TutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BQ69
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Sisältö
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
Tavoitteet
Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Sisältö
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)
Oppimateriaalit
Informoidaan infotunnilla
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetusta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erikseen sovituna ajankohtana
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Etäopetusosuus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Opintojakson materiaalit ovat pääasiassa verkkomateriaaleja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen, seminariin, sekä tentti.
Sisällön jaksotus
Infotunti, lähi- ja videoalustuksia, artikkeliseminaari -päivä, sekä tentti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Informoidaan infotunnilla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin tai tenttivastaukset ovat virheellisiä ja vajaita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tenttivastaukset ovat osin oikein, mutta sisältävät joitakin virheitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tenttivastaukset ovat oikein ja kattavia,mutta vastauksissa voi olla pieniä virheitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tenttivastaukset ovat erittäin kattavat ja vastauksissa ei ole virheitä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
Vastuuopettaja
Camilla Laaksonen
Tavoitteet
Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi
Sisältö
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)
Oppimateriaalit
Its Learning -ympäristö, erilaiset verkko-opiskelumateriaalit, alustuksissa käytetty materiaali, seminaarimateriaali
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikseen TAI:n aikataulujen mukaisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta noin 30 tuntia sisältäen alustuksia ja seminaariopetusta yhteistyössä TAI opettajan kanssa. Lsiäksi itsenäistä opiskelua (seminaariin ja tenttiin valmistautuminen, sekä näiden suorittaminen)
Sisällön jaksotus
Tutkimusmetodiikan perusteet ja tutkimusettiika
Viestintäkanava ja lisätietoja
Camilla Laaksonen (TUAS), Marja-Liisa Gustafsson (TAI)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityöskentely, tentti.
Hylätty (0)
Tenttivastauksista oikein alle 50%
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tenttivastauksista oikein yli 50-60%, seminaarityö tehty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tenttivastauksista oikein yli 60-80%, seminaaritehtävä suoritettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tenttivastauksista oikein yli 80%, seminaaritehtävä suoritettu.