Urheiluorganisaation talouden johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CZ07
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää urheiluorganisaatioiden taloudellista toimintaympäristöä ja sen erityispiirteitä.
• Hallita keskeiset talouden johtamisen työkalut ja menetelmät urheiluorganisaatioissa.
• Osaaminen budjetoinnissa
• Analysoida ja tulkita urheiluorganisaation taloudellista tilaa ja suorituskykyä.
• Tunnistaa talouden johtamisen strategiset haasteet ja kehittää niihin ratkaisuja.
Sisältö
- taloudelliset toimintaympäristöt
-talouden johtamisen työkalut ja menetelmät
-budjetointi
-strategiset haasteet ja ratkaisut
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Jaakko Haltia
Ryhmät
-
DUSVAK25Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää urheiluorganisaatioiden taloudellista toimintaympäristöä ja sen erityispiirteitä.
• Hallita keskeiset talouden johtamisen työkalut ja menetelmät urheiluorganisaatioissa.
• Osaaminen budjetoinnissa
• Analysoida ja tulkita urheiluorganisaation taloudellista tilaa ja suorituskykyä.
• Tunnistaa talouden johtamisen strategiset haasteet ja kehittää niihin ratkaisuja.
Sisältö
- taloudelliset toimintaympäristöt
-talouden johtamisen työkalut ja menetelmät
-budjetointi
-strategiset haasteet ja ratkaisut
Oppimateriaalit
ItsLearning-ympäristön materiaalit sekä seuraavat kirjat:
• Auvinen T. & Kuuluvainen A. 2017. "Urheiluseurojen sisäpiirissä". Alma Talent.
• Jalonen H., Haltia J., Tuominen S., & Ryömä A. 2017. "Arvoluonnin pelikirja urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan". Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/109/
Opetusmenetelmät
•Opintojakso suoritetaan hyödyntäen monimuotoista oppimista. Opintojaksoon sisältyy 1-2 lähipäivää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, joka korostaa itseohjautuvaa oppimista. Opiskelijoiden kurssin aikana palauttamat tehtävät liitetään joko heitä lähellä oleviin urheiluseuroihin, urheilijoihin ja/tai alan ajankohtaisiin teemoihin.
Case-harjoitteet
Kurssin aikana annettuihin materiaaleihin tutustuminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Etätehtävät
• Kirjallisuus
• Kirjalliset raportit
Yhteensä 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson kieli on suomi. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää urheiluorganisaatioiden taloudellista toimintaympäristöä ja sen erityispiirteitä.
• Hallita keskeiset talouden johtamisen työkalut ja menetelmät urheiluorganisaatioissa.
• Osaaminen budjetoinnissa
• Analysoida ja tulkita urheiluorganisaation taloudellista tilaa ja suorituskykyä.
• Tunnistaa talouden johtamisen strategiset haasteet ja kehittää niihin ratkaisuja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin lisätiedot ja viestintä tapahtuvat ItsLearning-oppimisalustan kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Kurssin aikana palautettavat tehtävät puuttuvat tai ovat hyvin puutteellisia. Tehtävässä ei ole noudatettu annettuja ohjeita, ja vastaukset ovat hyvin epätäydellisiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Palautettavissa tehtävissä teemoja on käsitelty suppeasti ja luettelomaisesti, eivätkä nämä vastaa täysin ohjeistuksia.
• Palautettavien tehtävien sisällöissä on ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
• Kieliasu on heikkoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Palautettavien tehtävien asiasisältö vastaa tehtävänantoa jokseenkin hyvin.
• Tehtävissä on epäolennaista sisältöä vain vähän tai ei ollenkaan.
• Omakohtainen reflektio asioista on ainakin jossain määrin puutteellista tai ohutta.
• Palautettavien tehtävien rakenteet ja kieliasu on selkeää ja lukijaystävällistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Palautettavat tehtävät vastaavat tehtävänantoa erinomaisesti ja ne osoittavat, että opiskelija todella hallitsee keskeiset asiasisällöt.
• Opiskelija on kuvannut teemoja monipuolisesti ja laadukasta ja relevanttia lähdeaineistoa on hyödynnetty kattavasti.
• Pohdintoja, perusteluja, kritiikkiä, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
• Kieliasu on erittäin selkeää ja lukijaystävällistä. Lisäksi palautettavien tehtävien rakenne on looginen.