Sosionomi, avoin amk, erillishaku, Salo, K25, verkko: AVOSOSERK25V
Tunnus: AVOSOSERK25V
Koulutuksen kuvaus
Sosionomi (AMK) -tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä. Tutkinnon keskimääräinen suoritusaika on 3,5 vuotta henkilökohtaisen oppimissuunnitelman mukaan.
Sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) mukaisesti sosionomin ammatti on nimikesuojattu ja laillistettu. Sosionomi (AMK) -tutkinnon suoritettuaan valmistunut voi hakea Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralta oikeutta harjoittaa sosionomin ammattia laillistettuna ammattihenkilönä.
Varhaiskasvatuksen opintojen suorittaminen antaa mahdollisuuden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina. Valmistumisvaiheessa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuutta anotaan erillisellä hakemuksella sosionomin tutkintotodistuksen lisäksi.
Sosionomitutkinto antaa laaja-alaiset valmiudet työskennellä sosiaalialan ammattihenkilönä sosiaalialalla, varhaiskasvatuksessa ja laajemminkin hyvinvointipalveluissa erilaisissa ohjaus-, kasvatus-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Työllistymismahdollisuudet ovat monipuoliset. Ammattinimikkeitä ovat muun muassa sosiaaliohjaaja, ohjaaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja perhetyöntekijä. Tutkinnon suorittaneella on perusvalmiudet esimiestyöhön ja yrittäjänä toimimiseen. Tutkinto antaa myös hyvät valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja opintojen jatkamiseen esimerkiksi ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteritutkintoon yliopistossa.
Tutkinto koostuu ydinosaamisen ja laajentavan osaamisen opinnoista. Opintoihin sisältyy opinnäytetyö, harjoitteluja ja vapaasti valittavia opintoja. Opinnot järjestetään moduuleina, jotka jakautuvat pääosin viiden opintopisteen laajuisiin opintojaksoihin.
Osaamistavoitteet
Opintojen tavoitteena on kouluttaa luovia, reflektiotaidot omaavia, tiedostavia, omaa osaamistaan arvostavia ja ammatti-identiteetiltään vahvoja sosiaalialan ammattilaisia.
Sosionomin työn edellyttämä osaaminen on kuvattu kompetensseissa, jotka on sovittu valtakunnallisesti sosiaalialan AMK-verkostossa. Sosionomin kompetenssit ovat (teoksesta Ammattina sosionomi 2020):
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
2. Asiakastyön osaaminen
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Turun ammattikorkeakoulun määrittelemät innovaatiokompetenssit integroituvat sosionomin kompetensseihin (ks. luku Pedagogiset toimintatavat).
Ydinosaamisen opinnoissa opiskelija saa sosiaali- ja kasvatusalan ammatillisen perusosaamisen, kuten vuorovaikutuksen, ohjaamisen, oppimisen, tiedonhankinnan ja kehittämisen taidot. Opiskelija laatii henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS), jonka mukaisesti hän syventää osaamistaan laajentavissa opinnoissa ja harjoitteluissa. Hän syventää ja laajentaa menetelmällistä osaamistaan (15 opintopistettä) ja osaamistaan tiettyjen asiakasryhmien kanssa työskentelyssä (20 opintopistettä + 10 opintopistettä). Asiakasryhmäkohtaiset opinnot ovat:
-sosionomi aikuistyössä
-sosionomi vammaistyössä ja ikääntyneiden palveluissa
-sosionomi lastensuojelussa
-sosionomi kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä
-sosionomi varhaiskasvatuksessa
Valmistuttuaan opiskelija saa yleisen sosionomikelpoisuuden riippumatta siitä, mitä opintoja hän on valinnut. Ainoa poikkeus liittyy varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen (varhaiskasvatuslaki 540/2018), joka edellyttää varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot. Sen mukaisesti varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden saadakseen opiskelija suorittaa 30 opintopisteen laajuiset varhaiskasvatuksen teoriaopinnot sekä syventävän harjoittelun (15 op) päiväkodissa ja varhaiskasvatukseen liittyvän opinnäytetyön (15 op).
Opintojen aikana opiskelija osallistuu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan projekteihin, jotka painottuvat sosiaalisen osallisuuden ja toimijuuden edistämiseen. Kansainvälisyys on osa opintoja. Kansainvälisyysosaamista kartuttavat esimerkiksi opiskelu- tai harjoitteluvaihto, vieraskieliset opintojaksot tai harjoittelu monikulttuurisessa toimintaympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat
Turun ammattikorkeakoulussa toimimme yhteisönä innovaatiopedagogiikan (Innopeda®) periaatteiden mukaisesti. Innovaatiopedagogiikassa oppiminen yhdistyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Oppiminen nähdään oppijan tiedon rakentumisen prosessina, joka tapahtuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa erilaisissa oppimisympäristöissä. Opiskelijan aktiivinen rooli oman oppimisensa kehittymisessä ja kehittämisessä on keskeinen.
Sosionomin työotetta tarkastelemme sosiaalisesta ja kasvatuksellisesta näkökulmasta. Sosiaalisella viitataan ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, yhteiselämään, yhteisöihin ja yhteisöllisyyteen. Kasvatuksellista ajattelua tarvitsemme, jotta voimme vaikuttaa tietoisella tavalla ohjaustyössämme yksilön kasvun tukemiseen osana hänen yhteisöjään ja yhteiskuntaa.
Sovellamme opetuksessa aktivoivia ja yhteisöllisiä oppimismenetelmiä sekä toiminnallisuutta. Eri moduuleissa käytämme vaihtelevia oppimismenetelmiä ja lähestymistapoja kuten käänteinen oppiminen ja simulaatiot. Oppiminen tapahtuu yksilöllisesti ja erilaisissa ryhmissä.
Sosionomiopinnoissa korostuvat teorian ja käytännön yhdistäminen sekä tutkiva työote. Ammatillisen kehittymisen keskeinen työväline on reflektiivisyys, missä pysähdytään
tarkastelemaan ja arvioimaan omaa toimintaa kriittisesti. Opintojen aikana sovelletaan teorioita ja tutkittua tietoa käytäntöön harjoitteluissa sekä projekti- ja kehittämistehtävissä.
Tiivis yhteistyö moninaisten työelämäkumppanien kanssa takaa sen, että sosionomiopiskelijat saavat parhaan tuen ja opin tulevaan ammattiinsa sosiaalialan erilaisilla tehtäväkentillä. Opiskelija voi harjoitteluissa sekä projekti- ja kehittämistehtävissä syventää myös vuorovaikutus- ja ohjausosaamistaan, tutkivaa työotetta sekä sosiaalialan asiantuntijuuttaan.
Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle, erilaisten näkökulmien yhdistämiselle ja luovuudelle. Innovaatiopedagogiikan tavoitteena on, että valmistuvalla opiskelijalla on oman alan osaamisen lisäksi edellytykset hyvään elämään sekä tiedot, taidot ja asenteet osallistua kestävän tulevaisuuden luomiseen.
Arviointi
Sosionomikoulutuksessa oppimisen arviointi perustuu opiskelijan osaamiseen ja sen kehittymiseen. Opintojaksot arvioidaan pääsääntöisesti numeerisesti (0–5), harjoittelut asteikolla hyväksytty/ täydennettävä. Arvioinnin kriteerit ja osaamiskuvaukset eri tasoilla (0= hylätty, 1-2= tyydyttävä, 3-4= hyvä ja 5= kiitettävä) ilmaistaan opintojakson toteutussuunnitelmassa. Oppimista arvioidaan erilaisten oppimistehtävien, raporttien, oppimispäiväkirjojen, videotehtävien tai tenttien perusteella. Arviointitapoja ovat mm. itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi tai ryhmäarviointi.
Opinnot koostuvat ydinosaamisen ja laajentavan osaamisen opinnoista ja harjoitteluista seuraavan taulukon mukaisesti:
YDINOSAAMISEN OPINNOT 95 op
Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet 20 op
Hyvän elämän edistäminen 15 op
Asiakastyön perusteet ja menetelmät 15 op
Sosiaalinen osallisuus 15 op
Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
LAAJENTAVAN OSAAMISEN OPINNOT 65 op
Kehittäminen ja tutkiminen 20 op (josta opinnäytetyö 15 op)
Valinnaiset menetelmäopinnot 15 op
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot 20 op + 10 op (Varhaiskasvatukseen suuntautuvat valitsevat sosionomi varhaiskasvatuksessa 30 op)
YDIN- JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT 50 op
Vapaaehtoistyö (5 op)
Asiakastyön projektiharjoittelu (5 op)
Asiakastyön harjoittelu (10 op)
Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu (10 op)
TKI-toiminnan harjoittelu (5 op)
Laajentavan osaamisen harjoittelu 15 op
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
85 | ||||||||||
AVOSOSERK25V-1001 |
Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
TH00CA31 | Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||
TH00CA32 | Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
TH00CA33 | Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.8 | 0.8 |
AVOSOSERK25V-1002 |
Hyvän elämän edistäminen
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||
TH00CA36 | Elämänkaari ja kasvatus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
TH00CA37 | Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
TH00CA38 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
AVOSOSERK25V-1003 |
Asiakastyön perusteet ja menetelmät
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||
TH00CA39 | Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
TH00CA40 | Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
TH00CA41 | Palveluohjaus ja kirjaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
AVOSOSERK25V-1004 |
Sosiaalinen osallisuus
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||
TH00CA42 | Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
TH00CA43 | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
TH00CA44 | Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
AVOSOSERK25V-1005 |
Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
TH00CA47 | Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||
YDIN JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||
TH00CA86 | Vapaaehtoistyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
TH00CA87 | Asiakastyön projektiharjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
TH00CA88 | Asiakastyön harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||
Yhteensä | 85 | 35.5 | 49.5 | 35.5 | 49.5 | 12 | 12 | 12 | 24.8 | 24.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely AMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Ammattiopinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Harjoittelu |
Vapaaehtoistyö |
Asiakastyön projektiharjoittelu |
Asiakastyön harjoittelu |
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Perusopinnot |
Suomen kieli ja viestintä |
English Professional Skills, B2 |
Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi |
Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet |
Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 |
Elämänkaari ja kasvatus |
Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa |
Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut |
Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka |
Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen |
Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ |
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä |
Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Palveluohjaus ja kirjaaminen |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
85 | |
AVOSOSERK25V-1001 |
Opiskelutaidot ja työelämävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
15 |
1001006 | Suomen kieli ja viestintä | 3 |
1001004 | English Professional Skills, B2 | 3 |
TH00CA31 | Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi | 1 |
TH00CA32 | Tietotekniikka, tiedonhaku ja tutkimuksen perusteet | 5 |
TH00CA33 | Sosionomin ammatillinen kehittyminen 1 | 3 |
AVOSOSERK25V-1002 |
Hyvän elämän edistäminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00CA36 | Elämänkaari ja kasvatus | 5 |
TH00CA37 | Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa | 5 |
TH00CA38 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 |
AVOSOSERK25V-1003 |
Asiakastyön perusteet ja menetelmät
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00CA39 | Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka | 5 |
TH00CA40 | Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen | 5 |
TH00CA41 | Palveluohjaus ja kirjaaminen | 5 |
AVOSOSERK25V-1004 |
Sosiaalinen osallisuus
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00CA42 | Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työ | 5 |
TH00CA43 | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen | 5 |
TH00CA44 | Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä | 5 |
AVOSOSERK25V-1005 |
Hyvinvointipalvelujen tuottaminen ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
TH00CA47 | Työpaikan turvallisuus ja lääkehoito | 5 |
YDIN JA LAAJENTAVAN OSAAMISEN HARJOITTELUT
(Valitaan kaikki) |
20 | |
TH00CA86 | Vapaaehtoistyö | 5 |
TH00CA87 | Asiakastyön projektiharjoittelu | 5 |
TH00CA88 | Asiakastyön harjoittelu | 10 |