Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrisen asiakkaan toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00CL83

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neuropsykiatristen sairauksien vaikutusta yksilön toiminnalli-suuteen
• arvioida ja edistää neuropsykiatrisen asiakkaan toimintamahdollisuuksia arjessa

Sisältö

Neuropsykiatrisen asiakkaan arviointi
Neuropsykiatrisen asiakkaan toiminnallisuuden tukeminen (toiminnanohjauksen tukeminen, aistimodulaatio, tunnetaidot, tietoisuustaidot, eläinavusteisuus yms)
Ratkaisukeskeinen lähestymistapa

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Lääketieteelliset aineet (Lasten neurologia, Neurologia, Geriatria, Psykiatria)
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen aikuisen toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen
Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 04.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Heli Arokki
Ryhmät
  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neuropsykiatristen sairauksien vaikutusta yksilön toiminnalli-suuteen
• arvioida ja edistää neuropsykiatrisen asiakkaan toimintamahdollisuuksia arjessa

Sisältö

Neuropsykiatrisen asiakkaan arviointi
Neuropsykiatrisen asiakkaan toiminnallisuuden tukeminen (toiminnanohjauksen tukeminen, aistimodulaatio, tunnetaidot, tietoisuustaidot, eläinavusteisuus yms)
Ratkaisukeskeinen lähestymistapa

Opetusmenetelmät

Verkkoympäristössä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä, tiimityöskentelyä lähipäivänä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopputyö on kirjallinen essee.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Jokainen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua ennakkotehtävät sekä valmistautuvat jokaiselle tunnille tekemällä muistiinpanot päivän teemoista. Ohjeistus tiimioppimiseen ja käänteiseen oppimisen menetelmiin löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.
Lähtökohtaisesti opiskelija osallistuu opintojakson lähipäiviin. Osallistuminen lähipäivään lisää opiskelijan osaamista tiimioppimisen periaatteen mukaisesti.

Sairastumisen tai muun poissaolon vuoksi tämän opintojakson vastuuopettaja / opettajat keskustelevat henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa yksilöllisen osaamisen osoittamisen tavan ja sovittu toteutusmuoto on voimassa tällä opintojaksolla. Tiimioppijan käsikirjasta löydät ohjeistusta poissaolon osaamisen osoittamiseksi ja laajentamiseksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
3x27h= 81h
3x6h=18h+2h info
Itsenäistä opiskelua: 61h

Sisällön jaksotus

2h info
6h Mentalisaatio ja perheen sekä asiakkaan lähiympäristön ohjaus
6h Kuntoutus
6h Haastavan asiakkaan kohtaaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä Itslearningin kautta, kysymykset Itslearning Opintojaksoon perehtyminen suunnitelma sivulle (Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja vastaukset). Kysymyksen lähettämisen jälkeen opiskelijan tulee laittaa sähköpostia, jolla tiedottaa opettajaa kysymyksestä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suorittamista hyväksytysti ja osallistumista lähipäiviin. Poissaolo lähipäivästä vaikuttaa aktiivisuuden arviointiin. Opiskelijalla mahdollisuus tehdä myös halutessaan osaamisen laajentamisen työ.
Opintojakson arvioinnin kohteet:
Aktiivisuus lähipäivässä +/-1
Tiimin itse- ja vertaisarvioinnin vaikutus arvosanaan +/-1
Lopputyö arvioidaan 1-5

Aktiivisella osallistumisella ja hyvällä tiimityöskentelyllä on mahdollisuus korottaa lopputyöstä annettavaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisest

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisest

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Lääketieteelliset aineet (Lasten neurologia, Neurologia, Geriatria, Psykiatria)
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen aikuisen toiminnallisuuden tukeminen
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen
Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen