudesta (Its Learning)
Vk 6-13 Arviointimenetelmien itsenäinen harjoittelu
1.4 mennessä raportin palautus
8.4 Palautepäivä
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, TEAMS
A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu
Harjoittelu käytännössä, opettajina Tuija
2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
25.4-20.5. 2022 harjoittelu käytännössä, Harjoittelun tunnit työpaikalla 140h (n 7 h/päivä. Tämän lisäksi 20 tuntia koulun edellyttämän tehtävän tekemiseen.
29.4 mennessä harjoittelun tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen Sopron välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake ja tuntiseuranta Soprossa ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
25.5. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä ja Soprossa
Hylätty (0)
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
05.04.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.01.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
-
PTOIMS20Toimintaterapeutti (AMK), S20
-
PTOIMS20AToimintaterapeutti, S20A
-
PTOIMS20BToimintaterapeutti, S20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua koululla ja työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 32h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus 135t eli 4vko ajalla 10.1.-4.2.
Tehtävänannot ITSLearning:ssä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2021:
Irina Katajisto- Korhonen:
2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu
Heli Arokki Leikin arviointi:
13.9. 4t Leikin arviointi teoria, TEAMS
16.9. 4t A-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
17.9. 4t B-ryhmä Leikin arviointi, lähiopetus
21.9. ja 28.9. Käytännön toteutus: Lapsen kliininen havainnointi ja Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu
Ankku, Irina, Heli ja Anu: Harjoittelu käytännössä:
1.12. 2t KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2022:
10.1.-4.2.2022 harjoittelu käytännössä
13.1. mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Viikolla 5 loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake ITSLearningiin ja alkuperäinen työvuorotaulukko omalle tuutorille ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
7.2. 8t KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
11.2. mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .
Hylätty (0)
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
06.04.2020 - 31.01.2022
Ajoitus
31.08.2020 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Kero
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Helena Tigerstedt
- Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja
Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
-
PTOIMS19Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida sovittuihin soveltamisalueisiin sisältyviä käytännön harjoituksia.
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Soveltamisalueen mukainen käytännön harjoittelu
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Systemaattinen tiedonkeruu toimintaterapiaprosessissa
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillisuus työyhteisössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy Optimasta.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t
2op 54t
6op/ neljän viikon työelämäharjoittelu 140t/ 162t eli 7t/ päivä työskentelyä ohjaajan ohjauksessa työpaikalla + 22t kirjalliset oppimistehtävät ja ohjaus sekä arviointi
Tehtävänannot ITS:stä (Optima Toimintaterapian harjoittelu -kansiosta.)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Sisällön jaksotus
31.8.2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu, opettajana Irina Katajisto- Korhonen
14.9., vko 39, 13.10. leikin arviointi, opettaja Helena Tigerstedt?
Harjoittelu käytännössä, opettajina Anu ja Irina:
3t harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
kevät 2021:
neljän viikon harjoittelu harjoittelu
Harjoittelun tavoitekeskustelu ja ohjaus Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin tavoitteet tulee olla ITS:ssä.
Loppukeskustelu opiskelija ja ohjaaja Teams/ 30 min per opiskelija, jolloin arviointilomake, tuntiseurantalomake ja alustava asiakasraportti on palautettu ITS:n.
Harjoittelun palautekeskustelu
Asiakasraportin lopullinen versio palautetaan Itsiin
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija kustantaa harjoittelun matkakustannukset ym. kulut itse.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun arviointi kuvattu Its / Optimassa
Hylätty (0)
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.