Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden arviointi käytännössäLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CL63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
  • Jaana Koskela
  • Anu Kuikkaniemi
  • Heidi Hämäläinen
Ryhmät
  • MTOIMK25
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Oppimateriaalit

RAV: Its-alustalla, käydään tarkemmin läpi ensimmäisellä tunnilla.

Ensiapu:
Suomen Punainen Risti, ensiapuohjeet
It's Learningin materiaalit

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.

Ravitsemus: Keskusteleva opetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Ensiapu:
• Verkkoluennot
• Tehtävät
• Työpajatyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ravitsemus vuorovaikutteinen opetus, ryhmätyöskentely, verkkotyöskentely

Ensiapu:
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Itseopiskelu erilaisia sähköisiä materiaaleja käyttäen, materiaalit It's Learningissa
• Verkkoluennot
• Ryhmätyöskentely
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
•Liikenneonnettomuuksien ehkäisy ensiapukoulutuksen avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5op on yht- 135t, josta

EA, aseptiikka ja mikrobiologia 1op

RAV 1,5 op, joista opetustunteja 8 ja loput ryhmätyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu 2,5op x 27t= 67,5t, josta lähiohjausta 16t, itsenäistä työskentelyä 51,5t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä

Hylätty:
Seuraavat arviointikriteerit löytyvät arviointilomakkeesta hylätyn osalta ja niitä sovelletaan siltä osin kuin sopivat opiskelijan harjoitteluun (vrt. arviointikenttä/terapian toteutus)
Opiskelija ei kykene luomaan terapeuttista suhdetta, eikä pysty reflektoimaan sitä riittävästi
Opiskelija ei käytä alan käsitteitä ja arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti, eikä siten osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja. Opiskelija ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti
Opiskelija ei hallitse alan tietoperustaa, eikä siten kykene suunnittelemaan, toteuttamaan eikä dokumentoimaan asiakkaalle tavoitteen mukaista terapiaa huomioiden yksilön arjen ja osallistumisen näkökulman.
Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi
Opiskelija ei osaa analysoida toimintaa eikä yksilöä. Opiskelija ei tunnista asiakkaalle merkityksellistä toimintaa, eikä pysty porrastamaan ja soveltamaan tehtäviä tai toimintakokonaisuuksia
Opiskelija ei osaa viestiä asiakasprosessista, opiskelija ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti, eikä osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
Kirjallisen työn osalta hylätyn kriteerit:
Annettu projektityö ei ole valmistunut
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Sisällön jaksotus

Ravitsemus, Johanna Kurtti
Sisältöalueena: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 7-12.

Toiminnallisuuden arviointien käytännön harjoittelu:
Pakollinen osallistuminen
4h Toiminnallisuuden arviointi COPM:lla. Haastattelujen toteutus viikoilla xx-xx
6h Taitojen arviointi havainnoimalla
4h Toiminnallisuuden arvioinnin -palautteiden läpikäyminen
2h WRI ja WEIS arviointien purku

Ensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka, Jaana Koskela
Kurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.

A. Itsenäinen opiskelu.

Oppimispolkutehtävä ja verkkoluennot It's Leraning oppimisalustalla aiheista:
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset
11. Aseptiikka

B. Työpajaopetus, ensiapurastit.

Viestintäkanava ja lisätietoja

It's Learning

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RAV, hyväksytty/hylätty: ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu hyväksytty/hylätty sisältäen COPM haastattelut ja palautteet, WRI ja WEIS- työkyvyn arviointi ja palautekeskustelu sekä MOHOST videoanalyysit

Ensiapu:
It´s Learningissa oppimispolku 1 ja 2 HYV/HYL
Ensiapurastit HYV/HYL

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 23.10.2024

Ajoitus

23.10.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

14 - 26

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
  • Johanna Kurtti
  • Jaana Koskela
  • Anu Kuikkaniemi
  • Pirjo Pennanen
  • Heidi Hämäläinen
Ryhmät
  • PTOIMS24
    Toimintaterapeutti (AMK), S24

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Oppimateriaalit

RAV: Its-alustalla, käydään tarkemmin läpi ensimmäisellä tunnilla.

Toimintaterapian osalta materiaali on Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.

Ravitsemus: Keskusteleva etä- ja lähiopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään reflektiopaperi, vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia, hyväksyttyä reflektiopaperia ei voi korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ravitsemus etä- ja lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä, verkkotyöskentelyä.

Toimintaterapiassa lähiopetusta ja tiimityöskentelyä, verkkotyöskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5op on yht- 135t, josta

EA, aseptiikka ja mikrobiologia 1op

RAV 1,5 op, joista opetustunteja 10 ja loput ryhmätyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu 2,5op x 27t= 67,5t, josta lähiohjausta 16t, itsenäistä työskentelyä 51,5t

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä

Hylätty:
Seuraavat arviointikriteerit löytyvät arviointilomakkeesta hylätyn osalta ja niitä sovelletaan siltä osin kuin sopivat opiskelijan harjoitteluun (vrt. arviointikenttä/terapian toteutus)
Opiskelija ei kykene luomaan terapeuttista suhdetta, eikä pysty reflektoimaan sitä riittävästi
Opiskelija ei käytä alan käsitteitä ja arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti, eikä siten osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja. Opiskelija ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti
Opiskelija ei hallitse alan tietoperustaa, eikä siten kykene suunnittelemaan, toteuttamaan eikä dokumentoimaan asiakkaalle tavoitteen mukaista terapiaa huomioiden yksilön arjen ja osallistumisen näkökulman.
Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi
Opiskelija ei osaa analysoida toimintaa eikä yksilöä. Opiskelija ei tunnista asiakkaalle merkityksellistä toimintaa, eikä pysty porrastamaan ja soveltamaan tehtäviä tai toimintakokonaisuuksia
Opiskelija ei osaa viestiä asiakasprosessista, opiskelija ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti, eikä osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
Kirjallisen työn osalta hylätyn kriteerit:
Annettu projektityö ei ole valmistunut
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Sisällön jaksotus

30.10., 4.11. ja 18.11. Ravitsemus, Johanna Kurtti
Sisältöalueena: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 44-47.

Toiminnallisuuden arviointien käytännön harjoittelu:
Pakollinen osallistuminen
22.10 4h Toiminnallisuuden arviointi COPM:lla. Haastattelujen toteutus viikoilla 43-46. Heidi lukee työt viikoilla 47-48.
7.-8.11 4h+4h Taitojen arviointi havainnoimalla
28.11 4h Toiminnallisuuden arvioinnin -palautteiden läpikäyminen ja mahdolliset WRI-arviointien ydinasiat
28.11 4h Palautepäivä, purkupäivä

Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka,
EA 26.11.2024 Jaana Koskela

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksoon liittyvät kysymykset Itslearning-alustan kysymys-vastaa-kohdassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RAV, hyväksytty/hylätty: ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu hyväksytty/hylätty sisältäen COPM haastattelut ja palautteet, WRI- työkyvyn arviointi ja palautekeskustelu sekä MOHOST videoanalyysit

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

07.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Johanna Kurtti
  • Jaana Koskela
  • Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
  • MTOIMK24
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Oppimateriaalit

RAV: Its-alustalla, käydään tarkemmin läpi ensimmäisellä tunnilla.

Toimintaterapia osuus Its

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Kyseessä on harjoittelu, jolloin kaikki lähipäivät ovat pakollisia ja ne toimivat samalla osaamisnäyttönä.

Ravitsemus: Keskusteleva etä- ja lähiopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ravitsemus etä- ja lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä, verkkotyöskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä

RAV 1,5 op, joista opetustunteja 8 ja loput ryhmätyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua

EA, aseptiikka ja mikrobiologia 1op

Toimintaterapia osuus 2,5op

Sisällön jaksotus

Ravitsemus:
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 6-10.

Ensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka:
Ensiapukurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.

A. Itsenäinen opiskelu.
Oppimispolkutehtävä IT'S Leraning oppimisalustalla

Verkkoluennot ITS:ssä.
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset

Työpajaopetus

Toiminnallisuuden arviointien käytännön harjoittelu:
8h Taitojen arviointi havainnoimalla ja Toiminnallisuuden arvioinnin toteutuksen perehdytys
Arviointimenetelmien käytännön harjoittelu viikot 15-17
2h Toiminnallisuuden arvioinnin -palautteiden läpikäyminen
2h WRI ja WEIS arviointien purku

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RAV, hyväksytty/hylätty: ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen
Ensiapu:
Tehtävät HKS/HYL
Ensiapurastit HKS/HYL
Toimintaterapia osuus HKS/HYL

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi

Ilmoittautumisaika

23.08.2023 - 08.10.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Johanna Kurtti
  • Jaana Koskela
  • Anu Kuikkaniemi
  • Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja

Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät
  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Oppimateriaalit

RAV: Its-alustalla, käydään tarkemmin läpi ensimmäisellä tunnilla.

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.

Ravitsemus: Keskusteleva etä- ja lähiopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ravitsemus etä- ja lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä, verkkotyöskentelyä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä eli 5op on yht- 135t, josta

EA, aseptiikka ja mikrobiologia 1op

RAV 1,5 op, joista opetustunteja 10 ja loput ryhmätyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu 2,5op x 27t= 67,5t, josta lähiohjausta 16t, itsenäistä työskentelyä 51,5t

Sisällön jaksotus

Ravitsemus, Johanna Kurtti
Sisältöalueena: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 44-47.

Toiminnallisuuden arviointien käytännön harjoittelu:
4h Toiminnallisuuden arviointi COPM:lla. Ankku ja Anu. Haastattelujen toteutus viikoilla 44-47
6h Taitojen arviointi havainnoimalla, Ankku ja Anu
4h Toiminnallisuuden arvioinnin -palautteiden läpikäyminen, Anu
2h WRI ja WEIS arviointien purku, Ankku

Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka, Jaana Koskela

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RAV, hyväksytty/hylätty: ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen

Toiminnallisuuden arvioinnin harjoittelu hyväksytty/hylätty sisältäen COPM haastattelut ja palautteet, WRI ja WEIS- työkyvyn arviointi ja palautekeskustelu sekä MOHOST videoanalyysit

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Johanna Kurtti
  • Anu Kuikkaniemi
  • Mary-Ann Kaukinen
  • Lasse Putko
Vastuuopettaja

Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät
  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja kuvata yksilön toiminnallisuutta,
• toimia ensiaputilanteissa sekä tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita,
• tunnistaa terveyttä edistävän ruokavalion perusteita ja osaa soveltaa tietoa käytäntöön.

Sisältö

Asiakkaan toiminnallisuuden arviointi ja kuvaaminen
Hätäensiapu sekä mikrobiologia ja aseptiikka
Terveyttä edistävä ruokavalio eri ikäryhmissä

Oppimateriaalit

RAV: Its-alustalla, käydään tarkemmin läpi ensimmäisellä tunnilla.

Opetusmenetelmät

Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.

Ravitsemus: Keskusteleva etäopetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ravitsemus etäopetusta, ryhmätyöskentelyä, verkkotyöskentelyä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä

RAV 1,5 op, joista opetustunteja 8 ja loput ryhmätyöskentelyä sekä opiskelijan itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

Ravitsemus, Johanna Kurtti

Sisältöalueena: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 2-7.

Toiminnallisuuden arviointien käytännön harjoittelu:
6h Taitojen arviointi havainnoimalla, Anu ja Kirsi

2h Toiminnallisuuden arvioinnin toteutus COPM, Ankku. Info viikko14, haastattelut viikot 15-17
2h Toiminnallisuuden arvioinnin -palautteiden läpikäyminen, Ankku
2h WRI ja WEIS arviointien purku, Ankku
4h Opintojakson näyttö, Ankku ja Anu

Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka, Lasse Putko

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

RAV, hyväksytty/hylätty: ryhmä- ja yksilötehtävien hyväksytty suorittaminen

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Toiminta ihmisen elämässä
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Toiminnallisuuden arviointi