Siirry suoraan sisältöön

Ammattietiikka ja näyttöön perustuva toiminta terveyden edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BU44

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä

Sisältö

Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Maika Kummel

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä

Sisältö

Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat

Sisällön jaksotus

Kyseessä on TAI (Turun ammatti-instituutti) + Turku AMK yhteisopetuksesta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 06.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Maika Kummel
Vastuuopettaja

Camilla Laaksonen

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä

Sisältö

Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat

Sisällön jaksotus

Toiminnallispainotteinen toteutus TAI-polkuopiskelijoille

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maika Kummel
Vastuuopettaja

Janne Hellsten

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä

Sisältö

Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat

Sisällön jaksotus

Erillinen TAI-polku toteutus, syksy 2022

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Maika Kummel
Ryhmät
  • AVOTHS21
    TAI-polku, syksy 2021 (ei voimassa)

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- ymmärtää hoitotyön tietoperustan terveyden edistämisessä
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- perehtyy tiedonhakuun yleisimmissä terveystieteiden tietokannoissa
- tuntee lainsäädännölliset ja eettiset perusteet potilas- ja asiakastyössä

Sisältö

Asiakokonaisuudet:
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteet
- Vaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät
- Epistemologian ja ammattietiikan keskeiset käsitteet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely terveyden edistämisessä
- Näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat

Arviointiasteikko

H-5