Ammattietiikka ja näyttöön perustuva toiminta terveyden edistämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BU44
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
Sisältö
Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
Sisältö
Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
Sisällön jaksotus
Kyseessä on TAI (Turun ammatti-instituutti) + Turku AMK yhteisopetuksesta
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 06.10.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Vastuuopettaja
Camilla Laaksonen
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
Sisältö
Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
Sisällön jaksotus
Toiminnallispainotteinen toteutus TAI-polkuopiskelijoille
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Maika Kummel
Vastuuopettaja
Janne Hellsten
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
Sisältö
Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
Sisällön jaksotus
Erillinen TAI-polku toteutus, syksy 2022
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.07.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
AVOTHS21TAI-polku, syksy 2021 (ei voimassa)
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä
Sisältö
Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
Arviointiasteikko
H-5